Hej hopp!

Jag har anlitat en firma för att lägga klinkers i vår hall om 8kvm.

Inledningsvis bad vi att få en offert. Det fick vi inte utan av lite olika anledningar så kom gubbarna en dag och började jobba. Nåja, det var inte det smartaste draget jag gjort men okej då. Gjort är gjort. Löpande kostnader var ett faktum...

Firman kom, gjorde ett bra jobb och åkte hem. Golvläggningen gjordes vid fyra tillfällen.

Min fru var hemma vid alla tillfällen då firman var hos oss och jobbade. Hon skrev upp när de kom och när de åkte. Totalt var dom hos oss 13,5 timmar.

När fakturan kom så hade dom fakturerat 22 timmar (de hade också krävt en timmes ersättning för att de kom och gjorde ett besök innan de startade. Det besöket tog 10 minuter)!!!

Självklart skrev vi och frågade hur det kom sig. De svarade då att det berodde på i- och urlastning i deras bil, restid och rengöring av deras verktyg.

Dessutom "skulle vi vara glada" för han hade inte lagt på någon milersättning a 45 kr/mil. Det var vi naturligtvis, men jag tyckte absolut inte att jag skulle betala någon i och urlastning eller ännu värre någon rengöring av deras verktyg. Så jag ringde och sa detta då han blev arg och sa att han skulle skicka milersättningskravet i alla fall.

Suck!

Jag författade då ett brev där jag beklagade att vi blivit osams och att jag ville gå honom tillmötes. Jag skrev att jag naturligtvis ska betala de 13,5 timmarna de varit hos oss, materialkostnaden samt också milersättning på 45 kr/mil fast det inte var fakturerat för det på ursprungsfakturan. Inte mer än rätt kanske... Jag har också betalat in detta (ca 10.000 kr) och hoppas att vi kan komma överens med det här (ursprungsfakturan ligger på 13.000).

Förresten... 200 kg flytspackel på 8 kvm... kan det stämma???

Kan f.ö. berätta att min kollega betalade 6.000 kr för sina 8 kvm (en annan hantverkare)....

Är jag korkad som bråkar???
 
hmm min svärföräldrar har precis klinkrat golvet det skulle ta:
- 3 timmar ta bort gammalt klinker (tog tyvärr 5 timmar då de lagt en massa tjärpapp osv under)
- 4 timmar klinkring
- 1 timme fogning

det var 8 kvm
 
Att de skall debitera för tiden som går åt till verktygsrengöring är väl väldigt rimligt, likaså tiden för att bära in och ut verktyg o material. Ofta får man dessutom betala tid för resan till och från dig. Det varierar, och bör vara klarlagt innan man börjar.

Om dessa moment verkligen kan motivera den stora tidskillnaden är ju en annan sak.

Det där med flytspackelmängden beror på vad du har för underlag, hos oss gick det åt 1 ton till en tambur och gästtoa på totalt ca 20kvm.
 
svartmes skrev:
Hej hopp!
Förresten... 200 kg flytspackel på 8 kvm... kan det stämma???
200Kg flytspackel är väl runt 104 liter, om jag inte misstar mig helt.

104 liter på 8kvm blir 13mm, kan väl stämma.

Hur lång tid var dom där de 2 andra gångerna då?

Och det är väl självklart att du ska betala för i/ur lastning och rengöring av verktyg och alla andra arbetsmoment som tillhör ditt arbete...?
 
M
Jo jo, här ser vi ett praktexempel på varför hantverkare gnuggar händerna, så fort ROT-avdrag finns. Nää, ROT-avdrag ger jag som kund inte mycket för, det är bara en mjölkko för företagarna, som debiterar skyhöga arbetskostnader...

magentis
 
Thomas59
"Inledningsvis bad vi att få en offert. Det fick vi inte utan av lite olika anledningar så kom gubbarna en dag och började jobba."

Ja det är nog bara att betala.

Samtidigt slår det mig hur man i tråd efter tråd kan läsa om privatpersoner som verkar helt handlingsförlamade i kontakter med företag( läs hantverkare).

Jag hoppas verkligen att du inte givit all info om hur detta gick till. Kan det verkligen vara så att du kontaktar en firma för kaklingsjobbet, begär en offert men får ingen. Sen, helt plötsligt en dag så ringer det på dörren och några kakelsättare säger att dom ska kakla badrummet och du släpper in dem helt utan vidare. Säg att du skojar - snälla?
 
M
Åjo, nog kan det vara så. Det finns många som anlitar hantverkare utan kontrakt, för att inte tala om alla som anlitar svart, i tron att det då blir sååå billigt.
Kontrakt, kontrakt å åter kontrakt, det är det enda som gäller, åtminstone för mig iaf. Då finns åtminstone en viss möjlighet att klara sig helskinnad ur en misslyckad "affär".
Men som sagt, viska "svart" i örat på Svensson, å ögonen börjar glittra som stjärnor. Vad följderna kan bli är som bortblåst, när väl det magiska ordet "svart" har nåt hjärnan :D

magentis
 
Thomas59
magentis skrev:
Åjo, nog kan det vara så. Det finns många som anlitar hantverkare utan kontrakt, för att inte tala om alla som anlitar svart, i tron att det då blir sååå billigt.
Kontrakt, kontrakt å åter kontrakt, det är det enda som gäller, åtminstone för mig iaf. Då finns åtminstone en viss möjlighet att klara sig helskinnad ur en misslyckad "affär".
Men som sagt, viska "svart" i örat på Svensson, å ögonen börjar glittra som stjärnor. Vad följderna kan bli är som bortblåst, när väl det magiska ordet "svart" har nåt hjärnan :D

magentis
Det är ju en sak om man kommit överens muntligt att anlita hantverkare, utan formellt kontrakt eller tom svart men att man, som i detta fall, bara släpper in hantverkare och låter dem jobba utan att komma överens om NÅGONTING alls övergår mitt förstånd.

Om det nu är så att trådskaparen, av ren flathet, släppte in hantverkarna trots att han/hon egentligen inte ville, eller tyckte det kändes fel (det är det intryck man får) verkar det helt rimligt att man får skylla sig själv. Det är bara att betala och sedan be någon annan öppna dörren i fortsättningen.

Helt obegripligt beteende!
 
hempularen skrev:
Att de skall debitera för tiden som går åt till verktygsrengöring är väl väldigt rimligt, likaså tiden för att bära in och ut verktyg o material. Ofta får man dessutom betala tid för resan till och från dig. Det varierar, och bör vara klarlagt innan man börjar.
Har aldrig nånsin varit med om att betala någon hantverkare för dennes verktygsrengöring... Det är ju knappast så att de åker tillbaks till firman efter varje avslutat jobb och putsar prylarna innan de åker till nästa jobb???

Thomas59 skrev:
Samtidigt slår det mig hur man i tråd efter tråd kan läsa om privatpersoner som verkar helt handlingsförlamade i kontakter med företag( läs hantverkare).

Jag hoppas verkligen att du inte givit all info om hur detta gick till. Kan det verkligen vara så att du kontaktar en firma för kaklingsjobbet, begär en offert men får ingen. Sen, helt plötsligt en dag så ringer det på dörren och några kakelsättare säger att dom ska kakla badrummet och du släpper in dem helt utan vidare. Säg att du skojar - snälla?
Nej, självklart vi hade en dialog innan dom kom.


magentis skrev:
Åjo, nog kan det vara så. Det finns många som anlitar hantverkare utan kontrakt, för att inte tala om alla som anlitar svart, i tron att det då blir sååå billigt.
Kontrakt, kontrakt å åter kontrakt, det är det enda som gäller, åtminstone för mig iaf. Då finns åtminstone en viss möjlighet att klara sig helskinnad ur en misslyckad "affär".
Men som sagt, viska "svart" i örat på Svensson, å ögonen börjar glittra som stjärnor. Vad följderna kan bli är som bortblåst, när väl det magiska ordet "svart" har nåt hjärnan :D

magentis
Svart??? Aldrig i mitt fattiga liv. Antingen gör jag det själv eller så köper jag tjänsten vitt!


Thomas59 skrev:
Det är ju en sak om man kommit överens muntligt att anlita hantverkare, utan formellt kontrakt eller tom svart men att man, som i detta fall, bara släpper in hantverkare och låter dem jobba utan att komma överens om NÅGONTING alls övergår mitt förstånd.

Om det nu är så att trådskaparen, av ren flathet, släppte in hantverkarna trots att han/hon egentligen inte ville, eller tyckte det kändes fel (det är det intryck man får) verkar det helt rimligt att man får skylla sig själv. Det är bara att betala och sedan be någon annan öppna dörren i fortsättningen.

Helt obegripligt beteende!
Hehe nädå, som sagt vi hade en dialog. Jag har accepterat faktumet att jag "gjorde bort mig" och anlitade dem löpande. Jag tycker bara att jag inte ska betala hantverkarens i och urlastning för hela dagens jobb eller för rengöring av hans prylar.

Vi hade klinkersen inne i huset, så det enda han höll med var en dunk primer, en halv säck fog och flytspacklet.

Jag ser två scenarion framför mig:
Hantverkaren fyller bilen med mina grejor. Åker till mig. Jobbar och åker hem till firman igen. Gör ren murselven och spaden. Lastar in nästa jobb i bilen och åker dit. Åker hem och gör ren bilen.... osv

Hantverkaren kollar så han har fog och primer så det räcker. Ställer in några dunkar/säckar flytspackel så han klarar sig för dagen. Åker runt på dagens jobb och gör rent hinken och spaden när han kommer hem...

Jag tror mest på alternativ två och då betyder det att han låter mig betala för allihop eller så lägger han på allt flera gånger....:eek:
 
M
Jag tror att om Sveriges hantverkare inte börjar se om sitt hus, så står dom snart arbetslösa allihop. När väl folk i allmänhet upptäcker att det går att anlita vitt, med garantier, svenska kontrakt å certifierat material, till lägre kostnad än svart. Detta genom att anlita utländsk arbetskraft från seriösa företag.., då lär det bli jobbigt för dom svenska hantverkarna.
Att dom jobbar för lägre lön, är inget som går att göra nåt åt. Dom är i sin fulla rätt, att jobba efter avtal som gäller för sitt hemland. Precis som svenska arbetare åker utomlands, med avtal från sin svenska firma.
Så svenska hantverkare har en svår tid framför sig, innan lönerna inom EU jämnat ut sig. Troligen måste många svenskaa hantverkare gå ner i lön, för att inte helt bli utkonkurerade, av företag å arbetskraft från andra länder...

magentis
 
Njaa att betala för att snickaren skall putsa sin hammare är givetvis inte aktuellt.

Men om det handlar om blandning av flytspackel, eller fix. Så är det ju en självklar del av arbetet att göra rent blandningskärl, blandare, och andra verktyg som varit i kontakt med materialet. Annars blir de ju förstörda. Och det är också så att rengöringen tar ganska lång tid i jämförelse med hur länge man använder ex. en blandarvisp.

Däremot så brukar väl oftast hantverkare göra rent sådana verktyg på plats, just för man har ganska kort tid på sig innan massorna brinner fast på verktygen.
 
hempularen skrev:
Njaa att betala för att snickaren skall putsa sin hammare är givetvis inte aktuellt.

Men om det handlar om blandning av flytspackel, eller fix. Så är det ju en självklar del av arbetet att göra rent blandningskärl, blandare, och andra verktyg som varit i kontakt med materialet. Annars blir de ju förstörda. Och det är också så att rengöringen tar ganska lång tid i jämförelse med hur länge man använder ex. en blandarvisp.

Däremot så brukar väl oftast hantverkare göra rent sådana verktyg på plats, just för man har ganska kort tid på sig innan massorna brinner fast på verktygen.
Exakt.. Fick en liten prydlig hög murbruk hemma på gården som vittnade om att han gjorde rent prylarna åtminstone vid ett tillfälle innan han åkte hem....
 
svartmes skrev:
(de hade också krävt en timmes ersättning för att de kom och gjorde ett besök innan de startade. Det besöket tog 10 minuter)!!!

Utan att ta hänsyn till rätt eller fel.


Det är ganska vanligt att man har minidebitering på den typen av arbete, jämför med framkörnigskostnad på kranbil eller framkärning på taxibil, som också för det mesta är minidebiterade.
 
magentis skrev:
Jag tror att om Sveriges hantverkare inte börjar se om sitt hus, så står dom snart arbetslösa allihop. När väl folk i allmänhet upptäcker att det går att anlita vitt, med garantier, svenska kontrakt å certifierat material, till lägre kostnad än svart. Detta genom att anlita utländsk arbetskraft från seriösa företag.., då lär det bli jobbigt för dom svenska hantverkarna.
Att dom jobbar för lägre lön, är inget som går att göra nåt åt. Dom är i sin fulla rätt, att jobba efter avtal som gäller för sitt hemland. Precis som svenska arbetare åker utomlands, med avtal från sin svenska firma.
Så svenska hantverkare har en svår tid framför sig, innan lönerna inom EU jämnat ut sig. Troligen måste många svenskaa hantverkare gå ner i lön, för att inte helt bli utkonkurerade, av företag å arbetskraft från andra länder...

magentis

Det är kanske inte rätt tråd att diskutera detta, men efter alla de bygge jag eller någon jag känner varit på och gjort om efter våra kollegor från syd och öst så behöver de svenska hantverkarna inte vara oroliga. Nu menar jag inte att det alltid blir fel eller är dåligt utfört, men tillräckligt ofta för att de inte ska kunna konkurera ut inhemsk arbetskraft.

Åter till trådens ämne. Man ska alltid begära ett ca pris, men man ändrade en del lagar för några år sedan så numera är det hantvarkaren som har den tyngsta bevisbördan i dessa fall. Det ligger i hantverkarens intresse att ha papper på vad som är överenskommet vid eventuell tvist, annars väger konsumentens ord tyngst. Det pris ni fått låter inte rimligt om förutsättningarna för jobbet var någerlunda normala. Max 12 timmar + mtrl och ev. restid. 200kg på 8kvm innebär 14-15mm vilket inte låter orimligt framförallt om det ligger ett värmegolv.

/ K
 
M
Ha ha ha, ja alla jag talat med om utländsk arbetskraft är av en helt annan uppfattning. Dom öser beröm över de Lettiska hantverkarna. Å precis av den anledning ,så kommer jag själv att anlita Lettiska hantverkare själv, helt enkelt för att dom har så gott rykte... Att det sen blir så mycket biligare, är förstås ett stort plus.., det är inget jag sticker under stol med.

magentis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.