Hej
Tänkte att nån kanske vill svara på en sådan fråga.
Om ni vill berätta hur mycket ni lånat och vad det blir i månaden?

Kollar man på hemnet och tar boendekostnad så står dett summa boendekostnad, tex 5200 och då är lånet på 2200. Då har jag slagit på 940 000.
Tar man sen vad vill du betala i mån och sätter 5000 då får man max låna 513 000.
SDär har dem ju sagt emot sig själva så jag fattar inte.
Därför vill jag veta vad ni betalar i månaden och hur mycket ni lånade?
 
Har ett ganska lågt lån.. tot 720 000kr

2 st topplån på tot ca 220 000kr ränta + amortering 2700kr/mån
2 st huslån på tot 500 000kr ränta + 1000kr amortering: 2000kr/mån

Typ så är det.. nordea med rörlig ränta...

Dom där kalkylerna är skumma.... Enligt banken så skulle vi ha 19000kr efter skatt över varje månad !???
 
Vi har endast ett bottenlån på 510000:-, ca 2200/mån inkl. 3.30% ränta.

Strunta i kalkylerna, fråga runt och räkna själv istället.
 
Vi har också ett ganska litet lån idag (bottenlån 715 000 med 2,78% rörligt) från SBAB och betalar 1657 kr per månad netto och 1159 kr brutto.

/Peter
 
Tyvärr vet jag inte riktigt hur man räknar själv.

Om man vill låna 950 000. Vad tror ni man kan hamna i månaden med lån totalt?
Som jag sa läser man på hemnets boendekostnad på tex länsförsäkringar säger dem lån totalt i månaden ca 2200. Men ni betalar ju mer för mindre hmmm
 
Hej Nallis!

Mitt tips är också att strunta i kalkylerna på hemnet och räkna själva. Vid en beräkning av boendekostnad per månad spelar följande faktorer in:

- Hur ni lägger era lån, (ex. med rörlig lägre ränta eller med bunden högre ränta)

- Hur mycket ni har tänkt att amortera

- Hur höga driftkostnader ni har

- Storlek på kontantinsats

- Om ni tänkt skattereducera räntan eller inte


Ger ändå ett litet exempel på hur man kan räkna:

Ni lånar 950 000:- vilket innebär en räntekostnad på 42750:- på ett år vid 4,5% snittränta, 3562,5:-/mån. Efter skattereduktionen på 30% blir utfallet 2493,75:-/mån. Kostnader för amortering och drift tillkommer, men låt säga 2500 kr i drift och 1500 i amortering. Slutsumman skulle då bli 6493,75:-/mån efter skatt och 7562,5:-/mån innan skatt. Hoppas du förstår min tankegång. Ett tips är att göra en enkel kalkyl i Excel där man kan leka med olika siffror och räntor för att se hur det t.ex påverkar månadskostnaden.

//Impossible
 
...glömde skriva att även fastighetsskatten tillkommer, med det visst ni såklart redan. Är så inne på att bygga så jag glömmer den.
 
impossible skrev:
Hej Nallis!

Mitt tips är också att strunta i kalkylerna på hemnet och räkna själva. Vid en beräkning av boendekostnad per månad spelar följande faktorer in:

- Hur ni lägger era lån, (ex. med rörlig lägre ränta eller med bunden högre ränta)

- Hur mycket ni har tänkt att amortera

- Hur höga driftkostnader ni har

- Storlek på kontantinsats

- Om ni tänkt skattereducera räntan eller inte


Ger ändå ett litet exempel på hur man kan räkna:

Ni lånar 950 000:- vilket innebär en räntekostnad på 42750:- på ett år vid 4,5% snittränta, 3562,5:-/mån. Efter skattereduktionen på 30% blir utfallet 2493,75:-/mån. Kostnader för amortering och drift tillkommer, men låt säga 2500 kr i drift och 1500 i amortering. Slutsumman skulle då bli 6493,75:-/mån efter skatt och 7562,5:-/mån innan skatt. Hoppas du förstår min tankegång. Ett tips är att göra en enkel kalkyl i Excel där man kan leka med olika siffror och räntor för att se hur det t.ex påverkar månadskostnaden.

//Impossible
Hej tack för hjälpen.
Så som du räknar hade lånet med amortering alltså blivit ca 5000 /mån
Hade gärna hamnat på 4000=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.