Hej!

Har just köpt ett hus (igen, efter ett halvår i lägenhet - det var svårt att hålla sig...) Det är byggt 74, är et souterain-hus i två plan. Det är betongstomme och tegelfasad och idag direktverkande el.

I mitt förra hus satte jag in pellets-sol-kombination efter mycket bra tips härifån och lösningen blev verkligen bra, både ur ett kostnads- och hanteringsperspektiv. Jag hade gärna gjort något liknande här, men tomten är en bergvägg och huset ligger mer eller mindre på en bergvägg och en brant trappa går från garaget vid gatan upp tlll huset. Jag tror inte jag vill ge mig på varken kulvertlösning eller pelletstransportlösning på de premisserna.

Så förutom problemet att få upp bergvärmeborren, slang osv (finns ju lyftkran i värsta fall) så låter det som en MYCKET bättre lösning än pellets.

Hela källaren (entré, två sovrum, gillestuga/hemmabiorum, toa, dush, tvättstuga, bastu och lite förråd) har utöver våtdelarna (halleluja!!!) en riktigt tjock heltäckningsmatta som av alergiskäl måste bort bums. Eftersom den är limmad direkt på betongplattan så måste det till någon lösning för att hantera fukttransport från golven i alla fall. Eftersom huset är från 70-talet lär det ju inte finnas isolering att tala om under plattan så jag är lite rädd för att lägga golvvärme i hela källaren. Att lägga i en del har jag hört ger fukttransportrelaterade problem.

Så fråga ett är alltså: Hur stor faktor är detta - hur stor andel av tillförd värme försvinner genom marken uppskattningsvis? Och är det en bra lösning i så fall?

Alternativet är väl någon slags ventilerat golv... Det lär ju också dra ut en del värme gissar jag, även om det kanske inte är på samma nivå. Det finns dessutom markradon i området och efter att de installerat två radonsugar så är värdena ok. Jag gissar att ett ventilerat golv löser även detta problem?

Om jag nu inte kan ha golvvärme så får det ju bli nya radiatorer. Jag är väl tämligen händig, men min enda erfarenhet av vvs är den nya blandaren i lägenheten som faktiskt fungerar efter mycket svordomar och hårda ord.

Jag stör mig inte så farlig på synliga rör i källardelen. Det känns kanske inte så lockande att dra det runt hela betonghuset, men lockar mer än alternativet att ha kvar direktelen. På övervåningen är det två sovrum, ett badrum och resten vardagsrum och kök i en mycket öppen planlösning. Jag tänker mig att det skulle räcka att gå upp igenom bjälklaget på fem ställen för att få upp värmen dit med.

Totalt är det 290m2 som skall värmas upp. Det är mycket fönster, tvåglas såklart och det finns inte i någon budget att byta fönster i närtid. Idag sitter det en luft-luftvärmepump på en idiotplacering i källaren för att uteenheten skulle sitta där den syntes minst. De som bott där är ett äldre par som nog har snålat en del - de har deklarerat en energiåtgång på hela huset på 18000KWh/år, vilket i mina öron låter som om det funnits en del tofflor och koftor. Det finns ingen kamin/öppen spis eller liknande och det är självdragsventilation.

Så alternativet skulle vara att flytta upp luft-luftinneenheten till vardagsrummet, behålla eluppvärmningen ett tag i de två sovrummen uppe (sova svalt...) och satsa på vattenburet i källaren som första delprojekt och bergvärme. Vad tror ni?
 
Spännande projekt, peoe!
Jag sitter i precis samma sits. Har precis införskaffat ett souteränghus från 1975. 220kvm, direkt el, luft luft pump i källaren placerad så att den blåser luften mot trappan. Dock så sitter det treglas i mitt hus.
Jag har också dividerat fram och tillbaka, allt från en till luft luft pump på ovanvåning (billig investering, känns dock ej särskilt långsiktigt), eller vattenburen golvvärme med lämplig pump (dyrt, men mer långsiktigt).

I källaren har jag reglar direkt mot betongplatta. Har inte tillgång till huset än, men troligtvis är det en 150mm som jag har att röra mig med under dagen golvnivå. Min första tanke var att lägga så mycket isolering som möjligt, sedan gjuta nytt ovanpå med 20mm rör i plattan. Förereda för golvvärme helt enkelt. Men vad för problem kan man få om man inte värmer hela plattan? Jag har ju bla garage i källaren, och tanken var väl inte att ha slinga där kanske...
 
Ghia64 skrev:
Men vad för problem kan man få om man inte värmer hela plattan? Jag har ju bla garage i källaren, och tanken var väl inte att ha slinga där kanske...
Som jag har förstått det kan man få problem med att fukten dras från fuktiga områden (garaget) till det torra området (golvvärmeanläggningsytan) och att sådan fuktkrypning i betongen inte är bra.

Varför den inte skulle vara bra har jag ingen aning om...
 
Som kommentar till min egen text tidigare har det visat sig idag vid besiktningen att jag har haft fel på en del punkter avseende golvet i källaren.

Besiktningsmannen menar att det inte är ett uppreglat golv på plattan som den normala konstruktionen var i 70-talshus utan att det är ett cement-golv och där isolering och ångspärr lagts in i konstruktionen, vilket gör att det inte finns några stora fuktproblem i huset alls. I kombination med de relativt nyinstallerade radonsugarna som kommer att ventilera bort en stor del av vattenångan från undersidan av plattan skulle det vara en mycket bra konstruktion sett ur ett fukt- och mögelperspektiv.

I det stora hela var besiktningsmannen mer eller mindre lyrisk över huset och nämnde inte ens de stora buskagen som växer tätt emot ena väggen på huset vilket jag ställer mig lite frågande inför.

Att bila upp golvet för att få golvvärme känns ju helt uteslutet, även om jag gärna hade haft det åtminstone i entrén, så istället blir det till att installera vattenburna radiatorer för min del. Förmodligen med synliga rör i källarplan och gå upp genom betongbjälklaget för att slippa så mycket synligt som möjligt på ovanvåningen.
 
peoe skrev:
Som jag har förstått det kan man få problem med att fukten dras från fuktiga områden (garaget) till det torra området (golvvärmeanläggningsytan) och att sådan fuktkrypning i betongen inte är bra.

Varför den inte skulle vara bra har jag ingen aning om...
Det ger extra fukt (främst från marken) som inte är bra. Konsumentverket har en kort bra skrift med siffror på energiåtgång osv. http://www.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/golvvarme.pdf

Att sätta in några radiatorer är ingen större grej. Det klarar du. Att få det snyggt är lite knepigare (eller rättare, tar en massa tid om man inte har vanan). Gelias rörskola (på DVD) har förvånansvärt bra tips om mycket av hantverket (men inte mycket om dimensionering, det kan dock vilken VVS:are som helst, det är inte svårt). Rinkaby är bra och billiga, jag har även bra erfarenheter av Hornbach.
 
Hade varit väldigt spännande att höra (och se bilder) på hur detta gått. Funderar också så smått över att installera vattenburen värme i 70-talshus.
 
Sitter ju själv i en kåk från -77... Vi lade in Nivellgolv och sen vattenburen golvvärme. Jag skulle inte lägga något annat än vattenburen golvvärme om jag hade chansen att göra om golvet.
Vi hade lite fukt (och mögel) i hallen vid ytterdörr när vi köpte men valde att lägga Nivell i hela våningen "för säkerhetsskull" och för att öka andrahandsvärdet...
 
Hej Anders!

Vi har Nivellgolv i undervåningen i vårt hus som vi får tillgång till i juni. Vi tänkte byta golvet där, dock av estetiska skäl i första hand. Jag har fått för mig att Nivellgolv + golvvärme var en dålig idé eftersom värme skulle ventileras bort? Hur gjorde du?

Om vi nu ändå ska ta bort laminatgolvet på undervåningen och lägga in massivt furugolv borde man kanske passa på att förbereda för vattenburen golvvärme direkt? Då kan man borra för bergvärme om något år när vi har ekonomi för det.

Vad tror du om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.