Det finns ju så många smidiga slipmaskiner nu, så jag undrar om någon tycker det kan vara en bra ide att slipa fasaden med en slipmaskin innan man målar om. Det är så att jag skall måla om dom 3 sista väggarna på min kolonistuga till våren. Färgen jag använde ovanpå den gamla originalfärgen började spricka och lossna förra året, så då blir det ommålning och det blir Beckers Perfekt faluröd. Ena väggen (mot söder) där bytte jag hela panelet, men dom 3 andra väggarna ser bättre ut. Men för säkerhets skull så funderade jag på iden att slipa bort det mesta av dom gamla färgerna. Är detta helt vansinnigt :) ? Tror själv inte det skall ta längre tid än att skrapa för hand. I och med att jag valde fel färg att måla med för 2 år sen, så tycker jag det känns tryggast att slipa bort allt. Men som sagt, det kanske är en helt avnsinnig ide och någon kanske har ett mycket bättre förslag?
 
Din idé kan ju fungera om det inte är lock på panelen, kan ju bli svårt att komma åt då. Jag tror nog att det går smidigare om du skrapar med en färgskrapa.
 
Jens_H skrev:
Din idé kan ju fungera om det inte är lock på panelen, kan ju bli svårt att komma åt då. Jag tror nog att det går smidigare om du skrapar med en färgskrapa.
Vad menas med lock på panelen. Det är stockpanel, men tror jag ska komma åt med t.ex. en slipmus även mellan brädorna...Fast det tar ju förstås tid så det kanske är en dum ide. Men stugan är inte så stor, 30kvm och det är bara 3 väggar kvar :)
 
Känner du för att slipa kan du gott och väl göra det.
 
Jens_H skrev:
Känner du för att slipa kan du gott och väl göra det.

Tror ni att man kan slipa med en vanlig planslipmaskin kombinerad med en mindre musslip mellan brädorna? Eller finns det andra som passar bättre när man ska slipa hela fasader?
 
Skulle hellre satsat på att skrapa panelen. Att slipa är roligt i 30 sek.

Max.
 
Har sett att Clas Ohlson t.ex. säljer elektriska skrapor. Någon som har testa en sån? Kanske underlättar arbetet något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.