orstigsnybro skrev:
Jag har läst igenom hela tråden och det känns inte som att det begåtts något stort fel någonstans. Säljaren har till och med varit på tomten. Det var aldrig vår. Om säljaren tycker tomten ser bra ut gör den nog det men det betyder ju inte att den är 100% fri från fallgropar. Det känns som att det skett ett misstag, en miss i kommunikationen.
Det beror väl på vad man menar med stort fel. Trådskaparen har uppenbarligen fått en merkostnad på 570 000:- jämfört med säljarens kalkyl och inte blivit informerad om att vissa poster i kalkylen endast var grova uppskattningar. Att säljaren varit på plats på tomten och sedan vilselett kunden om att allt såg bra ut är väl knappast positivt för säljarens del. Han hade uppenbart inga kunskaper att bedömma förutsättningarna på tomten så han borde naturligtvis istället rekommenderat kunden att genomföra en geoteknisk undersökning och sedan informerat om osäkerheterna i kalkylen för markarbetena.

I konsumentverkets riktlinjer för upprättandet av en produktionskostnadskalkyl står följande

"I produktionskostnadskalkyl som upprättas på begäran av konsument för att användas av
denne vid en preliminär bedömning av erbjudanden från olika näringsidkare, får kostnaderna för
schakt och grund anges med utgångspunkt från att marken är av god bärighet och att
sprängningsarbeten inte behövs, om inte annat uppges av konsumenten eller uppenbarligen borde
vara känt för näringsidkaren eller den som upprättar kalkyl.

Näringsidkaren eller den som upprättar kalkyl skall upplysa konsumenten om det särskilda
osäkerhetsmoment som finns i kalkylen vad avser kostnader för schakt och grund, samt i vilken
utsträckning uppgifter om tomtens beskaffenhet bör införskaffas och hur detta kan ske."

Att säljare oftast drar till med en kostnadsuppskattning som gäller bästa tänbara förhållanden är väl en sak som man kan ha synpunkter på men samtidigt skall han/hon också ge tydlig information till kunden om osäkerheten i kalkylen och vad man som kund kan göra för att kontrollera förutsättningarna på tomten.

I det här fallet så tycker jag säljaren har brustit i sitt ansvar. Han har inte informerat kunden om osäkerheten i markkalkylen och inte heller rekommenderat en geoteknisk undersökning för att klargöra förutsättningarna på tomten. Han har istället bedömt tomten på egen hand och talat om kunden att allt ser bra ut. Inte särskilt lyckat!

orstigsnybro skrev:
Säljaren kan inte göra en korrekt kalkyl om kunden inte har gjort en geoteknisk undersökning. Så, vilken version menar du? Den allra första eller en justerad kalkyl?
Säljaren har ett ansvar när han upprättar en kalkyl, oavsett vilken i ordningen det är. Att skylla på att kunden inte gjort en geoteknisk undersökning och att säljaren inte gjort någon fel är väl lite krystat i det här fallet när säljaren varken har informerat om osäkerheterna i kalkylen eller rekomenderat kunden att utföra en geoteknisk undersökning.

Om säljaren hade lämnat sin uppskattning och sedan informerat kunden om den stora osäkerheten i kalkylen och talat om alternativet att låta göra en undersökning av marken för att få säkrare siffror istället för att på egen hand bedömma skicket på tomten hade det varit OK. Då hade det varit upp till kunden att skaffa sig mer information och säljaren hade fullgjort sin skyldighet.

Som tidigare påpekats har både kunden och säljaren ett ansvar för att det ska fungera och båda måste ta sitt ansvar för att se till så att allt fungerar och ingen känner sig lurad
 
570.000 kr fel i ett mångmiljonprojekt kan jag tro på, men 570.000 fel på en liten Smålandsvilla låter helt osannolikt.
 
Cederborg skrev:
*Danne1234. Trist att din tomt kostar så mycket extra att förbereda, men så är livet. Någon gång i livet köper du kanske en bil som sägs ska fungera hur bra som helst, och sen är det bara en massa problem med den. Man vet aldrig i förväg.
Själva huset tror jag att du kommer bli väldigt nöjd med, och tänk att dessa extrakostnader hade du inte kunnat undslippa hur du än gjorde, eller med en annan säljare.
Jag är inte besviken alls att det inte stämmer med kalkylen. Vi förstod tidigt att den omöjligt kunde stämma så vi hade aldrig räknat med de felaktiga uppgifterna från tillverkaren. Vi kommer med all sannolikhet bli mycket nöjda med huset annars skulle vi aldrig byggt ett sådant. Sedan att vi inte är nöjda med säljaren av andra anledningar än kalkylen säger givetvis ingenting om kvaliteten på huset.

Fast återigen så handlar det inte om min besvikelse för ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om denna märkliga kalkyl. Det jag ifrågasätter är säljarnas avsikter. Jag har gått igenom flera forum, och läst och kollat hur mkt folk har betalat för sin grund och kostnaderna som tillkommer och INGEN är i närheten av dessa låga siffror som hustillverkaren presenterade. Så hur kommer de fram till att 180.000kr är en normal kostnad? Sanningen är förmodligen att man får lägga till 100.000kr för att få en rättvis siffra. De siffror kunden får är allt som oftast långt under det verkliga priset. Jag tror att de medvetet vill få slutkostnaden att se bättre ut genom att presentera låga kostnader. Som kund är ju slutkostnaden det viktiga.

Jag är ganska övertygad om att detta inte är ett specifikt problem med Smålandsvillan, tvärtom. Jag tror detta är likadant i hela branschen. Smålandsvillan ha mycket beröm för att de öppet visar exakt på kronan hur mkt deras hus kostar, vilket få andra tillverkare gör. Så det som de själva har kontroll över är helt solklart hur mkt det kommer att kosta.
Nu känns dets om att jag skrivit detta om och om igen och jag hoppas att jag gjort mig själv förstådd med alla inlägg jag skrivit här.
 
xxx
 
Redigerat:
Nybyggd o Danne12345:

Det jag och några till tror jag förmedlar är inte att säljaren skall hållas fri från sitt ansvar att ge goda och proffesionella svar/tips. Självklart har säljaren ett mycket stort ansvar.
MEN som köpare SKALL du ändå ifrågasätta och kontrollera med fler än en säljare. Säljaren har som ett primärt mål att tjäna pengar, därför kan/skall man ändå inte lita på dem. Allt annat är att göra det alldeles för lätt för sig själv och barnsligt blåögt!

Detta gör att man som husköpare måste läsa in sig på kunskaper så att man kan ställa rätt frågor till säljare SAMT dubbelkolla det med en annan extern kontakt (ex. entreprenör, myndigheter, arkitekt) eller anlita annan expertis.

Tycker att tidningen Vi i villa fångade in detta ganska väl i sin senaste nummer;

Här kommer valda utdrag ur Checklista för nybyggare! vill du läsa mer; gå in på www.viivilla.se

2. Hur ska tillbyggnaden se ut? Hur stor? Kolla med stadsbyggnadskontoret. Områdets detaljplan styr tillbyggnadens yta och utseende.
Andra faktorer som påverkar är elledningar och avloppsrör, insyn och ljusinsläpp. Viktigt att veta hur marken ser ut under tillbyggnaden för att undvika sättningar. Anlita en arkitekt!
5. Avtal. Ta dig tid! Ta gärna hjälp av konsumentvägledare. Oavsett avtalsform är du som beställare byggherre och ansvarig för bygget. Du ska delta i kommunens byggsamråd och veta vad som gäller.
6.Vem gör jobbet? Sakkunniga hantverkare rekommenderas. På www.viivilla.se finns Villahjälpen. Där kan du leta hantverkare i ditt närområde. Anlita en kunnig byggtekniker som studerar markförhållanden etc.

Det här skriver en opartisk tidning, som du ser är det fler som tycker att du faktiskt har ett eget ansvar att undersöka så långt som möjligt innan man trycker på kanppen som nybyggare.
 
Så är det, som Fabrikör Stava skriver. Konsumenten har också han/hon skyldigheter. Som byggherre har du skyldighet att känna till vad du håller på med. ;)
 
Fabrikör Stava:
Jag säger inte emot dig alls. Jag håller med om att jag som kund har extremt mycket ansvar. Men det är inte det jag diskuterar här, utan säljarens agerande. En säljare får inte bete sig hur som helst bara för att kunden har ett stort ansvar. Det säger sig självt att man som kund måste ställa frågor och ta hjälp från andra med mera. Det ger dock inte säljaren rätt att uppenbart lämna felaktiga uppgifter eller vilseleda sina kunder. Vissa här verkar se allting svart eller vitt. Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag diskuterar säljarens agerande och inte mitt ansvar som kund.
 
tjena vi var oxå sugna på smålandsvillan 1½ (nybro) vi bokade möte med säljare för att gå igenom allt o få en offert.
Huset kostar NF enligt deras hemsida 1352500 utan grund o oinredd övervåning.
Vi ville ha takkupa, farstu/entren,grund så klart, rostfria vitvaror själv klrt fönster på övervåning. helt plötstlig var vi uppe i 2,2 milj. för mkt för ett sånt hus tycker vi.

Vi tog kontakt med Lb-hus kollade på ugglan serie 159 den kostar ca 2040000
med inredd övervåning, vattenburen golvärme, takfönster, kakel klinkert är standard i entren o alla våt utrymmen och grund ingår i priset. visst man får göra tillägg för rostfria vitvaror men det är typ bara 15000. varför ska man välja smålandsvillan? när man får hela huset färdigt från Lb hus? vad tycker ni?
 
Mr_Mallorca skrev:
tjena vi var oxå sugna på smålandsvillan 1½ (nybro) vi bokade möte med säljare för att gå igenom allt o få en offert.
Huset kostar NF enligt deras hemsida 1352500 utan grund o oinredd övervåning.
Vi ville ha takkupa, farstu/entren,grund så klart, rostfria vitvaror själv klrt fönster på övervåning. helt plötstlig var vi uppe i 2,2 milj. för mkt för ett sånt hus tycker vi.

Vi tog kontakt med Lb-hus kollade på ugglan serie 159 den kostar ca 2040000
med inredd övervåning, vattenburen golvärme, takfönster, kakel klinkert är standard i entren o alla våt utrymmen och grund ingår i priset. visst man får göra tillägg för rostfria vitvaror men det är typ bara 15000. varför ska man välja smålandsvillan? när man får hela huset färdigt från Lb hus? vad tycker ni?
Hmm, låter märkligt? Hur stort är huset? Verkar mysko att de ligger såpass mycket lägre än SMV gör. Kakel o klinker som standard och platta på mark med vattenburen golvvärme inredd övervåning. Är du säker på de uppgifterna?

Nybro har 119kvm + 79kvm boyta. Vårt restes idag. Klockrent hus!
 
ja absolut,,, har allt på papper har fått offert från båda... kolla in http://www.lbhus.se/ugglan-classic.php kollar du på modell 159.
du kan även läsa om deras standard.

jag ville oxå ha nybro, tycker den är tok fin bra planlösning o så men som sagt den
dagen man ska fixa övervåning får man öppna stora plånboken igen har inte större lust med det. bättre o köra allt på en gång.
 
Mr_Mallorca skrev:
ja absolut,,, har allt på papper har fått offert från båda... kolla in [länk] kollar du på modell 159.
du kan även läsa om deras standard.

jag ville oxå ha nybro, tycker den är tok fin bra planlösning o så men som sagt den
dagen man ska fixa övervåning får man öppna stora plånboken igen har inte större lust med det. bättre o köra allt på en gång.
Jopp, nu ser jag. Ungefär 40kvm mindre hus. Det är ju en viss skillnad. Nybro har ju rum ut i vinkeln både uppe o nere.
 
Får inte fram infon. Sajten verkar lite knas.
 
billy_baver skrev:
Vi kommer inte längre i samtalet innan nybyggd (eller någon annan) ger ett detaljerat och bevisat faktiskt inträffat exempel.
Syrran byggde Älvsbyhus men vi gjorde markjobben själva.
Ren sandmark, mkt väl dränerande.
Ä-hus var INTE alls glada:cool:. Det ville göra allt själva men lite schaktning samt inköp av grus sparade massor för dom. Har för mig att hon fick 180000 kr i avdrag markjobben.
De satte alltså inte ut grunden utan schaktade enligt ritningar.
 
lundsbo skrev:
Syrran byggde Älvsbyhus men vi gjorde markjobben själva.
Ren sandmark, mkt väl dränerande.
Ä-hus var INTE alls glada:cool:. Det ville göra allt själva men lite schaktning samt inköp av grus sparade massor för dom. Har för mig att hon fick 180000 kr i avdrag markjobben.
De satte alltså inte ut grunden utan schaktade enligt ritningar.
Det var nog SÄLJAREN som inte var glad eftersom hans entreprenörsfirma på sidan om inte fick göra jobbet.

Som de påpekats så många gånger förr har de flesta säljare i södra sverige egen firma vilken de säljer Älvsbyhus igenom.

Älvsbyhus gör inga markjobb, det är alltid en utomstående entreprenör...
 
Hej!
Jag har en fråga ang. Jeces inlägg: "Summa med allt: 250.000 kr. Betala inte mer! Och förhandla om priset innan, och försäkra er om att allt arbete + material (forutom fyllnadsmassor) ska vara inlagda i offerten!"

..vi har ett entreprenadkontrakt för grund/schaktning/trekammarbrunn/extra för finplanering av tomten samt förstärkning av väg och extra tillägg 50 000 kr för fyllnadsmassor, detta entreprenadskontrakt med en tillhörande betalningsplan - denna betalningsplan är på mer än 250 000 kr.. men som nu i efterhand kommer öka på ytterligare pga att tomten måste fyllas upp en hel del extra med bättre material under. Är det egentligen OK? Skulle inte det vara med i kalkylen? Måste vi stå för detta? Dock står natruligtvis i finstil "kostnad för ändring/tilläggsarbeten kommer debiteras med med....".

Tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.