Japp, har du trä som underlag måste man ha den. Jag vet inte om Gipsunderlag kan tänkas klara sig ifrån detta montagekrav i Sverige. En behörig alt. fritidselektriker kanske kan svara på det här på forumet. Skulle presonligen använda den ändå då det finns en pappsida på gipsen...

En per brytare behövs. Fungerar för både urtag och brytare.

Funktion: Den är en del av kapslingen av elen. Skall se var jag har dessa liggandes omonterade så att jag kan visa hela montaget och baksidan på en brytare... (skall upp nån gång, men jag tar en bild i såfall).

Det är en väldigt dyr del plast, håller jag med om men om man har hållit i Eljo Renova så inser man att de är värda varje Euro... (Personlig reflektion)

Tror nog att du räknar rätt. En annan sak att tänka på är att det även finns olika typer av brytare (vridbrytaren menar jag då). Kronompkoppling eller standard, vågar dock inte ge dig sidan, kör Google translate (eller än hellre babelfish, bara för Douglas Adams-namnet!) på brytarna så går det nog att hitta lättare...
 
försökte traggla mig igenom den lååånga tyska texten, men gav upp rätt snabbt (tack för MVG:t magistern! jag var uppenbarligen värd det...) och sökte mig till Gysinge och Byggfabriken för att se om de sålde plattan eftersom de ju har Manufactums vägguttag. hittade inga alls på Gysinge, men på Byggfabriken hittade jag: "5656/5666 VÄGGPLATTA. Väggskydd, kan används vid motering av utanpåliggande strömbrytare och vägguttag på brandkänsliga material."

så om man har gamla, putsade, solida tegelväggar (givetvis med sin beskärda del av lager av tapet, spackel och färg) behöver man... inte? eller vad är brandkänsliga material? hade först tänkt att beställa allt från Gysinge (där strömbrytarna finns) och där finns de ju inte alls? har nog inte riktigt fattat vad plattorna är till för egentligen?
 
fick lite svar medan jag letade och skrev ser jag nu (så ursäkta ev upprepningar)!
 
Just det, innan jag kopplar ned för dan.
Det kanske kan vara så att exvis. Gysinge Centrum för Byggnadsvård har med denna i sin förpackning, jag har inte en aning eftersom jag inte köpt dessa från dem, men i porslinsvarianten (som jag i flesta fall kommer köra hemma) har Gysinge lagt ned porslinsringen tillsammans med urtag. Dessa är normalt 2 separata artiklar i Manufactumbutiken.
Jag återkommer imorn...
 
Anders_Roslagen: tusen tack! jag får nog ringa och fråga Gysinge imorgon och se vad de säger, så jag får rätt pinaler till elektrikern. är de inkluderade (när du beskrev först så fattade jag det som att plattan på något sätt var svensk standard och inkluderad och det var därför jag blev lite fundersam över lönsamheten) där så kan jag lika gärna beställa rubbet från Gysinge (för då blir faktiskt inte vinsten så stor)!
 
Fick aldrig möjlighet att ta några bilder igår. Och jo, jag tror vår halvtråkiga valutakurs gör att europriserna är dyra, kan därför vara värt att kolla... Man kan även ringa Nacka Byggnadsvård, dom har i normala fall ett litet utrymme för rabatter vid större inköp, förutom det dessutom en trevlig approach. Däremot vet jag att deras marginaler på el är låga och därmed rabattmöjligheten mindre.
 
nu har jag ringt både Gysinge och Byggfabriken utan resultat... ringde först Gysinge (hade en förhoppning om att plattan kanske kunde vara inkluderad eftersom vägguttagen är markant dyrare hos dem jämfört med Byggfabriken) men de visste inte ens vad jag pratade om för platta (!?). så jag rinde vidare till Byggfabriken (som ju har den i sortimentet), men de kunde inte inte svara på när den skulle användas eftersom det var en ny produkt de tagit in... suck! ännu inte så mycket klokare alltså...

Anders_Roslagen: det är inte så fasligt mycket jag ska ha (det är därför jag lyckats övertala sambon att köra på bakelit :)) så det är inte så mycket att gnälla om. västgötagenerna är inte tillräckligt starka för att jag ska kunna med att be om rabatter, de räcker bara för att vara småsnål och försöka spara en liten slant om jag kan... ;) vägguttagen är ju ganska mycket dyrare på Gysinge, så därför hade det faktiskt lönat sig att beställa enbart dem från Manufactum och ta brytarna från Gysinge trots dubbel frakt. det var när jag trodde att plattan var inkluderad i de svenska butikerna som det inte såg ut som att det lönade sig, men nu när den måste beställas separat överallt så är ju Manufactum fortfarande klart billigast (väggplattan verkar kosta €7,80 för två därifrån, medan Byggfabriken verkar ta 95:- för en)!
 
När jag räknade på det hela (iofs klart bättre kronkurs då) så var det en rejäl förtjänst att beställa från Tyskland - och då bor jag i Malmö så frakt från BF var inte att jämföra med...
 
vill bara tipsa om 10% rabatt på bl.a. elartiklar hos byggfabriken om man är medlem i svenska byggnadsvårdsföreningen!
 
frolsson skrev:
När jag räknade på det hela (iofs klart bättre kronkurs då) så var det en rejäl förtjänst att beställa från Tyskland - och då bor jag i Malmö så frakt från BF var inte att jämföra med...
ja, det blir onekligen uppenbart att de svenska återförsäljarna har (o)vett att lägga på sin beskärda del av vinsten. det blir billigare att beställa så lite som ETT vägguttag (inkl. frakt om den nu är €5) från Manufactum mot att åka till Byggfabriken eller beställa från Gysinge...
 
aof skrev:
vill bara tipsa om 10% rabatt på bl.a. elartiklar hos byggfabriken om man är medlem i svenska byggnadsvårdsföreningen!
tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.