Vilken dimension ska en bärande innervägg ha?
Räcker det med 70x45 eller måste man upp på 95x45 ?

/O
 
Du kan nog få bättre svar om du anger lite om vad som skall bäras. Dvs hur stor spännvidd är det på golvbjälkarna som skall vila på väggen i resp riktning. Finns det ytterligare en bärande vägg ovanpå den här osv.

Jag är ingen expert, men de bärande väggar jag sett är av minst 95x45.
 
Spännvidden i köket är 4 meter och från matsalen blir det 4,5 meter.
 
I
Dimensionen beror inte bara på hur stor regeln är i yta (45x70 resp. 45x95) utan också på vilken virkeskvalitet det är på reglarna, hur stort cc-avståndet är, hur stor höjden är, vilken sidostabilitet parallellt väggytan (för att minska knäckhöjden på reglarna) som kan åstadkommas, m.m.

Att bara slänga upp 45x70 eller 45x95 cc 600 (som är det vanligaste cc-avståndet beroende på skivbredderna) är inte tillrådligt. Det krävs en uträkning av lasten som kommer att vila på väggen för att avgöra vilken dimension som klarar trycket. Även stämptrycket på syllen nere och hammarbandet uppe måste kollas.

Och det är ett jobb för en statiker/konstruktör. Sådana hittar du under Ingenjörer på Gula sidorna i telefonkatalogen.
______________________________
Byggaren
 
Varför jag började tänka på om det räcker med en 95x45 som bärande vägg beror på att jag var in på isover.se och tittade på konstruktionsritning K:212 där ser det ju ut som att dom max har en 95x45 som bärupp mellanbjälklaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.