Jag är nyfiken på era synpunkter vad gäller homestyling.

Vi har ett helt okej kök med fräscha ytskikt, ganska ny kyl/frys, men skåpstommarna är 70-tal och spisen är av den gamla sorten med plattor fast den är hyfsat ny. Diskmaskinen sjunger på sista versen...

Hur mycket är det värt att fixa till köket egentligen?

Vi ska byta beslag på skåp och lådor, samt måla om väggarna. Dessutom funderar vi på att köpa en hällspis för att köket ska se lite modernare ut. Är det en onödig utgift eller kan man få igen det vid försäljningen?

(Vi har ett stort radhus i ett område där de flesta hus har varit tämligen lättsålda, problemet är bara att vi köpte det till rådande priser för 1,5 år sedan och hoppas på att åtminstone få tillbaka vad vi gav.)
 
Om spisen är rätt så ny, så får ni aldrig tillbaka vad det kostar att byta den. Likadant med beslag. Är de hela och inte i någon anskrämlig röd akrylplast eller så, så är det pengarna i sjön att byta.

Fundera snarare i husets svaga sidor, och vad man kan göra åt dem. Be en bekant gå runt med kamera och fota sådant som kunde se bättre ut, både på insida och utsida. Använd sedan bilderna för att åtgärda sådant som andra kommer att se.
 
Okej, bra idé!

Beslagen byter vi nog ändå, 17 st á 59 kr känns okej och de gamla är riktigt fula mässingshandtag.... Men jag håller med om spisen - det är nog lite overkill för vill någon ha huset hänger det säkert inte på det.
 
Det kan i värsta fall få motsatt effekt. Om ni har ett 70-talskök kommer säkert spekulanterna fundera på att byta hela köket i alla fall. Då är risken stor att de vill ha någon viss typ av spis, men eftersom den befintliga spisen är alldeles ny blir de "tvungna" att behålla den, vilket kommer att upplevas negativt.
 
kolla på blocket efter en hällspis. kan inte kosta mycket begagnat.
 
Jag är personligen skeptisk till styling av hus eftersom det viktigaste är ju installationerna och konstruktionen på huset, vilket inte påverkas av "uppiffningar".
Tyvärr är det nog så att jag i detta fallet är yrkesskadad.
Det finns allför många aningslösa köpare som hellre tittar på möbleringen, färgsättningen etc. vilket då talar för att styla hus.

Personligen hade jag sett fler pålästa husköpare, men homesylingen talar sitt tydliga språk. Det är lönsamt.
 
O
Homestyling är enligt min väldigt ringa erfarenhet inte lönsamt. Det såldes i min förening två likvärdiga lägenheter den ena låg på 2 tr och ytskiktet var nog i behov av uppfräscning, dock absolut inte slitet. Ovanför denna, en exakt lika dan lägenhet, här målade säljaren om hela lägenheten samt satsade på homestyling...
Gissa vilken som gick för mest pengar?
Jo de gick för lika mycket pengar och tidskillnaden var max 3månader.
Så det är det jag alltid misstänkt, homestyling ger inget extra!
 
All försäljning görs till 30% fakta och 70% känslor och timing mot kundens behov. Kan man hitta kundens behov och spela på dennes känslor har man alltså mycket vunnet. Vad betyder det i praktiken?

Saker som att det luktar gott i lägenheten och ser mysigt ut eller något annat som tilltalar kunden kan höja priset på ditt radhus flera gånger bättre än investeringen av en köksspis. Att det är soligt och fint väder är ju också plus. Jag hade nog gått på udda-saker som någon gammal gaggenau-mikro eller om det hade stått en KitchenAid-maskin som bara flashar på köksbordet med nybakat bröd. Uppfräschad balkong med några vattentäta bose-högtalare och sånt hade ju impat på mig!

Jag är lite knäpp dock....
 
Säda är mitt råd, röj så mycket ni kan och släng ut det som ändå är på väg ut. Jag antar att ni ska flytta, då ska ni ju röja ändå så gör det innan försäljningen. Sedan tar ni en målare som går över och tar det värsta kladdet och märkena på dörrar och karmar så ser det inte sjabbigt ut. Kanske måste ni måla någon vägg i hallen eller så också. När vi sålde så var man hemmablind, men mäklaren fick upp våra ögon och det var verkligen inte helt vackert över allt med tre barn i huset.
Spisen är oviktig, se till att den är ren och inte äcklig i ugnen. Som någon sa, nästa ägare river kanske ut köket ändå. Visa potentialen och det positiva i huset. Ta bort en del möbler om det är ett litet vardagsrum så ser det större ut.
Själv är jag tveksam till "nybakade bullar" men blommor på bordet och radhuset så "neutralt" som möjligt är bäst. Tänk känslan hotellrum, dvs här kan jag flytta in med en gång, utan en massa personliga saker framme och ungarnas skolschema på kylskåpet.
 
"Homestyling" tror jag är överskattat - däremot lönar det sig helt klart att städa undan så det syns att det finns möjligheter i huset! Själva rensade vi bort alla lösa prylar, ställde undan diskstället, städade så det var rent och fint och satte en bukett blommor på bordet, och sista budet på huset var på 400' över utgångspriset. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.