Har precis köpt tre gamla sekelskifts spegeldörrar som vi ska sätta in i vårt hus. I väntan på montering ligger de i det ouppvärmda garaget. Tror ni att det finns någon risk att de kan bli skeva ifall man lagrar dem på fel sätt? Jag kan inte lagra dem stående pga för låg takhöjd utan jag har lagt dem på varandra med brädlappar emellan för att skapa en luft spalt. Bör man undvika att lägga något ovanpå dem (vi har ganska trångt i garage just nu)?
 
Jag tror fukt är det största hotet mot dörrar eller trä överhuvudtaget! Är ditt garage uppvämt? Ligger de direkt på ett kallt fuktigt golv? Om garaget är uppvärmt och du har nägot mellan dörrarna och golvet tror jag att det är lungt! Jag köpte också begagnade äldre dörrar till vårt hus - visst är det en cool känsla med gamla dörrar!?
 
ar6342 skrev:
I väntan på montering ligger de i det ouppvärmda garaget. Tror ni att det finns någon risk att de kan bli skeva ifall man lagrar dem på fel sätt? Jag kan inte lagra dem stående pga för låg takhöjd utan jag har lagt dem på varandra med brädlappar emellan för att skapa en luft spalt. Bör man undvika att lägga något ovanpå dem (vi har ganska trångt i garage just nu)?
Jag hade samma problem och la dem 20 cm ovanför betonggolvet med klossar emellan och ingenting ovanpå. Tänk på att inte ta in dem i huset förrän till sommaren. Den sista veckan i fint väder lät jag garagedörrarna stå öppna för luftgenomströmning i garaget. De skall hinna torka långsamt i det ouppvärmda garaget i annat fall riskeras sprickbildning/skevhet. Helt lätt är det inte och jag fick ändå rikta en av dörrarna vid monteringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.