Mikael_L skrev:
Jag drog bara till nåt .... :D



Ungefär så här tänkte jag:
Komplett hus ca 2000 arbetstimmar.
Gjuta grund 1-2 vecka = 40-80 timmar
Resa stomme fram till vädertätt 2-4 veckor för två man = 160 - 320 timmar.

Då är det nyresta huset på ungefär samma nivå som ett totalt urrivet gammalt hus, där att ytskikt sättas upp på nytt och alla tekniska system ska installeras på nytt.

Givetvis finns det mycket ta och ge i en sån här förenklad kalkyl, men inbilla er inte att det är någon promenadresa bara för att ni har väggar och tak klara.

Jag köpte en byggställning och lite andra verktyg av en proffesionell snickare, som körde enmansfirma för tillfället, men har haft några anställda också i nån period.

Han höll på med ett gammalt 30-40-tals hus och hade snart gjort om precis allt.
Han klagade lite på att huset blev för litet, trots maximalt nyttjande av källare osv, och jag undrade varför han inte slog ner allt och byggde upp nytt istället, han som var yrkesman och allt.
Jodå, han höll med, slå ner och bygga nytt hade blivit både snabbare, billigare och bättre. MEN nu var det här ju faktiskt huset som hans far byggt själv och som han vuxit upp i, och det affektionsvärdet hade varit tillräckligt för att välja den här lösningen.

Så kontentan tycker jag är, är ett hus hyfsat genomruttet så får det bli andra än strikt ekonomiska och rationella skäl som får bestämma ifall det ska renoveras.

Du bad om min åsikt, och du har fått den. Skulle jag äga situationen skulle jag inte välja väg förrän det är helt klarlagt hur långt ev förfall har gått i husets stomme!
Men helt förutan detta, så ska man inse hur mycket pengar och tid det ligger i inköp och installation av VA, ventilation, värmesystem och elsystem. Hur mycket pengar och tid det ligger i Vitvaror, köksinredning, tätskikt och badrum. De sista bitarna misstänker jag att du har superkoll på. :surprised:

En fördel ni har av renoveringsvägen är mycket bygglovstrassel och avgifter. Det är ju värt en del, i vissa kommuner nästan hur mycket som helst. :surprised:

Slutligen hoppas jag någon huskramare lägger sig i tråden snart, och skriver lite gott om den andra vägen! Alla är definitivt inte lika renoveringsnegativa som jag. Och tur är väl det, för dessa människor vårdar en del av våra kulturskatter. :)

Jag uppskattar dina åsikter, tro inte annat men för att diskussionen skall leva vidare måste ju jag tala om fördelarna för det andra alternativet..

Men vad tror du då att en ex. Fiskarhedenvilla skulle kosta att få upp inklusiva inneväggar, med el och VVS? Runt 100 kvm. Det tillkommer ju utöver detta bara rivning och markarbete isf.

För tro mig, jag skulle gärna jämna detta hus med marken och bygga nytt men jag har fått för mig att detta skulle bli väsentligt mycket dyrare om grund och skal är okej i det befinltiga huset.. Och detta är långt ifrån någon kulturskatt!!!

Så du får gärna försöka övertyga mig, jag har bara som sagt svårt att tro att man kan få upp ett nytt hus med bara ytskikt kvar att göra för en kostnad som tillsammans med färdigställande på egen hand skulle landa på max en miljon....
 
Jag fattar inte varför man måste bygga nytt när huset är gammalt och slitet...

Det är ju bara att riva ut gamla boardskivor, parkettgolv osv och in med nytt... Repgipps på väggarna där man även passar på såga in elrören osv... hur enkelt som hellst

Ska man ändå renovera/göra det på sitt sätt så kan man ju passa på och köpa ett slitet hus..
 
Mikael_L
ejwbegysv skrev:
Jag fattar inte varför man måste bygga nytt när huset är gammalt och slitet...

Det är ju bara att riva ut gamla boardskivor, parkettgolv osv och in med nytt... Repgipps på väggarna där man även passar på såga in elrören osv... hur enkelt som hellst

Ska man ändå renovera/göra det på sitt sätt så kan man ju passa på och köpa ett slitet hus..
Håller helt med ... ;)
iStock_000001430723.jpg
 
ejwbegysv skrev:
Jag fattar inte varför man måste bygga nytt när huset är gammalt och slitet...

Det är ju bara att riva ut gamla boardskivor, parkettgolv osv och in med nytt... Repgipps på väggarna där man även passar på såga in elrören osv... hur enkelt som hellst

Ska man ändå renovera/göra det på sitt sätt så kan man ju passa på och köpa ett slitet hus..
gamla och slitna hus brukar inte säljas som rivningskåkar utan som renoveringsobjekt. Mäklaren har uppenbarligen dömt ut huset och det är svårt att spekulera om orsakerna.
 
bygger man nytt kan man börja med ett blankt papper ooch planera allt. renovera gammalt så är det massor med anpassningar och kompromisser. jag har gjort båda. det ska mycket till innan jag renoverar ett ruckel igen.
 
il_duce skrev:
gamla och slitna hus brukar inte säljas som rivningskåkar utan som renoveringsobjekt. Mäklaren har uppenbarligen dömt ut huset och det är svårt att spekulera om orsakerna.
Jag spekulerar inte, jag har, vilket framgår i tidigare inlägg pratat med mäklaren....

Det enda mäklaren säger är att han tycker det är risigt, han vet ingenting om skicket på grund och ytterväggare. Han vet heller inget om några allvarliga fel på huset annat än estetiska....
 
Mikael_L
Tokv41 skrev:
Jag uppskattar dina åsikter, tro inte annat men för att diskussionen skall leva vidare måste ju jag tala om fördelarna för det andra alternativet..
Det är bra det, för mina åsikter är ju bara en i mängden, och givetvis ruggigt subjektiva... :)

Så du får gärna försöka övertyga mig, jag har bara som sagt svårt att tro att man kan få upp ett nytt hus med bara ytskikt kvar att göra för en kostnad som tillsammans med färdigställande på egen hand skulle landa på max en miljon....
I det gamla huset är det väl mer än ytskikt att fixa? eller ...
Jag tänker främst på VA, vent, el osv.



OK, jag provar en grov kalkyl från min horisont, typ hur jag skulle gjort (om inte huset ska bevaras av några behjärtansvärda skäl).

Riva själv och sortera och frakta bort själv. Tegel och sånt duger som fyllnadsmaterial. Rent trä och papp/papper går antagligen att elda. Om jag sparar 100' på detta så kan jag faktiskt ta tjänstledigt i ett halvår innan det blir förlust.
Kostnad 50' och 2-3 veckor ledigt, samt middagsmat + några bag'in'box till vännerna som hjälper till.
Grävmaskin som fixar och donar i marken + fylle + markrör osv. Hyra Padda. 40' (Förutsatt relativt lite fylle, max 200 ton).
Fixa och gjuta grunden själv. 100' i material + 2 veckor ledigt.
Köpa t.ex. den FHV-byggsats jag nämnde, 515:-
Hyra en snickare 4 veckor eller 2 st 2-3 veckor + arbeta med själv (Hantlanga, hjälpa till där det funkar, ordna med material (ta fram det som behövs, åka och köpa när det saknas osv, så snickaren kan använda all tid till det han är bäst på) städa undan osv). Kostnad 80' + 3 veckor ledigt.
Köpa uppvärmnings och ventilationslösning 60'
Köpa kakel+klinker, toainredning, ytskikt i övriga huset. 100'
Elinstallationer, 60'
utv måln 20'

Kan du nu allt annat så fixar du själv med VVS, monterar kök och resterande invändiga jobb.

Vad blev det nu?
1025' om jag inte räknar fel.

OK, siffrorna är grovt tillyxade, kan givetvis vara ganska grovt felaktiga, och åt båda håll med, faktiskt.
Detta upplägg förutsätter dessutom att du får tag i bra hantverkare (grävis, snickare och elkille) som har bra timtaxa samt inte skörtar upp dig. Men du hade kanske lite känningar i branchen?

Sen kan ni kika på fler hustillverkare.
Floods trähus har något billigare hus och ganska snarlik leveransomfattning.
Villa varm levererar betydligt bättre isolerade hus, men fortfarande till bra pris. Såvitt jag förstått så stomreser även VV upp ditt hus med eget montage-team.

Ja, ni har lite att fundera på.

Nu tar jag gärna emot mothugg på min kalkyl, så jag inte lurar Tokv41 med överdriven optimism åt andra hållet. :surprised:

Sen får vi även hoppas att någon som renoverat nedgångna objekt och fortfarande vill göra det, kan lägga sig i disskusionen lite.
 
Mikael_L skrev:
Det är bra det, för mina åsikter är ju bara en i mängden, och givetvis ruggigt subjektiva... :)


I det gamla huset är det väl mer än ytskikt att fixa? eller ...
Jag tänker främst på VA, vent, el osv.



OK, jag provar en grov kalkyl från min horisont, typ hur jag skulle gjort (om inte huset ska bevaras av några behjärtansvärda skäl).

Riva själv och sortera och frakta bort själv. Tegel och sånt duger som fyllnadsmaterial. Rent trä och papp/papper går antagligen att elda. Om jag sparar 100' på detta så kan jag faktiskt ta tjänstledigt i ett halvår innan det blir förlust.
Kostnad 50' och 2-3 veckor ledigt, samt middagsmat + några bag'in'box till vännerna som hjälper till.
Grävmaskin som fixar och donar i marken + fylle + markrör osv. Hyra Padda. 40' (Förutsatt relativt lite fylle, max 200 ton).
Fixa och gjuta grunden själv. 100' i material + 2 veckor ledigt.
Köpa t.ex. den FHV-byggsats jag nämnde, 515:-
Hyra en snickare 4 veckor eller 2 st 2-3 veckor + arbeta med själv (Hantlanga, hjälpa till där det funkar, ordna med material (ta fram det som behövs, åka och köpa när det saknas osv, så snickaren kan använda all tid till det han är bäst på) städa undan osv). Kostnad 80' + 3 veckor ledigt.
Köpa uppvärmnings och ventilationslösning 60'
Köpa kakel+klinker, toainredning, ytskikt i övriga huset. 100'
Elinstallationer, 60'
utv måln 20'

Kan du nu allt annat så fixar du själv med VVS, monterar kök och resterande invändiga jobb.

Vad blev det nu?
1025' om jag inte räknar fel.

OK, siffrorna är grovt tillyxade, kan givetvis vara ganska grovt felaktiga, och åt båda håll med, faktiskt.
Detta upplägg förutsätter dessutom att du får tag i bra hantverkare (grävis, snickare och elkille) som har bra timtaxa samt inte skörtar upp dig. Men du hade kanske lite känningar i branchen?

Sen kan ni kika på fler hustillverkare.
Floods trähus har något billigare hus och ganska snarlik leveransomfattning.
Villa varm levererar betydligt bättre isolerade hus, men fortfarande till bra pris. Såvitt jag förstått så stomreser även VV upp ditt hus med eget montage-team.

Ja, ni har lite att fundera på.

Nu tar jag gärna emot mothugg på min kalkyl, så jag inte lurar Tokv41 med överdriven optimism åt andra hållet. :surprised:

Sen får vi även hoppas att någon som renoverat nedgångna objekt och fortfarande vill göra det, kan lägga sig i disskusionen lite.
Allt detta klarar man sig utan om man kan använda grund och väggar.. Då blir kostnaden för att riva ut invändigt det enda som man inte skulle få vid ett nybygge...

Du e ju uppe på dryga miljonen innan allt invändigt har ordnats så det lär inte bli billigare så tillvida man kan använda väggar och grund på det gamla... Sen är ju FH egna pris för montering av stomme betydligt dyrare än din kalkyl med snickare...
 
Hemmakatten
Jag tycker Mikaels kalkyl var underhållande och postivit skriven med hjärtat på rätta stället. Dock var den väldigt positiv, dvs.jag tycker att siffrorna var i underkant. Men den var mycket klok och genomtänkt.

jag tror att du, Tokv4, bör återkomma när du tittat på huset och gjort en besiktning. Om du då redovisar vad som behöver åtgärdas får du bättre svar. Just nu känner jag att du gärna vill ha en såpositiv bild som möjligt om vad som behöver göras. Men ett hus där bara ytskikten och kök o bad behöver åtgärdas kallas ALDRIG för renoveringsobjekt på mäklarspråk, än mindre för rivningsobjekt.
 
Hemmakatten skrev:
Jag tycker Mikaels kalkyl var underhållande och postivit skriven med hjärtat på rätta stället. Dock var den väldigt positiv, dvs.jag tycker att siffrorna var i underkant. Men den var mycket klok och genomtänkt.

jag tror att du, Tokv4, bör återkomma när du tittat på huset och gjort en besiktning. Om du då redovisar vad som behöver åtgärdas får du bättre svar. Just nu känner jag att du gärna vill ha en såpositiv bild som möjligt om vad som behöver göras. Men ett hus där bara ytskikten och kök o bad behöver åtgärdas kallas ALDRIG för renoveringsobjekt på mäklarspråk, än mindre för rivningsobjekt.
Det har jag väl heller aldrig skrivit mig veterligen? Att det bara är ytskikt som skall göras?

Jag har skrivit frågan utifrån förutsättningen att stommen och grund är funkis.. Sen ska resten göras.. I första inlägget kan du läsa att allt förutom ny grund och ytterväggar skall ordnas.... Så bara ytskikt har det aldirg vart tal om....
 
Mikael_L
JAg måste bara påpeka att mitt ensidiga utdömande av huset har samma orsak som det hemmakatten snuddar vid.
Mäklare är knappast kända för att göra negativa beskrivningar av de hus de försöker sälja, inte ens realistiska.
Så hus som verkligen borde rivas brukar heta "hus med möjligheter" eller "något för den händige". Så om mäklaren verkligen hintar om rivning får ju en att undra.

Men i ert fall fick jag intrycket att det var en hyggligt dyr tomt.
Vi högre tomtvärden skriver mäklarna ibland, helt plötsligt, rivningsobjekt om halvhyggligt möjliga hus. Jag antar att dom då bestämt sig för att målgruppen är tillräckligt rika nybyggare.
 
Redigerat:
Om jag skall försöka mig på ett försök att sammanfatta det hela så tror jag att din befintliga grund och stommes värde är en relativt liten del av vad tomten och det färdigrenoverade huset kommer att kosta (och vara värt) när det är klart.

En miljon räcker kanske, eftersom du gör mycket av jobbet själv. Skall vi börja schablonisera kan det se ut så här (väldigt grovt)

El 100-125kkr
V/A 50-100kkr
Nya fönster 100kkr
Modern isolering 75kkr inkl regling och gips
Ventilation 50kkr
Uppvärmning 200kkr (Bergvärme med nytt vattenburet system)
Våtutrymmen (badrum, toalett & tvättstuga) 100kkr om du gör jobbet själv
Kök 150kkr (inkl billiga vitvaror)
Taket 50kkr om du gör jobbet själv
Ytskikt 100kkr (utan några excesser vid val av tapeter och golv)

Det är en dryg miljon, och förutsätter att dränering, stomme och grund inte har några allvarliga fel. Dessutom kommer ni behöva någonstans att bo under delar av renoveringen. Det är tufft att bo utan fungerande V/A, el eller kök t.ex. Inte heller är din arbetsinsats med, inga transportkostnader för att köpa material eller kostnader för att riva ur befintlig inredning. Och sådant som en ny TV-antenn med uttag i flera rum, datanätverk, telefon, godkända lås, innerdörrar och ytterdörr har jag inte heller tagit med i kalkylen.

Jag tycker att du skall besikta det du vill ha kvar av huset rätt så kritiskt, och sätta dig och räkna sedan på vad kalaset verkligen kostar. Kan du dela upp det på flera år och utnyttja ROT effektivt är det så klart en fördel, men det är svårt att totalrenovera ett hus i omgångar. Många saker kräver access till hela huset, utan hänsyn till ytskiktens bevarande.
 
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
Jag tycker Mikaels kalkyl var underhållande och postivit skriven med hjärtat på rätta stället. Dock var den väldigt positiv, dvs.jag tycker att siffrorna var i underkant.
Jooo... :surprised:
När jag tittar igenom det ser flera poster lite väl bra ut. Det var väl mitt försök att inte gå över miljonen. ;)

Tipset skulle väl vara att framförallt finna ett lite mindre hus med lite billigare materialsats och dessutom spara något lite på grund och markjobb också.

Kanske bara förbereda för FLVP men börja med elpatron osv ...

Förresten, är huset 55 kvm / plan?
Ungefär hur gammalt?
 
Redigerat:
Jag tycker nog äldre hus kan vara värda att bevara. Iaf om dom har ngt särskild stil eller mysfaktor som man vill behålla tex och inet bara är ett slitet "dussinhus"...'

Som många ovan har sagt så är det svårt att sia när man inte vet skicket, och inte heller hur erfaren du är (förutom att du är målare) :)

Men om man börjar med fördelarna med ett nytt hus:
- Elinstallationer med modernt "snitt"
- Möjligheter till egen planlösning
- Bättre isolering -> mkt lägre (?) driftskostnader
- Val av värmesystem kan göras direkt
- Lättbyggt (saker är raka och fräscha - inte så många obehagliga överaskningar)
- annat ?

Om detta inte spelar ngn roll utan bara ekonomin är det som räknas, då tror jag nog swetrots kalkyl är hyfsad.

Är det ett "rivningsobjekt" så undrar jag dock om du kommer undan dränering ? Lägg till 100-200kkr för det...

Sen är det en tegelfasad - frågan är om den är eftersatt ? Dvs sprickbildningar, bruk som lossnat etc ? Att renovera upp den kan isf bli mkt dyrt - eller tidsödande om du gör det själv...

Tänk på att värmesystemet inte bara har ett inköpspris det kostar att drifta också ! Direktel i ett äldre dåligt isolerat hus kan nog ramla iväg uppåt 25-30 000 kr/år !? Dessutom är det inte så kul/lätt att eftermontera ett vattenburet system om man nu dessutom har renoverat upp ytskick osv - att då börja riva i väggar och så igen känns nog inte så lockande- bättre att ta det direkt då.

Målning/tapetsering och läggning av golv är nog inte en stor kostnad övehuvudtaget, särskilt inte om du är målare :)
Men det lär nog ta ganska många månader innan du kan börja med sådant om huset är "ett rivningsobjekt" - det är lätt att i huvudet hoppa över de tråkiga momenten, tro att dom fixar man snabbt och lätt, och "hoppa direkt" till de roligare ...

En förutsättning är nog att du kan behålla din nuvarande bostad och köra detta vid sidan om - om sedan din familjesituation tillåter det så kanske det kan funka att ha som ett "hobbyprojekt" ngt år - då kan du nog komma ned i kostnader (alltså om din egen tid = 0kr/h) - tänk efter före dock då familjelivet kan bli lidande om sådana projekt inte "går i mål" i tid...

Läser igenom mitt inlägg ovan och inser vad negativ jag låter :)
Vad jag har läst dock så är det väldigt många sådana "budgetprojekt" som spårar ur. De blir dyrare, familjen blir lidande (och antingen slutar det med separation eller så lägger man ned projektet halvfärdigt) osv

Men självklart är det inte alltid så - och har du tidigare gjort omfattande renoveringar så har du iaf ett hum om vad du ger dig in i - annars skulle jag nog råda emot.

Jag och min sambo renoverade själv upp vårt radhus 2003 för ca 250000 kr.
Det var då långt ifrån ett rivningsobjekt - bara för att ge lite persperktiv på kostnader/tid.
Vi hade då inga barn och vi bodde i en lägenhet 10 min ifrån huset, och jag hade ditintills bara gjort mindre byggnadsarbeten hemmavid även om jag anser mig vara rätt händig. :cool:

Det tog ca 3 mån (eller jag är inte helt klar än men det blir man ju aldrig :)) - och då gjorde jag följande:
- Nya golv i alla rum utom 2
- Helt nytt kök med nytt golv, vitvaror, skåp, bänk och allt (det fanns inget utom 4 väggar kvar efter rivningen i princip)
- Rev 4 st väggar (betong)
- Ny toalett (kakling/klinkers osv) + byggande av tvättstuga (hade varit grovkök innan)
- Renovering av badrum, tätskikt, kakel, klinkers
- Nya ytskikt i i princip alla rum (ngt enstaka har jag gjort på senare år)
- Ny hall (ett par år senare), med klinkers, gipsning, tapetsering

Nu håller jag på med ett bygge av ett fritidshus - så jag har väl inte lärt mig något antar jag ;)

/K
 
ejwbegysv skrev:
Vi har gjort allt själva (har hantverkarförbud) och har gjort allt ordenligt, inget fusk eller billiga produkter.
Två hantverkare man ALDRIG skall försöka ersätta:
Elektrikern - Det är inte bara olagligt utan även livsfarliget att göra elektriska installationer själv.
Rörmokaren - Om nägot går snett så lär inte försäkringsbolaget vilja ta i den vattenskadan med tång ens. Dessutom har de rätt verktyg och ett handlag som man som novis saknar.

I övrigt år det att ersätta de flesta andra hantverkare förutsatt att man ser till att ta reda på hur man gör för att få saker rätt gjorda samt att man får räkna med att det tar MYCKET längre tid att göra allt själv.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.