Har du köpt eller funderat på att köpa hus, via internetbaserade mäklartjänsterna hemverket.se eller privatmaklaren.se?
Skulle vilja veta hur du upplevde tjänsten, krångligt eller har det fungerat smidigt?
Drar man sig som spekulant att intressera sig från hus som ligger ute hos dessa bolag? I så fall varför?
Kan det vara svårare att sälja via internetmäklare, blir det färre spekulanter/budgivare än med lokal mäklare?

Försöker reda ut födelar/nackdelar med att sälja antingen via internetmäklare eller lokal mäklare.

HEMVERKET
+ mycket billigare, 5000:- / 12 000:-
+ visningsvärd vid visning (Hemverket)
+ utlägg på hemnet.se
- endast budgivning på internet (Hemverket)

PRIVATMÄKLAREN
+ billigt, 12 000:-
+ kostar inget om huset ej blir sålt
+ utlägg på hemnet.se
+ eller -? Budgivning direkt via telefon till säljaren
- man visar huset själv

LOKAL MÄKLARE
+ annonsering i lokalpress
+ förtroendeingivande
- kostsamt, minst 25 000:-
 
Det man missar med att inte anlita en lokal mäklare är deras eventuella kunder som bett dem hitta ett hus, som motsvarar ert. Det är väl inte så sannolikt just nu, det förekommer mer under högkonjunktur. Man tappar också mäklarens lokala kännedom om vilka strulputtar man kanske inte bör försöka sälja ett hus till.

I övrigt tror jag inte att det är mer spekulanter än på marginalen som drar sig för att köpa ett hus via en Internetmäklare.
 
O
Jag tror inte att annonser i dagspress har så stor betydelse idag. Då de flesta kollar enbart på hemnet. Alla dessa är mäklare och har sitt ansvar. Sedan handlar det om hur mycket man vill göra själv. Den lokala mäklaren gör allting åt dig, sen får man ända göra om hälften. Jag skulle anlitat nån av de billiga mäklarna.
Vad är det du ska sälja och var? detta kan absolut spela in. är det nånting lättsålt så finns det ingen anledning att inte göra jobbet själv.

Själv har jag en känsla av att man aldrig skall sälja innan budgivning. stor risk att man går miste om en del pengar. Sen, undrar jag om mäklarnas kunder är så mycket att hänga i gran... jag skulle inte själv sälja utan budgivining. så då spelar det ingen roll om dom har egna kunder från början.
kanske om man har ett svår sålt hus...
 
Huset är från 1953. Fyra rum, varav 2-3 sovrum. 1215kvm tomt. Dubbelgarage, ouppvärmt. Vi köpte det i orginalskick i stort sett, för 4 år sedan. 2-glas. Tegelpannor. Vi har satt gips på väggarna och målat och lagt nya golv. Badrummet är stort, ett omgjort sovrum, från 2000, dock enbart våtrumsmatta och våtrumstapet. Olja/ved. Vi har inte upptäck några större fel, ingen fukt eller läckage. Toaletten på övervåningen är dock utriven, och om man väljer att göra toalett där uppe måste stammen bytas. Det ligger i Domsjö, ca 10-15min bilväg från Örnsköldsvik. Nära dagis och närköp.

Ska väl egentligen inte vara helt svårsålt, men det kan komma att behöva rustas, tänker på byte av uppvärmning, fönster, dränering, tak...dock inget akut för dagen.
 
Dagspressen kan ha stor betydelse. Tror jag.. Jag har svårt att tro, att de äldre paret som var mycket intresserade av vårat hus satt på hemnet och kollade objekt. Dom var över 70 båda två. Nu vet jag iof att mäklaren kontaktade dom eftersom de var med på mäklarfirmans lista på objekt i området. Vilket även är ytterligare ett bevis på att lokal mäklare förmodligen är det bästa alternativet om än dyrare...
 
Med tanke på hur få som använder internetmäklarna så får man nog vad man betalar för. Det finns ju även lokala mäklare som har en budgetvariant till internetmäklarpris, och då ser man tydligt vad som skiljer.

Jag har alltid använt mäklare när jag har sålt och i stort sett varit nöjd med alla. De har skiljt lite i arvode men när allt kommer omkring är det ju ingen skillnad med tanke på hur försäljningspriset på huset kan variera (inte för att jag vet om det blir bättre pris med en mäklare än med en annan).

Man behöver ju inte välja den som kostar mest heller. I min stad (Uppsala) finns en liten exklusiv firma som alla andra firmor härmar (en gammal såpaskådis som har den!) bland annat den största firman här och de är nog billigare (i alla fall på billigare hus) och säkert lika bra om man får rätt mäklare.

Sen ska man väl inte jämföra äpplen och päron, kolla med ett gäng olika och kolla vad som ingår...
 
Nanny Fine
Odjuret skrev:
Sedan handlar det om hur mycket man vill göra själv. Den lokala mäklaren gör allting åt dig, sen får man ända göra om hälften. Jag skulle anlitat nån av de billiga mäklarna.
Vad är det du fått göra om?? Är du inte nöjd med beskrivning tex ber du väl mäklaren göra om den??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.