Hej,

Jag ska skaffa en borrhammare och begav mig ut på en "tour" och besökte de vanliga byggvaruhusen (Bauhaus/K-Rauta/Jula/etc) för att se vad som fanns att välja på. För att summera fick jag intrycket att det finns tre olika segment:

* Lågpris (ca 250-500 kr): Meec, Power Craft, Biltema, etc.
* Mellanpris (ca 800-1300 kr): Grön Bosch, Black & Decker, Ferm, Parkside, etc.
* Högpris (ca 2000-3000 kr och över): Blå Bosch, Makita, Hitachi, DeWalt, etc.

Efter endast ha "klämt och känt" på prylarna samt läst spec:arna måste jag säga att det är ganska svårt att avgöra vad som skiljer de olika segmenten åt. Vad som är tydligt är att de dyrare maskinerna väger mindre (vid samma slagstyrka, dvs Joule). Men i övrigt känns det svårt att kunna dra några slutsatser utan att ha använt maskinerna.

Man kan misstänka att det skiljer i tex hållbarhet, precision (tex med vilken exakthet borrhållen hamnar där man vill ha dem och med samma diameter som borret), vibrationsdämpning, ergonomi, osv. Samtidigt blir man lite förvirrad när man läser trådarna om borrhammare på det här forumet. Det finns kommentarer i stil med att lågprismaskiner som Meec "håller förvånansvärt bra och inte strular". Samtidigt finns det trådar där det står att någon köpt en DeWalt och att de slutade fungera efter 3-5 timmar, samt att något byggvaruhus slutat sälja dem pga för mycket reklamationer. Vidare har jag läst att vissa blå Bosch "går på för hårt" och tappar i precision. Det låter med andra ord nästan som att de dyrare maskinerna inte är bättre än de billigare!

För att summera verkar det vara något rörigt. Så är det någon som vågar sig på lite generella kommentarer om vad man egentligen kan förvänta sig blir bättre om man går från en lågprismaskin till en mellanprismaskin, eller från en mellanprismaskin till en högprismaskin?

Ordet är fritt och synpunkter tas tacksamt emot!
 
Den springande frågan är ju vad du ska ha den till, och hur ofta du tänkt använda den?

För de gånger det är tyngre jobb, så hyr jag en kraftigare maskin.
 
Just för tillfället ska jag ha den till att bila upp spår för VP-rör samt utrymme för apparatdosor. Men det är troligt att jag kommer behöva den till annat framöver också (till exakt vad vet jag naturligtvis inte just nu). Angående hur ofta jag har tänkt använda den så blir det kanske någon gång per år. Men notera att egenskaper som tex precision har man ju nytta av även om man inte använder maskinen så ofta. Så därför vill jag veta generellt vad som blir bättre när man går från en lågprismaskin till en mellanprismaskin, respektive om man går från en mellanprismaskin till en högprismaskin. Baserat på detta kan jag sedan avgöra om jag tycker det är värt att lägga pengar på en dyrare maskin eller ej är tanken.
 
Redigerat:
Offtast klarar man sig med med en lågprismakin. problemet är väl att borren är sämmre, så skaffa en lågprismaskin som har fäste som klarar av "kvalitetsborr"
 
För spår till VP-rör så skulle jag ustället rekommendera en spårfräs med dubbla klingor.

När det ex. gäller precisionen så beror den väl mycket på hur maskinen belastas. Även en maskin i högprissegmentet tappar ju skärpan om den används för hårt.
 
En dyrare maskin är generellt bättre. Om det är lönt att lägga de extra pengarna för att köpa en dyrare maskin beror på hur mycket och till vad du ska använda den såklart.

Det som brukar skilja borrhammare i olika klasser åt är (tillsammans med de vanliga skillnaderna som hållbarhet, tillgång på reservdelar, ergonomi etc.):

Slirkoppling - om du kör in i ett armeringsjärn och maskinen fastnar så följer din arm lätt med runt om du inte har koppling. Speciellt skönt om man står dåligt till och kanske bara borrar med en hand.

reglerbart varvtal - en del av de billigare maskinerna är bar av/på. Då är det svårt att få precision.

vikt - ska man borra med en hand osv är det trevligt med en lätt maskin.
 
Daniel_N skrev:
En dyrare maskin är generellt bättre. Om det är lönt att lägga de extra pengarna för att köpa en dyrare maskin beror på hur mycket och till vad du ska använda den såklart.

Det som brukar skilja borrhammare i olika klasser åt är (tillsammans med de vanliga skillnaderna som hållbarhet, tillgång på reservdelar, ergonomi etc.):

Slirkoppling - om du kör in i ett armeringsjärn och maskinen fastnar så följer din arm lätt med runt om du inte har koppling. Speciellt skönt om man står dåligt till och kanske bara borrar med en hand.

reglerbart varvtal - en del av de billigare maskinerna är bar av/på. Då är det svårt att få precision.

vikt - ska man borra med en hand osv är det trevligt med en lätt maskin.
Bra lista. Mjukstart och konstant varvtal oberoende av last brukar också generellt hänga med i de högre prisklasserna och vara värdefullt, likaså vibrationsfrihet (på grund av både precision och konstruktion). För just borrhammare kanske alla dessa saker är lite i skymundan.

--- Mats ---
 
  • Gilla
jeos
  • Laddar…
Tack för synpunkterna. Det verkar stämma ganska bra även om det finns en del billigare maskiner som har många av de ovan nämnda funktionerna. Tex Parkside PEBH 1010 som Lidl säljer för ca 600 kr verkar ha det mesta av det som nämnts ovan enligt manualen. Jag vet dock inte hur tex precisionen är.

En observation som jag också gjort är att en funktion som de dyrare borrhammarna verkar sakna är "varvtalsförval med inställningsratt". Dvs att det sitter en inställningsratt i avtryckaren där man kan ställa in maxvarvtal i en skala från tex 1-10. Så om man ställer in den på tex 5 så går maskinen bara på halva varvtalet även om man trycker in avtryckaren så mycket det går. Jag antar att det är till för att man tex ska kunna "finlira" vid bilning och då vill att maskinen inte går på med full kraft? Det går ju naturligtvis att själv försöka hålla avtryckaren halvt intryckt även utan denna funktion. Men frågan är dock varför ingen av de dyrare maskinerna har den här funktionen?
 
NyfikenVit skrev:
Tack för synpunkterna. Det verkar stämma ganska bra även om det finns en del billigare maskiner som har många av de ovan nämnda funktionerna. Tex Parkside PEBH 1010 som Lidl säljer för ca 600 kr verkar ha det mesta av det som nämnts ovan enligt manualen. Jag vet dock inte hur tex precisionen är.

En observation som jag också gjort är att en funktion som de dyrare borrhammarna verkar sakna är "varvtalsförval med inställningsratt". Dvs att det sitter en inställningsratt i avtryckaren där man kan ställa in maxvarvtal i en skala från tex 1-10. Så om man ställer in den på tex 5 så går maskinen bara på halva varvtalet även om man trycker in avtryckaren så mycket det går. Jag antar att det är till för att man tex ska kunna "finlira" vid bilning och då vill att maskinen inte går på med full kraft? Det går ju naturligtvis att själv försöka hålla avtryckaren halvt intryckt även utan denna funktion. Men frågan är dock varför ingen av de dyrare maskinerna har den här funktionen?
Du lär hitta den på vanliga borrmaskiner, där nyttan är att kunna ha ett lågt varvtal på större borr, speciellt om man har den i någon sorts stativ och därför inte vill hålla i avtryckaren.

--- Mats ---
 
Daniel_N skrev:
Slirkoppling - om du kör in i ett armeringsjärn och maskinen fastnar så följer din arm lätt med runt om du inte har koppling. Speciellt skönt om man står dåligt till och kanske bara borrar med en hand.
Just det där kan nog vara en trevlig funktion. Jag saknar tydligen det på min Cotech för när jag skulle borra ett par 20mm hål ner till källaren så hög det till ordentligt. Hålet var rätt nära en vägg så min hand slungades med full fart in i väggen och fick lite ytliga skador. Men handen var tydligen mer robust byggd än borrmaskinen, för handtaget på den gick av:eek:

Annars har min lågrprismaskin en funktion som (jag hoppas) inte finns på det dyrare maskinerna. Man behöver inte köpa till en visp om man ska röra bruk. Det räcker med att sätta i ett borr, för maskinen gör en vispande rörelse när man borrar :rolleyes:
 
NyfikenVit skrev:
En observation som jag också gjort är att en funktion som de dyrare borrhammarna verkar sakna är "varvtalsförval med inställningsratt". Dvs att det sitter en inställningsratt i avtryckaren där man kan ställa in maxvarvtal i en skala från tex 1-10. Så om man ställer in den på tex 5 så går maskinen bara på halva varvtalet även om man trycker in avtryckaren så mycket det går. Jag antar att det är till för att man tex ska kunna "finlira" vid bilning och då vill att maskinen inte går på med full kraft? Det går ju naturligtvis att själv försöka hålla avtryckaren halvt intryckt även utan denna funktion. Men frågan är dock varför ingen av de dyrare maskinerna har den här funktionen?
Mats Bengtsson skrev:
Du lär hitta den på vanliga borrmaskiner, där nyttan är att kunna ha ett lågt varvtal på större borr, speciellt om man har den i någon sorts stativ och därför inte vill hålla i avtryckaren.

--- Mats ---
Ok, men när det gäller borrhammare, hur kommer det sig att den funktionen bara finns på lågpris/mellanpris-borrhammare och inte på högpris-borrhammare? Finns det ingen poäng med att kunna ställa in att man bara vill ha tex halva varvtalet (och därmed lägre slagstyrka) om man vill kunna "finlira" vid bilning?
 
NyfikenVit skrev:
Ok, men när det gäller borrhammare, hur kommer det sig att den funktionen bara finns på lågpris/mellanpris-borrhammare och inte på högpris-borrhammare? Finns det ingen poäng med att kunna ställa in att man bara vill ha tex halva varvtalet (och därmed lägre slagstyrka) om man vill kunna "finlira" vid bilning?
Dom flesta proffsmaskiner har väl steglöst i avtryckaren...var är problemet?
 
Ja, det är just det som är frågan. Någon poäng måste det väl vara med den här funktionaliteten, annars borde den väl inte finnas överhuvudtaget (ens på lågpris/mellanpris-maskiner)? ;)

Är inte poängen att man ska slippa att själv försöka hålla avtryckaren intryckt på tex 50% själv hela tiden? Istället ställer man in ratten på 50% och sedan kan man trycka in avtryckaren så mycket det går och bara bila på, och slipper då koncentrera sig på att hålla avtryckaren "lagom intryckt" hela tiden när man jobbar?
 
men kom igen nu... ha sånt är ju samma sak som att stoppa en träkloss under gaspedalen på bilen. Hur mycket känsla blir det.
Men det är sant det finns som "säljargument" hos lågprismaskinerna... snar får vi kanske förvänta oss att när Kinesbilarna börjar inta den svenska marknaden så har dom ett extratillbehör bestående av en kloss (färgad i bilens interiörfärg) som stoppas bakom gaspedalen och både spar bensin och fortlörningsböter..
 
På bilar heter det farthållare, man ökar farten till önskad hastighet och sedan trycker man till knapp/ spak för att få konstant hastighet. Har faktiskt funnits rätt länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.