Vi är i hustankar.

Jag undrar vad man ska räkna med för kostnader för att fixa till tomten. Vår tomt är på 900 kvm och där har vi tänkt lägga ett enplanshus på 150 kvm + garage så återstår gör ca 700 kvm som ska årdningställsa. Tomten är ganska platt, inga kostigheter utan vi måste ha garageuppfart för två bilar, gång till vägen från entren, jämna till tomten och ägga på jord samt gräs. Sedan måste ju också rötter och en del sten bort också.

Någon som kan ge mig en bra plan och kalkyl?
 
Det är ju väldigt olika vad det kostar att ordna en tomt, men det är få som kommer ned under 100kr/m2, och det är inte alls svårt att komma uppåt 250kr/m2 om man skall lägga lite plattor, ha planteringar, några träd, behöver en hel del jord etc. Skall uppfarten vara av hårt paddat grus, eller asfalt betyder en del. Gräs på rulle är rätt mycket dyrare än att så själv etc. Gör man sedan som i trädgårdsprogrammen i TV och har skaror med hantverkare och maskiner till hjälp så tickar taxameter på i raketfart.

Ytterligare en aspekt är också vad man räknar i begreppet trädgård. Trädgårdsmöbler, redskap, gräsklippare, vattenslang och sådana saker kan lätt springa upp i 15-20.000kr utan några enorma excesser.
 
Tack för svaret.
Jag tänkte mer på omvandligen av tomten från kalhygge till att bli slät jordyta samt att man har stenplattor som garageuppfart för två bilar samt vid entren plus kantsten längst hustomten ut mot vägen. Träd, gräs, maskiner mm räknar jag in senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.