Vi ska köpa hus och sambon vill betala kontant. Själv tycker jag det verkar vettigare att låna med tanke på den låga räntan och möjligheten att göra avdrag för räntor. Tyvärr har jag svårt att få ihop ett räkneexempel som visar möjligheterna. Är det någon som kan hjälpa mig? Huspriset är 1.500.000:-
 
Det lönar sig inte att låna till huset. En sådan kalkyl kan omöjligt göras.

Om man är riskvillig kan man alltid hoppas på bättre avkastning genom att placera pengarna men det är aldrig lika säkert som att slippa lån.

Om man däremot anser sig vara i behov av kontanter kan likviditeten vara värd att behålla, till en viss del.
 
Håller med föregående talare..
Visst du får göra avdrag på räntan.. MEN bara 30 % av de beloppet du betalar i ränta..
 
Klart att det GÅR att få lönsamhet i att ta ett lån istället för att betala kontant. Detta kräver dock att man har både kunskap och TUR med både sina placeringar men också med förhandlingarna om låneränta med banken.

Säg att du lyckas förhandla fram en snittränta påå 3,5% på hela lånesumman och du lyckas placera kontantbeloppet med årlig avkastning på 3% så får jag fram att du får en förtjänst på 8250.

Att sedan lyckas med placeringarna är en annna femma. Som jag skrev tidigare, det är inte omöjligt men svårt.
 
Har också svårt att se finessen med att låna om man kan betala kontant.

Undantaget är givetvis om man är professionell placerare (då bör man kunna göra kalkylen utan hjälp).

Det finns ju givetvis ett annat undantag. Om man har tankar om en alternativ anvädning av det likvida beloppet. Kanske vill bli egenföretagare, köpa en butik eller liknande. För då kan det ju vara så att man har en affärsidé som banken inte är villig att finansiera, och i det läget kanske inte heller skulle vara så glada att låna ut på huset. Då är det bra att fixa krediterna innan man sätter igång med företagandet (och givetvis med en reträttplan, så man kan bli självförsörjande igen om firman skulle misslyckas).
 
AnnaKanin skrev:
Vi ska köpa hus och sambon vill betala kontant. Själv tycker jag det verkar vettigare att låna med tanke på den låga räntan och möjligheten att göra avdrag för räntor. Tyvärr har jag svårt att få ihop ett räkneexempel som visar möjligheterna. Är det någon som kan hjälpa mig? Huspriset är 1.500.000:-
Denna fråga har avhandlats utförligt i tråden "Varför amortera?". Där hittar du argument både för och emot.
 
Som Konsulten påpekar har detta diskuterats en hel del. Vad som är rätt för er beror på era egna kunskaper, ekonomiska situation och så vidare.

Personligen har jag, utan att ha något behov av att låna pengar, valt att låna en summa pengar för att investera. Jag hade först rörlig ränta, men har sedan tagit ett bundet lån till 2.85% ränta, vilket innebär att jag behöver nå en avkastning på 1,995% efter skatt per år för att gå jämnt upp. Hittills har jag inte haft några som helst problem att överträffa det med råge, trots att jag valt en mycket låg risknivå för dessa investeringar (och med tanke på årets börsutveckling - kanske delvis på grund av just detta).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.