Vi har gjort vattenprov och fått veta att salthatten ligger precis över vad som rekommenderas. De flesta tycker att vattnet smakar "mycket bra", det känns inte på något sätt salt men jag antar att det är saltet som bidrar till den här upplevelsen, ungefär som när man saltar i mat.

Men vad får detta för konsekvenser? Kommer utrustning som kommer i kontakt med vattnet att gå sönder i förtid? Kan man låta små barn dricka det? Är det olämpligt för vuxna i längden på något sätt? Våra grannar, som har samma resultat, är nöjda och glada över sitt goda vatten men jag kan inte låta bli att oroa mig ...

Som sagt, tips och råd?
 
Hemmakatten
Ramlösa mineralvatten drack jag en del innan vi köpte kolsyrekran. Ramlösa innehåller en hel del salt. På flaskorna står det att barn under 7 år inte bör dricka Ramlösa (åtminstone inte regelbundet) pga salthalten. Jag har dock för mig att salthalten i Ramlösan ligger en bra bit över rekommenderad mängd i vanligt dricksvatten.
 
Det finns en rekommenderad daglig maxdos av salt (NaCl) som baseras på att man i en del stora studier kan se att för mycket salt kan ge upphov till högt blodtryck och hjärtkärlsjukdom; detta är omdiskuterat, man vet inte ens om det är Na- eller Cl-jonen som eventuellt är farlig.
Personligen skulle jag nog se till att få vattnet avsaltat och använda "saltmarginalerna" till mat istället. Man brukar rekommendera att barn under 1 år inte får något salt i maten alls, varken vid tillagning eller senare.
 
Redigerat:
Hur avsaltar man vatten? Värdet var typ 105 och gränsen gick vid 100.
 
Det verkar ju vara inom felmarginalerna. Jag skulle bara brytt mig om jag hade haft små barn eller någon i familjen med högt blodtryck, övervikt, diabetes eller kärlkramp. Antagligen får ni i er en mycket högre daglig dos koksalt (NaCl) via mat - speciellt färdigmat som "Varma koppen" eller dylikt.
Salta lagom eller inget på maten!;) Särskilt i de fall när maten redan är kokt i ert kranvatten...
 
Vi har småbarn, så då kanske man borde göra nåt? Nån som vet om det blir bättre med tiden? Rörläggaren sa (det är ett nybygge) att man skulle testa en eller ett par månader efter inflyttningen för att få ett rättvisande resultat.
 
Har ni barn över 1 år så ska ni nog fundera över den praktiska lösningen att använda vattnet, men inte salta något på maten vid beredning. Om sedan ni vuxna tycker att maken är osalt så är det enkelt att strö lite salt över den framsatta tallriken.
Har ni barn under 1 år så kanske ni bör använda avsaltat vatten för maten - även om risken för njursvikt är rätt så rejält överdriven.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.