Hej,

Vi har en gammal illa skött tuja häck som är utom all räddning. Jag undrar
kan jag ta ner tuja på min tomt som ligger planterad ca 1 meter från tomtgränsen och plantera nya tujor, ca 9 meter. 18 plantor. Behöver jag ha grannens godkännande?

Jag kommer ju att ersätta häcken med ny, som i och för sig är 1,5 meter lägre ljust nu, men som kommer att växa upp till nästan samma höjd (vill ha den lägre ändå).

Jag väljer så höga som jag har råd med.

Finns det alltså regler som hindrar mig?

Dessutom var hittar jag billig tuja av gammal sort? Jag har fått pris på 179 kr för 1,30 - 1,50 m höga

Mvh

/Jörgen
 
Det kommer bli svårt att få den nya häcken att bli fin om du inte byter jorden dvs gräver upp rejält om du sätter den nya häcken på samma ställe. Annars är 1 m från tomtgränsen det minsta avståndet mot grannen. Du måste ju kunna sköta häcken även mot grannsidan.

Du behöver inte få grannens tillåtelse vid omplanteringen. Men det är naturligtvis trevligt om du pratar med honom och berättar vad du avser.

Thuja Smaragd är lämpligare att sätta som häck än "den gamla vanliga" thujan. Smaragden blir inte lika vidlyftig = ger inte lika mycket sidoklippsproblem som den gamla. Dessutom håller den sig grönare och fräschare om vintern.
 
Vet du möjligen var man kan hitta bilder på olika tujor, det är svårt att veta hur dom ser ut och om dom passar med den som står där nu, man vill ja att det ska passa hyffsat bra. Jag kommer bara att ta bort halva tujan, d.v.s. den sidan som har blivit dålig så det vore trevligt om tujan ser nästan lika dan ut.

När du säger gräva ur, min tanke var att i alla fall ta borrt större delen av rötterna (jag vet jobbigt) och att där ersätta och kultivera jorden, troligen med köpt jord. Borde inte det räcka tro? Tujan som står där nu växer aldeles för bra. :)

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.