Enkel fråga.... men kanske inte så lätt att att svara på...har mycket mossa i min gräsmatta....har sett reklamen om produkten mossa GTI....verkar väldigt lätt att bli av med ..bara kopplar på dunken på slangen....dyr är den...nästan 400:-....funkar det eller ?
 
Istället för att köpa Mossa GTI som är väldigt dyrt så kan du köpa en säck med järnsulfat. Det blandas sedan med vatten och vattnas sedan på mossan. Det har samma effekt som Mossa GTI, men är mycket billigare.

Kolla har tex
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=70264
 
niclasc......Tack för tipset.....och tack för länken till ett nytt forum för trädgårdsintresserade
 
Jag fick en Mossa GTI gratis när det kom ut. Spridaren på dunken funkade inte, utan det kom bara vatten. :mad:
Mailade leverantören och klagade, fick en ny dunk på Posten inom en vecka. ;)
Spridaren fungerade som den skulle, men jag blev besviken på resultatet. Trots att jag körde dubbel dos, blev resultatet klent. :(
I år laddar jag om med den gamla hederliga järnsulfaten! :cool:
 
Var köper ni järnsulfat?
Har frågat alla byggvaruhus samt granngården, ingen säljer.
 
Själv har jag goda erfarenheter av stroller kombi. Visst, den är svindyr, men den har fungerat för mig och fungerar riktigt bra mot maskrosor, klöver och annat ogräs...
 
ParkaKungen skrev:
Har frågat alla byggvaruhus samt granngården, ingen säljer.
Jag har köpt på Granngården iaf. :cool: Du frågade kanske fel person? :p
 
Immobil skrev:
Jag har köpt på Granngården iaf. :cool: Du frågade kanske fel person? :p
Skumt!
 
Tror Granngården kan vara lite restriktiva. Då en viss gräsguru på nätet förordar just Ferrogent järnsulfat till mossbekämpning (vilket det ej får användas till av oss dödliga utan endast för "yrkesmän"). Detta skulle jag tro att dels kemikalieinspektionen men även Granngåden själva har synpunkter på.
Fick tag på min säck förra året men det satt hårt inne, kunde inte få tag på den hos min lokala Granngården med förklaringen att de inte fick sälja till vem som helst. Dock var det inga problem 3 mil bort hos päronen, där stövlade farsan in och grabbade en säck, ingen som frågade.
Framtiden är tryggad för min del då jag endast har drygt 50 kvm mossfri gräsmatta att sköta.... Räknade på att säcken skulle räcka i 30 år.

Mitt råd är att besöka alla granngården du kommer åt, har du tur är det bara att slå till. Det är förjävligt att vi skall behöva betala detta ockerpris som de riktiga mossmedlen är behäftade med. Frågan är om det är skatt som läggs på eller om det går rakt ner i fickan på Bayer, Weibulls eller vem det nu må vara.
Som en parentes så betalar vi 30 kr litern för 95% sprit på jobbet, bolaget skall ha betydligt mer... Samma sak med bensin.
 
Nuno skrev:
Som en parentes så betalar vi 30 kr litern för 95% sprit på jobbet, bolaget skall ha betydligt mer...
:eek: Var jobbar du?:confused: Behöver ni mer folk? :rolleyes:
 
ParkaKungen skrev:
Skumt!
:eek: Det är nog värre än så, när jag skulle besöka min Granngårdenbutik visade det sig att den var nerlagd. :mad:
Nåväl, jag passerade en djurfoderbutik på hemvägen. Knallade in och köpte en säck. 15 kg för 141:- fritt uttransporterat till bagageluckan. :D
 
Ska åxå försöka hitta järnsulfat, verkar funka! Om man har mycket mossa kanske det är idé att stödså lite med eller vad tror ni?


Då kommer en följdfråga- vi har eget vatten, är det nån som vet om man kanske ska vara restriktiv med sådana medel, eller gödning överhuvudtaget?
 
Stödså på de mest kala fläckarna är väl aldrig fel. ;)

Eget vatten och gödning är kanon, om man vill ha en grön gräsmatta.
Själv föredrar jag den röda varianten :eek: = mindre klippning. :D
 
tänk efter varför det växer mossa. Är det för att jordarna lider brist på järnsulfat? Är det för fuktigt? För mörkt? Har gräset för lite näring? Bättre att försöka åtgärda problemet innan man använder en massa gifter. Själv fördedrar jag en härligt grön mossmatta framför en steril sönderbränd gräsmatta.
 
Immobil skrev:
:eek: Var jobbar du?:confused: Behöver ni mer folk? :rolleyes:
Labbråtta... Brukar beställa en 30 liter i stöten, ibland på 25 liters dunk. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.