Hej,
Vi är nu uppe i processen bygga nytt, och det är ju en stor ekonomisk satsning. Räntan är låg, vi har bägge säkra jobb, men ändå känns det litet oroligt med tanke på ekonomiska läget i världen. Hur tänker o resonerar ni andra som står inför en husbyggesatsning? Avvaktar ni? Har ni valt ett billigare alternativ än ni hade först?
 
Hej,

Vi håller på att bygga nu och givetvis är det olustigt när det ekonomiska läget är som det är. Fast för egen del känner jag och min sambo mig säkra att vi får behålla våra jobb, priserna är i många områden på väg ner, räntorna går ner och det är hög konkurrens mellan husföretag och andra entrepenörer vilket kan gynna kunsumenten. Så på så sätt tror jag det är rätt bra att bygga hus just nu. Det skulle med all sannolikhet inte bli billigare eller bättre om vi väntade med att bygga. Sedan har vi valt ett hus i den lägre prisklassen och har valt att inte spendera allt för mycket, men det har inte mer den ekonomiska krisen att göra utan mer att vi vill kunna göra annat än bara att bo.
 
Vi avvaktar inte, för vi har inte råd.

Hade jag vetat för ett år sedan vad jag vet idag, så hade vi inte satt oss i den här sitsen. Vi har köpt en dyr tomt och beställt ett dyrt hus - och nu kan vi inte ta oss ur detta.

Orkar inte skriva om det, vill inte lämna ut mig och familjen för mycket och dessutom blir jag gråtfärdig bara jag tänker på det. Huset blir nog bra, men jag hoppas verkligen att vi har råd att bo i det... Tomten kan vi inte sälja och just nu försöker vi bara överleva. Försöker att inte visa barnen hur oroliga vi är. Tänker " det är bara att köra!" så får man se om det håller. *suck*
 
Men om kalkylen höll för ett år sedan så borde den ju vara bättre idag med dagens ränta.

Däremot så blir det givetvis problem om man inte får behålla jobbet.

OM det blir verkliga problem, inte bara oro. Så tveka inte att diskutera med banken. Banker är inte så "elaka" som vi ofta tror. I samband med krisen i början på 90- talet hade jag kolleger som hamnade i ekonomisk kris. En kollega blev sittande med en osäljbar bostadsrätt och en överbelånad villa de inte hade råd med.

De tvingades sälja med en förlust på en bit över miljonen (motsvarar nog 3 miljoner idag). Banken gav dem en lösning där de fick köpa ett billigare hus, och banken skrev av hela förlusten utom 100 000 som de fick ta ett "förlustlån" på.

I de där lägena vill banken givetvis ha tillbaka så mycket som möjligt, men det är ännu viktigare för banken att affären får ett slut. Dvs att lösningen blir rimlig att klara av för bankens kund. Ju snabbare kunden är tillbaka i en normal ekonomi, desto snabbare kan kunden bli lönsam för banken igen. Banken har inget intresse av en lösning där de får harva med kronofogden stup i ett för att få in ränta på en skuld som deras kund ändå aldrig kommer att klara i längden.
 
Jättetråkigt, Lycke.
Men hoppas det kan ordna sig för er.
Man kan inte förutse allt i livet.

Vi har också en tomt. Inte den billigaste, ej heller dyrast. Men fin. Vi har ett favorithus som skulle vara jättefint. Ingen lyx, men bra. Vi klarar ekonomin enl. kalkyler med högre räntor o.s.v, men funderar på om det ändå är oklokt . Huset skulle sluta på en summa som gör det till de dyrare i området. Man undrar om man skulle gå ner i krav och bygga ngt billigare...

Ja det får vi ju fundera på. Ville bara höra litet andra erfarenheter. Tack för dem!
 
Jag tycker att det beror väldigt mycket på vad man har för marginaler. Om man kan tåla att en person i hushållet blir arbetslös och att räntan går upp mot 6% igen är det väl bara att köra på. Det är också viktigt att göra en förhandsvärdering på huset och se till så att man inte står på minus från början; det kan svida rejält om man blir tvingad att sälja om marknaden backar ytterligare. Se också till att ha en rejäl kontantbuffert även efter bygget är klart eftersom banken kanske inte vill låna ut ytterligare pengar som kan behövas till nytt möblemang, trädgård etc.
 
jag byggde under förra lågkonjukturen,svindyrt ocv med räntor på 18 % vi hade räntebidrag m,m men det var ruskigt dyrt.
vi klarade sitsen då så jag tror inte det är fel att bygga nu heller,det är låg ränta och prutläge hos tillverkarna.
men var noga med kalkyler samt att husföretaget inte är stadig gäst hos kronofogden.
så har ni jobb och kontant insats idag så talar ju räntan för ett husbygge.
jag tror husbygge är bättre än bostadsrätt eller radhus då dessa inte saltar priset så högt.
 
Vi kör på med vårt bygge också. Det blir billigare för oss att bo i vårat nybyggda hus än om vi bor kvar i vår bostadsrätt. Klarar vi det galant idag kommer vi också att göra det i framtiden. Lycka till alla!
 
Vi kör på, skrev kontrakt i söndags. Vi fick bra pris på grundhuset och säljaren skickade med lite extra lulllull (dock inte jättemkt pengar). Vi kommer bo till samma kostnad som nu och senaste 2 åren har en av oss varit föräldra ledig. Så jag hoppas att dte inte blir allt för mycke sämre i ekonomin än vad det är nu!

Vi har dock hållit på i snart 2 år att få lov att bygga på en tomt vi har tillgång till och när vi nu äntligen fick grönt på det så tvekade vi egentligen aldrig. Vi har räknat på oändliga husmodeller och tillverkare allt från billigaste till till värsta lyxen. Vi hamnade någonstans mittimellan..... Kanske lite mer åt budget hållet men ändå med det som vi tycker är viktigt.

Känns det rätt så tveka inte!!
 
Om jag ska säga något positivt också, så känns det som att vi får bra service nu när inte så många andra bygger. Vi har bara stött på välvilliga personer och blivit trevligt bemötta.

Det negativa som hänt oss behöver ju inte hända er. Vi har nog råkat ut för ungefär allt elände man kan tänka sig och detta trots att vi hade räknat på att min man skulle kunna gå utan lön ett halvår och en massa andra skräckscenarier. Räntechocker, allt möjligt - men inte hade vi förväntat oss denna lågkonjunktur.

Att vår bostad skulle rasa i pris just precis när vi måste sälja den.
Att våra besparingar skulle halveras då de mest bestod av aktier.
Att maken skulle få halva inkomsten mot planerat pga ändrade jobbförhållanden.
Att vår dyra tomt inte gått att bebygga än pga tjafs med bygglovet.
Vi har köpt när det var som dyrast och nu får vi stå vårt kast, hur rutten vår privatekonomi än är.

Men när konjunkturen vänder så sitter vi förhoppningsvis i vårt fina stora hus och njuter! Och mumsar havregrynsgröt... :p
 
Lycke skrev:
Men när konjunkturen vänder så sitter vi förhoppningsvis i vårt fina stora hus och njuter! Och mumsar havregrynsgröt... :p
Vi försöker vänja oss redan nu, käkar radhusbiff och på söndagarna blir det med lingonsylt till :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.