50-tals hus i 2-plan med total boyta på 170m2.

Trolig årsförbrukning el uppvärmning ca 30 000kWh.

Framledningstemperatur ca 55-60grader vid kallaste vinterdagarna dvs -15 grader ca 5veckor per år. Returtemperaturen brukar vara ca 10grader miondre än framledningstemperaturen.

Hur skall man hitta en värmepump som klarar dessa förutsättningar med bra effektivitet?

Kan det underlätta om värmepumpen jobbar mot en mindre acktank?

Tacksam för synpunkter och råd.

Mvh

Mikael
 
de flästa värmepumpar kommer att klara att arbeta i ditt system, därför komer du att få flera oferter om du frågar.
MEN !!!! du kommer att få dålig vinst på systemet, det är inte värt att instalera värmepump, om du inte byter radiatorer !!!

värmepumpen tappar i verkningsgrad när vattnet är varmt, så det blir dyrt, även om värmepumpen klarar av att sköta jobbet.

--------------------------------
Hur har du kollar vad ditt systeme kräver för tempratur?
när du kör värmepump, så ska alla termostatar vara fullt öppna, sen ska värmepumpen tillverma exakt så "kalt" vatten som behövs för att värma huset.

om du idag har termostater på radiatorerna som styr värmen, då har du idag varmare vatten ut til radiatorerna än vad som bahövs !
har du bara 3-4 grader varmare, så är det ingen ide att köra värmepump, man om du idag har 10-15 grader varmare än vad som behövs, så har du ett system som klarar värmepump !
 
Jag har ett högtempsystem o som Carman skriver så beror det på hur det styrs oxå, När jag hade manuell shuntning va jag tvungen att ha 63-65° vid -30° o jag har förståt nu att dom räknat på 70° vid dut (dt 50° system)
Iaf efter installation av shuntstyrning o fullt öppna radiatortermostater så krävdes 58° vid -30° o efter fönsterbyte har det gått ut 56° då det va -30° ute..

Diffen mellan stigare/retur ska väl vara lägre än 10° med vp o det gör att lägre framledningstemp kommer krävas då raditorn blir varmare i botten..

Kanske går det göra lite bättringar på huset oxå som isolering av vind o förbättring av fönster mm vilket oxå kommer sänka framledningstempen samt energibehovet..

Med ca 30000 kWh/år så ligger maxbehovet runt 9-10 kW kan jag tänka mej o med lite intrimmning/förbättringar så bör det funka bra men en 1235-10 alt 1225-12 för trotts allt är det inte många dagar det är så kallt, Oftast färre än vad man tycks minnas iaf men kolla här om det finns ort i närheten av dej http://www.temperatur.nu/
 
2an skrev:
Jag har ett högtempsystem o som Carman skriver så beror det på hur det styrs oxå, När jag hade manuell shuntning va jag tvungen att ha 63-65° vid -30° o jag har förståt nu att dom räknat på 70° vid dut (dt 50° system)
Iaf efter installation av shuntstyrning o fullt öppna radiatortermostater så krävdes 58° vid -30° o efter fönsterbyte har det gått ut 56° då det va -30° ute..

Diffen mellan stigare/retur ska väl vara lägre än 10° med vp o det gör att lägre framledningstemp kommer krävas då raditorn blir varmare i botten..

Kanske går det göra lite bättringar på huset oxå som isolering av vind o förbättring av fönster mm vilket oxå kommer sänka framledningstempen samt energibehovet..

Med ca 30000 kWh/år så ligger maxbehovet runt 9-10 kW kan jag tänka mej o med lite intrimmning/förbättringar så bör det funka bra men en 1235-10 alt 1225-12 för trotts allt är det inte många dagar det är så kallt, Oftast färre än vad man tycks minnas iaf men kolla här om det finns ort i närheten av dej [länk]
Hej

Ni har rätt jag har inte full koll på framledningstempen det enda jag vet är att jag begränsat den till max 55grader då jag har bla ett golvärme system på övervåningen som inte tål mer. Med denna begränsning av framledningstemperaturen har jag inte haft några problem att hålla 23 grader inomhus trots -25grader utomhus.

Jag har en skuntstyrning med innetempgivare som jag måste ha på nedervåningen för att få jämn temp mellan bottenvåning resp. övervåning pga för liten radiatorarea på nedervåningen.

En annan sak som ni genomskådat är att jag använder radiator termostarna iallafall på övervåningen. Saken är den att på nedervåningen har jag två oeffektiva golvvärmesystem pga ingen isolering neråt och huset är gjutit fast på berg idagen dvs jag hjälper omklring liggande bergvärmesystem med bergvärme och de kommer märka då jag slutar värma berget skämt osido.

Det mest offektiva golvärmesystemet på nedervåningen skall ersättas av två stora radiatorer inom kort, samt att alla fönster på nedervåningen skall bytas till 3 glasfönster i sommar, detta kommer att förbättra situationen.

Avsaknandet av radiatorer på nedervåningen gör att jag måste skicka ut en onödigt hög framledningstemperatur på hela systemet för att hålla en 22 grader på nedervåningen och låta radiator termostaterna på övervåningen begränsa temperaturen på övervåningen till 23 grader och ca 21 grader i sovrummen uppe.

Skillnaden mellan framledningstemperaturen och returtemperaturen är ofta väldigt liten brukar vara up till max 10 gradersskillnad kan detta vara ett problem med tanke på värmepump?
Jag kan nog komma ner till att behöva max 50 graders framledningstemp med de åtgärder jag skall göra med ökad radiator area samt tilläggsisolerad vind (nu ca25cm sågspån) men difftemperaturen mellan framledning resp retur kommer att kvarstå tror jag åtminstone.

Tack för era klocka åsikter och ge gärna er fortsatta syn på detta.

Mvh

Mikael
 
Komplettera med en kamin...+värmeförflyttare =Ta topparna vid vargavintern"´´
För nåt skall du väl göra? (Hugga ved etc..?)Så inte du blir en pösmunk på gamla dar=Motion gör gott..;) :)

Mvh
 
jag installerade en Nibe vvm300+F2025 8kw kopplat till en utjämningstank på 300liter i januari. I mitt hus så har jag högtempertursystem. Huset är 110+100m2 uppvärmd källare. Huset ligger i skåne. Hade tidigare en förbrukning på ca 25000kwh med enbart elpatron och manuell shuntning. En lite snabb jämföring med förra årets första månader visar att jag gör nästan 50% i besparing.
 
dock så stoppar ju vp för "hög returtemp" vid temperaturer under ca -5. Det ligger i planerna att byta radiatorerna men oavsett så gör man en "bra" besparing.
 
Jag installerade min Bergvärme för 4år sedan och har fortfarande ett -rör system sedan oljepannan, och har inga bekymmer att hålla 25gr inne med -20 ute och besparingen för mig blev att tidigare användes ca:6,5 kbm olja och nu ca: 22.000kWtim/år i el ink. hushållsel. så våran bergvärme är betald på 5-6 år.
 
Elsheriffo skrev:
dock så stoppar ju vp för "hög returtemp" vid temperaturer under ca -5. Det ligger i planerna att byta radiatorerna men oavsett så gör man en "bra" besparing.
Det brukar väl vara vid 57° på returen vilket inte är fallet här då shuntstyrningen begränsar vid 55° på stigaren o returen ca 10° lägre vilket gör kanske runt 45°, Det rekomenderas väl att diffen bör vara 7-8° mellan stigare retur??
Det gör ju att man kan ha högre flöde i radiatorerna o det ger lägre framlednigstemp då medeltempen i radiatorn ökas..

Nu verkar det vara bottenvåningen som behöver mer men ska åtgärdas o med allt rätt instrypt så kommer det att fungera utmärkt bara pumpen väljs med rätt effelt vid 50°, En pump som ger 9-10 kW vid 0/50° ska ha istort 100% täckningsgrad..

Mith du kan kolla hur länge 1000 l tanken räcker då det är ca 0° ute o mulet, Det är istort 1/3 av vad huset behöver då det är som kallast så bara att prova med att elda upp tanken i 90° o se hur lång tid det tar innan den är nere i 40°.. :)

Isolera vinden kommer oxå göra mycket, Det enda som är synd är att det är bottenvåningen som verkar kräva högst temp o den skillnaden kommer bli ändå större med isolerad vind o då är det ökad radiatoryta ner som fixar så lägre temp krävs nere..
 
PX-21 skrev:
Komplettera med en kamin...+värmeförflyttare =Ta topparna vid vargavintern"´´
För nåt skall du väl göra? (Hugga ved etc..?)Så inte du blir en pösmunk på gamla dar=Motion gör gott..;) :)

Mvh
Jag gillar defenetivt inte såna här tips.
man ska byga ett system som klarar att värma huset, sen om man har kamin, så är det nåt annat, men huvudsystemet ska klara att värma huset.

de vanliga värmepumparna som klarar att göra 55 grader, klarat inte att göra 55 grader unred alla förhålanden, det hala beror ju på hur kraftig pumpen är (om det är en 6, 8 eller 10Kw pump tillexempel) kontra hur mycke energi huset för tillfället drar.

drar huset 8kW & pumpen bara kan ge 6kW så får du inga 55 grader, men det är ju det man har elpatronen till.

MEN !!! elpatronen löser inte alla problem.
En värmepump som i teorin kan göra 55 grader, kan igentligen göra bra mycke varmare vatten, men den kaan inte ta en returtempratur som är högre än 50 grader, skulle vattne tempen vara högre än 50 grader, så löser värmepumpen ut & går över på nöd drift, alltså enbart elpatron. O sen startar inte värmepumpen igen fören du manuelt återställt pumpen.

Så det är viktigt att radiatorsystemet inte är för klent, då detta får dig att hålla för höga tempraturer.

så för att knyta ihopp säcken så kan jag bara varna för att förlita sig på en kamin. tänk dig att du eldar i kamin när det är så kalt så värmepumpen går på elpatron (el som stöd till värmepumpen, båda går samtidigt). men sen åker du bort, på fest eller en vecka i fjällen. Du har alltså aldrig tidigare uppmärksamat att radiator tempraturen kan bli så hög att värmepumpen löser ut, men då ingen är hemma o eldar så händer deta...
 
man behöver oftast inte byta alla radiatorer. gå runt o mät lite o höfta på vad du har för effekt på radiatorerna idag.
en del radiatroer går att återandvända i nått annat rum.
 
i min anläggning (jag har en Nibe 1215-8,5) (eller om vi ska kalla den för 1115-10 men det hör inte hit)
den kan ge 55 grader, men jag värmer mitt varmvatten till 60 grader
detta har jag åstakomit genom att montera en strypning på röret till varmvatten beredaren, så jag får delta-T på 10 grader
 
CarMan skrev:
så för att knyta ihopp säcken så kan jag bara varna för att förlita sig på en kamin. tänk dig att du eldar i kamin när det är så kalt så värmepumpen går på elpatron (el som stöd till värmepumpen, båda går samtidigt). men sen åker du bort, på fest eller en vecka i fjällen. Du har alltså aldrig tidigare uppmärksamat att radiator tempraturen kan bli så hög att värmepumpen löser ut, men då ingen är hemma o eldar så händer deta...
Tack carlman nu fick jag lära mig nåt nytt jag som trodde att en vp bara går och går...och sköter sig själv...;)

Mvh
 
Om man läser vad mith sktiver så är tempen begränsad av shuntstyrningen till 55° o returtempen 10° lägre, 55° har äckt för att hålla tempen inne då det varit -25° så då bör inte radiatorerna i sej vara nått problem men det verkar som förbättringar är på G.. Det borde göra att det går fint med bergvärme..
 
men om han klarar att hålla tempraturen utan att gå över 55 grader, så är det ju inte et högtempratur system han har.

jag vill bara lägga fram fakta, så får man själv göra en bedömning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.