Securitas hantering handlar inte om problametiken runt osäker nyckelantering utan det handlar om att det inte är möjligt rent logistikmässigt att kunders nycklar finns på en nyckelcentral, samt att väktarens väska är nog så full med alla företagsnycklar till det område som väktarna ronderar. Med nyckeltub så klarar dom sig med en egen (huvudnyckel). Den nyckeltub som är vanligast är en man borrar in i väggen.
 
brabyggare skrev:
Vilken typ av ingrepp måste man göra för att installera en nyckeltub? Måste man borra hål i sin ytterdörr för att de ska kunna montera nycketuben eller hur fungerar det?
Nyckeltuben från secutitas direkt/aroundio sätts längt upp till vänster i dörren. Man brukar sträva efter att ta den minst värdefulla dörr, ex. källar eller altandörr.
 
Jag fick lite info om larm när jag hade en kille här för att byta ut mina sensorer till en modell som klarade djur.

Detta var hans åsikter:

Trådlösa larm går att störa ur så tjuvarna kan gå in ostört och ta det dom vill ha och sen stänga av strörutrustningen som kan användas från en bil utanför huset. Inget intrång registrerat men huset tomt.
Han nämde ett företag som nämts tidigare här.

Larm kopplat till utryckning eller liknande var bortkastade pengar, (bättre med granne tycker jag).

Jag har Galaxi g 20 med sensorer och magnet kontakter vid dörrar och fönster .

Detta var fullt tillräckligt enligt honom. Han försökte inte få mig att köpa mer grejor eller annat av dom utan bara byte av sensorer, detta efter att vi gått igenom huset och kontrolerat vad som fanns.

L-G
 
Att larmen kan störas ut är anledningen till att dessa larm inte är godkända hos försäkringsbolagen. Jag ser ingen anledning till att installera och betala dyrt för ett larm som inte ens är godkänt. Försäkringsbolagen har naturligtvis en anledning till att de inte godkänner dessa larm och det bör man som säkerhetsmedveten kund självklart inte vifta bort.
 
Trådlöst börjar numera bli godkännt. Dock i en egen larmklass som heter Larmklass R. Det är en reduserad variant av larmklass 1 som är den lägsta. Dock betyder det att dessa larm är godkända av försäkringsbolag sålänge man inte har något av större värde som exempelvis kräver larmklass 2.
Ett av grundkraven förut va att larmen skulle klara av att störas ut. Mao om centralen inte får ett svar från en detektor skall ett larm sickas om detta. Hur det har gått på den biten vet jag ej då jag undviker att befatta mig med "skräp" Tillhör den skaran tekniker som föredrar tråd före trådlöst.
Men en sak man absolut skall kolla upp är vad säger just ditt försäkringsbolag om trådlöst. Det är något man ska tänka på innan man tar första bästa dörrknackare från flertalet kända företag.

Man skall va rätt medveten om att F-bolagen börjar ställa högre å högre krav. Det är fler som måste kompletera med gsm-sändare till sina larm.
 
Har tänkt att köpa ett larm till vår villa. Huset är på 260m2 i tre halvplan, har katt. Är det någon som kan rekomendera något bra larm till vettig peng som är lätt att själv installera?
 
Vad är en vettig peng? Det låter som att du behöver ett antal detektorer med tanke på storleken på huset. Bara rök/brand detektorer (ett måste enligt mig) går loss på en del om du tänkt täcka in hela huset.
Hade du tänkt att skalskydda hela huset också? Trådbundet eller trådlöst?
 
Jag vet inte så mycket om larm. Skalskydd har det med att jag har katt? Har en öppenplanlösning med ett trapphus imitten, tänkte sätta larm där med riktningar åt olika håll i olika plan. Trådlöst eller inte, vilket är bäst? Vettigt pris, självklart så billigt för så bra larm som möjligt men mellan 2000-5000 kanske. Det viktiga är att man får ett tillförlitligt larm. Jag vill inte ha det kopplat till någon säkerhetscentral utan till våra egna mobiler (ingen månadsavgift). Då jag inte vet så mycket får ni jättegärna berätta vad ni tror skulle passa.
 
2000-5000 är definitivt ett "billigt" larm. Bra detektorer är inte alldeles gratis. Samma sak med bra huvudenheter och manöverpaneler.

Ett rejält larmat hus med bra magnetkontakter på tex utvalda fönster, brandlarm osv så kryper det nog iväg mot 10000-15000. För ett fullständigt skydd med magnetkontakter på alla fönster, flera manöverpaneler, flera branddetektorer, ett par rörelsedetektorer, utesiren och innesiren, Gsm backup osv då pratar vi om 20000-40000 förutsatt att det är enkelt att dra kabel till alla fönster (Tomrör redan inlagda eller enkelt utanpåliggande kablar fastkjutet i listerna). Bara materialpriset för kvalitetsgrejor drar iväg rejält även om du gör jobbet själv.

Kolla på tex teletec connect som är vettiga grejor. Själv har vi BOSCH grejor som vi är nöjda med
 
kolla med din lokal låssmed, dom har säkert ett samarbete med en larminstallatör som kan ge er ett bra pris..
 
skaffa inte securitas aroundio. jobbar själv med larm och vi samarbetar med secuitas larmcentral, det abonemmanget kostar 85:-/mån. vill inte sprida någon reklam här, men tala med företag som SÄLJER visoniclarm, gärna exclusive om du vill ha GSM. visonic gör bäst larm. se till så firman har samarbete med securitas larmcentral först bara, i göteborgsområdet är securitas det mest prisvärda utryckningsbolaget.
i vårt fall kostar larmet dryga 10k, lönar sig snabbt gentemot t.ex aroundio och sector.

dessutom, en magnetkontakt är bra skydd, tjuven vill inte gärna skära sig på glas genom att hoppa in den vägen.
 
Har god erfarenhet av skalskydd + dörrar som går att öppna utan nyckel inifrån. Vid två tillfällen har buset krossat glaset och sedan öppnat dörren varvid larmet har gått och buset flytt.
Jag är inte helt överens med vetenskapen som förordar inifrån svårforserade altandörrar. Det är ju bara att gå genom hålet där rutan satt isåfall.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.