Någon som byggt med Smålandsvillan och putsat fasaden? Funderar på att ev. bygga med dom och måste ha putsfasad enligt detaljplanen. Smålandsvillan putsar på träfasaden, eller rättare sagt sätter putsskivorna på träfasaden. Tycker detta känns som en osäker lösning med tanke på att trä rör på sig och hur bra är det för putsen och hur snyggt bli det runt fönster och fönsterbleck med träfasad under putsen. Vet ingen annan huslev. som gör så här, då tar man bort fasaden och sätter putsskivorna på reglar. Någon som har erfarenhet av detta eller synpunkter?
 
hur man än gör så sitter putsen sammankopplad med träkonstruktion som rör sej olika. Kan fungera men risken finns .....Förstår din tveksamhet till den sortens lösningar som skapar många känsliga punkter i hela fasaden.

Min synpunkt är ett "stenhus" ska ha puts och ett trähus ska ha en träfasad - mindre risk att det blir fel och enklare att reparera om det blir fel :).
Skulle aldrig våga välja ett "putsat" trähus och betala ur egen ficka för byggbrangens experiment.
Läs mer om putsade trähus innan du bestämmer dej.
gaia
 
bygg-Andy skrev:
Någon som byggt med Smålandsvillan och putsat fasaden? Funderar på att ev. bygga med dom och måste ha putsfasad enligt detaljplanen. Smålandsvillan putsar på träfasaden, eller rättare sagt sätter putsskivorna på träfasaden. Tycker detta känns som en osäker lösning med tanke på att trä rör på sig och hur bra är det för putsen och hur snyggt bli det runt fönster och fönsterbleck med träfasad under putsen. Vet ingen annan huslev. som gör så här, då tar man bort fasaden och sätter putsskivorna på reglar. Någon som har erfarenhet av detta eller synpunkter?
Så vitt jag förstår är det här idag en mycket vanlig metod för att få puts på hus. Tidigare putsade man på de omskrivna frigoliterna som inte har någon luftspalt bakom vilket göra att det finns risk för mögel om fukt kommer in. (Vilket också har skett).
Har själv metoden med putsade mineralskivor och luftspalt och är hittills nöjd med det. (bott här snart 2 år)

Länk till metoden: http://www.sto.se/evo/web/sto/38102_SE-Ventilerade_fasadsystem_StoVentec-StoVentec_Mineral.htm
 
Byggherre, har ni smålandsvilla med puts fasad med träfasaden under?
 
läs artikeln + kommentarer till artikeln :)
http://www.byggvarlden.se/byggprojekt/article73253.ece

Det tar normalt några år innan man vet att alla tättningar runt fönster, dörrar håller vatten borta.
Finns trä under putsen så risken för röta är ej borta :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
bygg-Andy skrev:
Byggherre, har ni smålandsvilla med puts fasad med träfasaden under?
Nej, vi har inte byggt med Smålandsvillan, utan Eksjöhus.
Träfasaden sätts inte på, utan i stället används mineralskivor(putsbärare) som sätts på reglarna. Givetvis är tätning och hur arbetet utförs även en viktig del av denna metod. Man putsar två ggr plus i mitt fall blev det även målat en gång. Luftgenomströmning sker bakom skivorna från botten till toppen av fasaden.
 
Byggherre skrev:
Nej, vi har inte byggt med Smålandsvillan, utan Eksjöhus.
Träfasaden sätts inte på, utan i stället används mineralskivor(putsbärare) som sätts på reglarna. Givetvis är tätning och hur arbetet utförs även en viktig del av denna metod. Man putsar två ggr plus i mitt fall blev det även målat en gång. Luftgenomströmning sker bakom skivorna från botten till toppen av fasaden.
Ja så som Eksjöhus gjort gör ju dom flesta men smålandsvillan låter träfasaden sitta kvar under och det är det jag är tveksam till hur bra det är och hur snyggt det blir runt fönster och fönsterbläck.
 
Då förstår jag.
Rent estetiskt så kommer alla fönster sitta ännu längre in. Kanske du kan fråga säljaren om du kan få se ett sådant hus i verkligheten nära din ort. Har faktiskt inte hört talas om den metoden tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.