Hej,

Planerar inför fasadbytet på ena sidan till våren/sommaren.
Tänkte inhandla allt material utom panelen på Byggmax (spikregel, spikläkt, isolering, vindpapp, dropbläck) men kan inte få till någon dimension (enligt deras sortiment på nätet) som passar som spikläkt.

Har läst på träguiden där rekomenderas 34x70, här även läst här på forumet http://www.byggahus.se/forum/fasad/61910-dimension-pa-spiklaekt.html och där finns dimensioner som 28x70 22x95 angivet, men somsagt jag hittar inte någon av dessa dimensioner på Byggmax hemsida, är det så enkelt att det finns inte där eller har jag missuppfattat någonting?
 
Ah se där ja, stirrat mig blind dimensioner nu så jag totalt missat den, en följdfråga då, kommer den att fungera bra som spikläkt, blir det tillräckligt med luftspalt ?

Träguiden rekomenderar ju 34 mm. som läkt.
 
Vissa anser att luftspalten inte alltid behövs (beroende på fasadfärg), men 28mm räcker utmärkt.
 
28x70 ska räcka alldeles utmärkt.
 
vi brukar köra med 28x70 och ibland även en 5mm pallbricka mellan läkt o vägg.
 
P
Tips!
Beijer var billigare på 28x70 när jag kollade idag.
 
Över 5 kronor metern ska man inte betala för 28x70....:)
 
Om du säger att man inte ska betala över 5 kr lpm för gles (28x70) och Beijer har kampanjpris på 7.25 kr lpm kan jag bara anta att du handlar med mycket bra rabatter någonstanns vilket då gör ditt inlägg ganska orelevant.
 
Kan nog stämma beroende vart du handlar, köpte på en såg som också säljer till privatpersoner för 4,80 + moms vilket blir 6:-.

Redigerat: Ska ärligt tillägga att det var i juli förra året, så jag tror inte det är dyrare idag.
 
Redigerat:
kuse skrev:
Om du säger att man inte ska betala över 5 kr lpm för gles (28x70) och Beijer har kampanjpris på 7.25 kr lpm kan jag bara anta att du handlar med mycket bra rabatter någonstanns vilket då gör ditt inlägg ganska orelevant.
Idag och säkert i morgon med är det lågkonjunktur. Med detta följer som Amen i kyrkan att priset på en sådan sak som virke som är hårdvaluta i högkonjunktur sjunker som en sten när det blir lågkonjunktur och folk blir arbetslösa.

Idag skulle jag aldrig betala mer än 4:- för råspånt, 22x95. 5 kr för 28x70 och max en 7-8 kr för standard ytterpanel 25x125.
 
Fick in en offert från den lokala brädgården, allt virke jag ska ha var billigare där. Tur att jag la ner lite tid på att plocka in offerter, slipper jag åka så långt med släpet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.