Är det läge att binda elpriset eller skall man ha rörligt? Binda isf hur länge? Vad skall man tänka på när mn väljer bolag?
 
När man skall binda elpriset vet jag inte. Jag tror alltid att det kommer att vara billigare att ha rörligt pris i det långa loppet.

Själva elpriserna skiljer sig inte åt särskilt mycket mellan bolagen, och den rörliga delen är inte särskilt stor. Det som kan vara vettigt att titta på är årsavgifter, faktureringsavgifter, startavgifter och liknande. Men lägg inte för mycket tid på det, för det är inga stora pengar att spara så länge man har ett avtal istället för ett "tillsvidarepris".
 
Håller med ovanstående, titta främst på årsavgifter och liknande. T.ex. har EON en årsavgift på 345 kr medan Vattenfall har 0 (noll!) kr. Rörligt elpris hos EON ligger på 98,54 och Vattenfall 98,89, dvs. 0,35 öre dyrare på Vattenfall. Dessa 0,35 öre betalar jag gladeligen extra per kWh eftersom jag måste förbruka ca 100.000 kWh om året för att det ska löna sig med EON...
 
Håller med tidigare om att rörligt är det bästa på lång sikt. Binder du ditt elpris får du betala för att elbolaget tar en risk, det fungerar på samma sätt som boräntorna och där har det alltid lönat sig med rörligt.
 
Givetvis gäller billigaste totalkostnad inkl avgifter för vad som är mest lönsamt. Man bör alltså räkna in samtliga kostnader som elbolaget tar ut, dvs även årsavgift och fakturaavgift.

Överväger man att teckna avtal om bundet elpris bör man göra det under maj, juni, juli månaderna som brukar ge lägre priser om man tittar på Nordpool. NordPool Klicka på länken Mountly prices för att få en månad och årsöversikt.

För egen del tror jag att elpriset kan komma att gå ned ytterligare framöver. Men att vid lämpligt tillfälle när priser ser ut att vara historiskt lågt kan det vara lönsamt att binda det på 1 eller 2 år. Man bör då vara beredd på att bevaka elavtalet och elpriset inför förlängningsperioden så att det inte automatiskt förlängs vid ett ogynnsamt läge.

Man ska inte titta på prisskillnaden för ett visst datum, ex idag, mellan rörligt och bundet pris, utan eventuell besparing uppstår främst genom att man binder in ett säsongsmässigt lägre pris över bindningstiden om man lyckas pricka ett pris som kommer att understiga årsgenomsnittet.
 
Redigerat:
Vattenfall har ju ganska bra med omteckningsrätt på sitt 3 årsavtal. Tecknade ett sånt när totalpriset vara ca 97 öre/kWh så sjunker det mycket går det ju att få ett lägre pris.
 
tälje energis vd trodde på en nedgång på 30 % till...(Rörlig)..Men inte Eon ?
Stod att läsa i Tidningen..

Det är väj dags att det skall strula med nån kabel igen snart så dom får upp Elpriset mot den nivån dom vill ha 2-2.50 kr kWh.( (Tyskland mer fler..

Mvh
 
Jättebra, tack. Det blir rörligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.