När jag grävde ut (eller rättare sagt: lät gräva ut) källaren fyllde vi med lösleca under cellplasten. Isolerar bra.
 
Smart med lösleca, blir extra isolering och det hade inte varit helt fel.. har redan beställt mak. tyvärr..
Visst kan man lägga kabelkanaler i golvet, ska försöka göra så dolda installationer som möjligt där jag bla. lånar utrymme från garderoben till att bygga in ett "rack"
men men, nu drömmer jag mig flera månader i förväg...
 
Alltid lika intressant att följa er slitvargar!
Skicka gärna mycket bilder till oss "källarprojektsfluktare" :p

// Kim
 
Intressant projekt! Ungefär vilka kostnader har du räknat med?

//Robban
 
Vad kostade betongkapen i hyra med slitage?
 
Hej igen, tänkte efter helgen som gått att fylla på med lite bilder och uppdatering om framstegen. Kan börja med att det känns mentalt otroligt mycket bättre att börja bygga upp något istället för att gräva, bila och såga osv..
För att svara på frågorna först: Vi har delat in projektet i 2 delar med färdigställande av golvet med ca. hälften av väggarna som del 1 och sedan resterande rullande allt eftersom.

Budgeten är ca. 130.000 kr (del 1)med de största posterna inräknade:
Urgrävning(tack-rotavdraget:) , Bortforsling av massor inkl. dumpning, isolering, golvvärme, betong, elektriker, Röris , vissa väggar.
Skicka gärna ett pm om du/någon vill ha exakt budget ner på micronivå så fixar vi det:)
Golvsågen kostade mig exakt 2100 kr inkl. slitage för en helg(fre-söndag)

Förra veckan la vi markduken samt fick leveransen av makadam ( beställde 9 ton eller ca. 6 kubik) Min sambo o jag hann med att få ner den i källaren i helgen med hjälp av skottkärra samt väga av med laser. En egentillverkad mätsticka bestående av överblivet virke från altanbygget blev perfekt!
Nu är det dax för att padda samt kontrollmäta en sista gång.
 
  • CIMG2045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG2048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090401070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG2053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag läst finns det 3 alternativ till vart man lägger PE-plasten.

1. ovan makadamet/under isoleringen med risk att plasten blir perforerad av sten
2. mellan cellplastlagren, den kommer bli perforerad av cellplastspik
3. ovan cellplasten/under armerningen, risken är att armeringen har sönder plasten eller att man "går" sönder den vid arbete innan gjutningen.

Finns det någon som kan ge för/neckdelar med någon av förslagen?:confused:
Vore väldigt tacksam!
/Jonas
 
Jag är också i fasen att lägga in isoleringen i vår källare. Min tanke är att lägga plasten mellan cellplastlagren. Kanske en dum fråga, men cellplastspik, är det nåt man behöver? Har aldrig hört talas om det...:)
 
Antar att det finns flera sätt att fästa cellplasten. Spikar är ett sätt, lim är ett annat, Jag beställde cellplasten av Cellplast Direkt som var billigast och gav bra service, fraktfritt osv.
Beställde hullingarna av dem också. Tanken är att fästa cellplastlagren i varandra för att förhindra ev. förskjutning samt att hindra betongen från att flyta in mellan lagren och lyfta upp enskilda plattor vid gjutningen. Man kan säkert klara sig utan men själv kör jag hängslen och livrem på..


Som ni ser på bilderna körde jag pe-plasten i dubbla lager i botten. Rördragningen är gjord men skall vägas av i isoleringen.

Första lagret cellplast är även det utlagt. Mycket jobb med kniv och såg blev det.. Svettigt värre. Det yrde så pass mycket frigolit i luften att grannen kom förbi för att kolla om det var en ovanligt lokal snöstorm över vårt hus:)

Nästa steg blir att lägga andra lagret isolering, väga av rören samt isolera med fogskum längs väggarna..
 
  • CIMG2059.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG2069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG2066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG2057.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören på bilden är nydraget till köket på övervåningen, Allt gjutjärn bort och ersattes med plast.
 
  • CIMG2058.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG2062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fel bild, sorry, toalett och dusch i framtida relaxen, självklart :)
 
Kämpa på! Jag följer projektet med spänning!

// Kim
 
Det har faktiskt hänt en hel del senaste månaden men jag har inte haft tid att uppdatera tråden helt enkelt. så det är väl dax nu..

Vi har haft elektriker som har dragit ny el i hela källaren med förberedelse för internet, tv, eluttag i de flesta rum. All el gick tidigare i taket och det är sjukt skönt att ha allting draget under armeringen och infräst i väggarna så småningom istället :)

Har även passat på att dra kabelkanaler (med kabel i) under armeringen i hemmabiorummet samt mellan relaxen och bion för lite bakgrundsmusik när man bastar kanske?

Nytt vatten är draget till relaxen, tvättstugan samt till 2 nya vattenutkast på varsin sida huset..
Golvvärmen drog sambon och jag klar förra helgen..

Faktum är att allt är klart för gjutning (förutom provtryckning av golvvärmen) och betongen är beställd till nästa torsdag....

Det är fantatiskt skönt att kunna säga att man ser slutet... Trodde inte ett källarprojekt kunde innehålla så mycket hårt slit men även småpill i salig blandning.

trevlig läsning
 
  • 20090605147.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090605148.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090605153.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090605154.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket kablar o rör blev det.... Måste få rekomendera billigtvvs.se som verkligen såg till att vvs prylarna inte sprack budgeten totalt.. :D

Vi kör 15 mm pex r-i-r från fördelarna och la kalla slingan under isoleringen och varma ovan för en god vattentemperatur. vid badkaret byggs en nisch där blandaren kmommer sitta och duschväggan och tvättstugan skall bygga ut vägg så rördragningen var inte så avancerad. Anlitade ett par vvs:are ändå för att vara på säkra sidan.. Och vips kom de med nya ideér som ledde till stora förbättringar direkt!

Obs: det var svårt att hitta bra vvs:are som jobbade utan att få ta ut eget material. flera firmor avstod från att lämna offert tom :confused:

Märklgt system det där. oj då har du köte eget material, det är ju där jag tjänar pengar(citat)..
 
  • 20090503127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090503128.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090611168.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090611169.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmen las med cc 30 cm på de flesta ställen utom vid ytterväggar med stora fönster eller dörrar. där pendlar det mellan 15-20 cm för säkerhets skull. vill ju inte underdimensionera..

I sovrummet la vi golvvärmen i "spiralmönster" så att kall och varm slinga går bredvid varandra. På så sätt får man en jämnare temp än normal "sinusläggning".
 
  • 20090611174.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090611178.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090611180.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090611183.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.