Ska bygga ett hus på delad entreprenad.
- Byggfelsförskring är något jag tecknar.
- Färdigställandeförsäkring är något entreprenören tecknar.

Har jag fattat rätt? Och är färdigställandeförsäkring obligatorisk?
 
Japp, och färdigställandeförsäkring kan lämnas i form av en bankgaranti. Ca 10% av entreprenadsumman.
Min entreprenör valde denna väg! Försäkringar var för komplicerat för homom. Jag blev tvungen att ta en kopia av garantin och uppvisa för byggnadsnämden.
/S
 
Det är Du som beställare som gentemot byggnadsnämnden har att svara för att både färdigställandeförsäkring (eller motsvarande garanti på 10 % av kontraktsbeloppen) och byggfelsförsäkring finns.

Respektive entreprenör kan skaffa försäkringar för sitt åtagande men enklast är att Du kontaktar ett av försäkringsbolagen GAR-BO eller Bostadsgaranti (www.gar-bo.se respektive www.bostadsgaranti.se) och inhämtar uppgifter om deras försäkringar. De kan lämna en totallösning som Du således själv betalar.

Är det så att Du bygger med en byggsats från en husleverantör så behövs ingen färdigställandeförsäkring för just byggsatsen. Däremot byggfelsförsäkring.
Vidare är det så att flera av de större husleverantörerna har dessa försäkringar, även för Dina egna entreprenörer, med i sitt åtagande. Ett krav är då att de kan godkänna entreprenörerna eftersom de tar ett visst ansvar för försäkringen. Kolla med Din leverantör.
Lycka till med Ditt bygge.
 
Har jag fattat rätt :confused: - Om jag som byggherre kan uppvisa en bankgaranti på 10% av entreprenad kostnaden så behöver jag inte teckna en färdigställande - försäkring ??
 
Hemmakatten
Ja, det stämmer. MEN, det är byggaren som skall utfärda bankgarantin, inte du. Färdigställandeförsäkringen är till för din säkerhet utifall byggaren går i konkurs (eller av andra skäl) inte färdigställer huset.

Ett annat alternativ, som vi gjorde, var att visa byggnadsnämnden våra kontrakt med olika entreprenören vilka visade på att vi bara betalar fakturor i efterhand. Dvs. vi betalade enbart material som var levererat och vi betalade bara fakturor för arbete som var utfört. På det sättet står man ingen risk för att ligga ute med pengar.
 
Jag ska precis dra igång med vårt bygge och har fått tillbaka bygganmälningspappren från kommunen och där står det att dessa föräkringar erfordras, men inget krav på att de (kommunen) vill se papper på att jag faktiskt har detta. Min fråga blir då - vad händer om jag nu inte löser en sådan? Vad blir "straffet" om det uppdagas?

Jag förstår naturligtvis att det är oss själva som försäkringen är tänkt att skydda, men mitt problem är att ALLT handlas upp på timarvode och löpande räkning och att jag kommer att göra så mycket jag kan själv (oklart hur mycket), samt att jag successivt begär in offerter på material till huset. Dvs svårt att beräkna försäkringsbelopp och än mer oklart vad den kommer att gälla för.
 
Jag har för mig att jag läst i någon tråd att en byggherre har visat upp sina avtal med leverantörer och där påvisat att man inte har något avtal som är på fast pris.
Då tar du ju inte någon risk.
Du betalar bara för varor och tjänster i efterhand, dvs när det är utfört och du har fått något för dina pengar.
Färdigställandeförsäkring uppfattar jag är det som krävs när du betalar någon i förväg och inte har fått något levererat.
Detta tror jag är upp till kommunen att hålla koll på men det är nog också så att du med lite uppfinningsrikedom kan få kommunen att hålla med om ditt resonemang.
 
Lindhult> Har letat efter själva lagen och hittade i SFS (svensk författningssamling) 1993:320 följande:
Utfärdad: 1993-05-13, Ändring införd: t.o.m. SFS 1994:1581, Omtryck: SFS 2004:552

"1 § En byggfelsförsäkring skall finnas när 1. en byggnad som helt eller till övervägande del skall användas som bostad för permanent bruk uppförs, eller 2. när det i fråga om en sådan byggnad utförs åtgärder som kräver bygganmälan och som avsevärt förlänger byggnadens brukstid. Lag (2004:552).
1 a § I fråga om en- eller tvåbostadshus (småhus) gäller i stället för vad som sägs i 1 § att en byggfelsförsäkring skall finnas 1. när ett småhus uppförs, och 2. när ett småhus byggs till eller är föremål för en åtgärd som avses i 9 kap. 2 § första stycket 3-5 plan- och bygglagen (1987:10) och det finns behov av en sådan försäkring.
En byggfelsförsäkring som avses i första stycket behövs dock inte, om åtgärden enligt 8 kap. 4 § plan- och bygglagen inte kräver bygglov. Lag (2004:552).
1 b § Den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom plan- och byggnadsväsendet (byggnadsnämnden) prövar behovet av en försäkring enligt 1 a § första stycket 2. Om ett småhus inte skall användas för permanent bruk, får nämnden trots bestämmelsen i 1 a § första stycket 1 besluta att någon byggfelsförsäkring inte behövs.
Vid behovsprövningen skall byggnadsnämnden särskilt beakta de beräknade kostnaderna för åtgärden och försäkringen samt risken för allvarliga fel och skador. Lag (2004:552).
1 c § Den som för egen räkning utför eller låter utföra ett byggnadsarbete (byggherren) skall se till att det finns en byggfelsförsäkring, om det krävs en sådan enligt denna lag. Lag (2004:552). "

Blir man klokare av detta, då? Ja, egentligen står det vad jag kana förstå att en byggfelsförsäkring skall finnas om det finns behov för en sådan och det krävs i denna lag :) , MEN viktigt för vår del är:
Om byggnaden inte skall användas för permanent bruk, vilket vi inte ska (nu i alla fall), så får byggnadsnämnden besluta att det inte behövs någon sådan och skall då väga risken för allvarliga fel mot kostnader för försäkringen samt kostnader för byggnationen.
På annat håll läser jag att om man inte skall använda huset för permanent bruk, så kan man begära att byggnadsnämnden behovsprövar försäkringen och då vet jag inte vilken praxis som gäller, men antar att det varierar från kommun till kommun.
 
Tack för det förtydligandet om det nu var det. :)

Jag ska i alla fall försöka påvisa för min byggnadsnämnd att jag inte kommer att ta någon risk och försöka få dom att låta mig slipa försäkringen i fråga. Det kommer ju att bli banken som gynnas av att jag kommer att behöva anlita hantverkare i större grad än jag räknat med i min kalkyl om jag själv inte kan färdigställa huset.

Vi får se hur det går. Har förmodligen byggsamråd med kommunen inom några veckor.
 
Hemmakatten
Lindhult skrev:
Jag har för mig att jag läst i någon tråd att en byggherre har visat upp sina avtal med leverantörer och där påvisat att man inte har något avtal som är på fast pris.
Då tar du ju inte någon risk.
Du betalar bara för varor och tjänster i efterhand, dvs när det är utfört och du har fått något för dina pengar.
Färdigställandeförsäkring uppfattar jag är det som krävs när du betalar någon i förväg och inte har fått något levererat.
Detta tror jag är upp till kommunen att hålla koll på men det är nog också så att du med lite uppfinningsrikedom kan få kommunen att hålla med om ditt resonemang.

Det kan möjligen vara jag som skrev om detta tidigare. Vi har inte behövt ha någon färdigställandeförsäkring. Detta utifrån att vi kunde visa upp avtal med grundläggare och snickare som visade att inget betalas i förvag samt att vi hade avtalet på löpande räkning. Vi har byggt med delade entreprenader. Det har blivit väldigt många olika (snickare, plåtslagare, elektriker, målare, takläggare m.fl.) och kommunen tyckte att det var obilligt att kräva färdigställandeförsäkring för alla dessa eftersom man måste betala för var och en (ca 3-5000 per styck). Vi har haft allt på löpande räkning och ingen faktura har betalats i förskott.
 
Jajjemän så var det.

Jag kommer ha samma dilemma, dvs med en hel räcka med entreprenörer som jag kommer att anlita.
Jag ska försöka komma överens med kommunen om att det är det mest ekonomiska sättet att förhålla oss till entreprenörer och försäkringsfrågan.

Anders
 
Hej Lindhult och alla andra,

Hur gick det sedan för dig klarade du dig utan Färdigställandeförsäkringen?
Ska försöka övertyga Mjölby kommun om att vi inte behöver en sådan, snart.
 
Jodå det gick väl skapligt.

Vi håller på o bygger som bäst nu.

Vi behövde inte någon färdigställandeförsäkring men vi kom inte undan byggfelsförsäkringen. Men det var banken som ville ha den eftersom det är dom som tar risken ifall de lånar mig pengar till ett hus som inte uppfyller byggnormer och därmed inte kan ta tillbaka de pengar som de lånat mig.

Finspångs kommun hade inte något intresse av någon av dessa båda försäkringar.

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.