Novis, men snabblärande och villig  :p

Har ett badrum i hörnet på huset, blåbetong i alla väggarna innåt sett som ska kaklas med 30x60.

Kan jag limma 240x60/90/120 13mm dubbelgips med förskjutna skarvar direkt på betongen och sen fuktspärr, eller måste jag regla för att skapa luftficka mellan blåbetongen och gipsen? Räcker det med enkelgips?

Vet att Minerit VT är att föredra, men den är svindyr och rätt mycket yta att täcka i badrummet... :(

Badrummet uppe är det helpanel i (satt tidigare masonit och våtrumstapet på panelen) som jag tänkt gipsa (limma) ett lager med 13mm på, ska på 30x60 där också. Räcker det? Eller måste jag slita ner panelen och dubbelgipsa på 60cc som det är reglat bakom panelen?

Man blir ju inte klok på alla olika lösningar som finns att tillgå  :surprised:
 
  • DSC00033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, kanske en fråga först: Blåbetong, vad menar du med det? Är det lättbetong eller riktig betong?
På bilden ser det ut som om det tänkta badrummet ligger i källaren, stämmer det?
Är väggarna mkt ojämna?

Blev visst flera frågor...
 
Det är lättbetong ála -64. Badrummet ligger inte i källaren utan på markplan.

Väggarna är raka, ganska tjockt lager puts lagt på dom.
 
Tänkte du ta bort putsen?

Problemet med de väggar du har är den låga hållfastheten hos lättbetongen, speciellt när den blir fuktig.
Om det vore jag, så skulle jag ta minerit där fuktbelastningen är höst, dvs vid dusch, badkar och tvättställ. Gips på resten. Jag skulle fäst med både lim och skruv (långa!).
Dubbelgips tror jag inte behövs.
Naturligtvis fuktspärr på sedvanligt sätt.
 
Tänkte behålla putsen, men måste den bort så måste den bort...?

Men ist för minerit, borde inte dubbelgips fungera. Första lagret skruvat och limmat, andra laget limmat i första?

Mest för att slippa blanda materialen, för enkelhetens skull.
 
K
Det är ju i markplan... då är det väl lättast att bara putsa blåbetongen?
 
Ingen som har en mer utförlig idé och beskrivning om hur man bör hantera detta?

Funderar på att regla 30cc 21mm utanpå blåbetongen för att skapa en luftficka, och sen dubbelgipsa, och sen tätskickt på det.

Badrummet uppe på våning 2 så kör jag gipsen direkt på helpanelen, även mot yttervägg Men ser dock till att panelen bakom kan andas. Kanske ta bort en bräda var 30cm?

Synpunkter någon med erfarenhet?
 
K
Jag hade, om det var mitt hus, hur som helst putsat siporexen och sen tätskikt på det. Badrummet på övervåningen hade jag rivit bort allt gammalt material för att få lite koll på bakomvarande prylar. Vad finns bakom helpanelen? Överraskningar? Siporex där med? Ja, puts igen då :)
 
Men är det inte risk att jag stänger in fukt om jag lägger tätskikt på putsen? För mellan putsen och ytterväggen bör väl finnas någon fuktspärr, och då stänger jag ju in fukten, eller?

Övervåningen är det helpanel mot 60cc runt om, bakom panel mot ytterväg vet jag ej då jag inte rivit mer än delar av panelen. Den ser väldigt fin ut så verkar lite onödigt att ´riva den.

Gipsa på helpanelen?
 
K
Men har du fuktvandring i väggen då? Den låg ju i markplan. Alltså ovan mark...
Mellan puts och siporex har man inget.
 
Men mellan siporexen och yttervägg har man väl ngn fuktspärr? :-/

Då blir det
fuktspärr-puts-siporex-plast/fuktspärr(?!)-tegel=instängd fukt? Eller?

 
K
Nu vet jag inte exakt hur din vägg ser ut, men fattar jag det rätt så har du en skalmur av tegel och en stomme av siporex?
Då borde din vägg sen ut så här innifrån:

tätskikt - puts - siporex - slamning - luftspalt - tegel = ingen instängd fukt

Det är det som är det fina med stenhus... de andas :)

Och är det nu så att du har skalmur så lär du inte ha större fuktvandringar eftersom teglet tar upp det och "flåsar" ut det genom de öppna stötfogarna som du har i de nedre skiften av väggen :)
Skulle det nu vara så att du tex bor i slagregnsrikt område så kan man använda fasadskydd på teglet för att hindra stora vattenmängder att tränga igenom men endast i nödfall när vi talar rinnande vatten på insidan.

 
Ah, se där ja. Det har du rätt i  :)

Ska studera originalritningarna när jag kommer till huset igen. Betyder detta att jag, om jag inte väljer att putsa, inte behöver regla fram en luftspalt på insidan som jag sen gipsar på? Jag kan alltså gipsa direkt på puts/siporexen?

Vad tror du om att gipsa (13mm) direkt på panelen där uppe? Är ju luftspalt bakom panelen så det borde fungera, eller?

Tack för snabba svar, och gott nytt år!  :)

Bor i Uppland, och med likasinnat intresse, crossen... ;)
 
K
Ja, du borde kunna gipsa direkt på siporexen, men jag skulle inte ha gjort det eftersom jag är mycket god vän av puts och ogillar att blanda mineraliska produkter med organiska (pappret på gipsen)
Jag gillar mögel, men då ska den vara i en vällagrad ost, inte i ett hus ;)

Jag hade valt gipsputs i det här läget för enkelhetens skull. Sitter putsen ordentligt och färgen där uppe så prima de målade ytorna med Gypsums primer och fäst ett armeringsnät så kan du putsa rakt på det också. Det kan man inte göra med ett KC. Montera putsbanor, om du är osäker, så kan du inte misslyckas med att få det rakt och schysst. Sen är det bara tätskikt på :)

Ang. där uppe så skulle jag fortfarande riva panelen bara för att vara säker.

Allt jag skriver är så som jag skulle ha gjort så att det är frivilligt att följa mina råd :D

Gott nytt till dig oxå :)

Trevligt med lite motorfolk :D
 
Och om du väljer gipsskivor så sätter du skivorna lätt med vanligt kakelfix och spikplugg.
Borra 5m till en 6mm spikplugg så biter det duktigt. Du kan ta bort skruvarna två dagar senare, man har dem bara till fixera skivan tills fixet genomhärdat.
Inga spalter och reglar, bara smack på.

Mvh
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.