Hej,

Har redan satt upp en vägg i källaren. Gjorde en öppning för dörr som är 87,5 x 209. Tanken var att få in en dörr som är 80x200.

Vilka mått på karmar kan jag få in i denna öppning? Låt säga att jag ändrat mig och vill ha en dörr som är 72x200??

En annan fråga, vart får man tag på karm till dörrar som inte är standard?

Tacksam för svar!!
 
Om en dörr har karmmåtten 10x21 så brukar det innebära att själva karmen ryms i en öppning som 110x210cm.
Själv karmen är alltså mindre, brukar vara 108,5x208,5cm typ.
 
Karmen kan väl ändå inte vara mindre än dörren?
 
Han menar nog hålet i väggen när han säger dörr. Men som han säger brukar karmen vara 15mm mindre än de angivna måtten.
 
FredrikR skrev:
Om en dörr har karmmåtten 10x21 så brukar det innebära att själva karmen ryms i en öppning som 110x210cm.
Själv karmen är alltså mindre, brukar vara 108,5x208,5cm typ.
Det mesta rätt men öppningen ska vara 100x210
exakt karmmått 15mm mindre
Då är dörrbladet 92.5x204
 
Ja förlåt, det slank in en 1:a, jag menade så klart 100x210 som 10x21 och inget annat. :)
 
Med risk för att låta onormalt korkad...

Om jag nu hittat en dörr med måtten 72x200 och vill ha in den i öppning som är 87x208. Måste väl gå att isolera och sätta foder sen eller?
 
Med dörr tror jag du menar dörrbladet.....för 72*200 är inget normalt mått på en dörr men låter fullt normalt när man talar själva dörrbladet.
Du har gjort en öppning som är 87,5*209 din öppning borde vara 90*210 för att få in en 9*21 dörr (alltså dörrmått är alltid inkl karmen)
 
Dörrbladet som du vill ha passar i en 80-karm, som alltså har beteckningen 8x21 (och en öppning i karmen som är 73 cm).
Den passar i ett hål i väggen som är 80x210 cm, men själva karmen är 15 mm mindre för att få plats för drevisolering och justermån.

Då ditt hål är 87 cm brett så får du en glipa som är drygt fyra centimeter på varje sida som du kan dreva igen med t.ex. fogskum och sedan täcka med ett 70 mm foder. Så ja, du kan använda det dörrbladet och köpa en matchande karm.
 
TACK ACME, klart och tydligt!!!
 
psv79 skrev:
Med risk för att låta onormalt korkad...

Om jag nu hittat en dörr med måtten 72x200 och vill ha in den i öppning som är 87x208. Måste väl gå att isolera och sätta foder sen eller?
72 är ett dörrbladsmått och 200 är ett karmyttermått.
Vad är det för mått på dörren/karmen som du hittat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.