Svartbyggeavgift tas ut av den person som var ägare av fastigheten när den olovliga byggnationen uppfördes. Avgiften tas inte ut om rättelse sker innan nämnden har sitt möte. Om du tar bort inglasningen får du ett bygglovsbefriat skärmtak om det är 15 kvm. Ring och kolla vad som gäller för din tomt. Om du ändå ska riva för att göra en riktig tillbyggnad borde det inte vara något problem förutsatt att det finns byggrätt kvar.
 
Alla beslutade förelägganden följer med fastigheten. Säljs den blir alltså den nye ägaren "målvakt".
 
Att ändra den inglasade altanen oavsett om den har bygglov eller ej kan kräva bygglov för fasadändring.
 
psv79 skrev:
En tanke som slog mig, vem vet när en byggnad stått i 10 år? Hur ska kommun veta om jag byggde något för 10 eller 5 år sedan?
I mitt fall beställde jag ett flygfoto från Metria. Fick hemskickat en ordentligt skarp bild på CD-skiva, 135 MB tror jag bilden är på. Först fick jag mailat en sämre bild i pdf-format, och efter klartecken från mig att bilden verkade tala om det jag ville bevisa, kom skivan med posten. Minns inte vad det kostade.

ELD skrev:
Det enda som preskriberas är eventuella böter. Ett svartbygge är fortfarande ett svartbygge och man kan fortfarande bli tvingad att skaffa bygglov eller riva.
Det där stämmer inte i mitt fall. "Mitt" svartbygge visade sig vara äldre än 10 år, och enligt kommunen är saken därmed överspelad. Något bygglov, böter eller rivning är det inte tal om. Tillbyggnaden ska bara ritas in, men kommunen använder sig ofta (alltid???) av Metrias flygfotograferingar som underlag. Kommer inte att bli tal om att vi ska mäta upp bygget med måttstock.

Möjligen behandlas ärenden på olika sätt i olika kommuner, men vill man dra saken i en rättsprocess till högsta instans borde utfallet bli detsamma i slutändan.
 
Har fått svar på mina frågor och tackar för detta!
Måste bara rulla detta vidare,

Om det nu står i köpehandlingarna från mäklaren att erfoderliga bygglov finns. Då kan väl omöjligt köparen av ett objekt stå till svars för byggnaden?? För mig blir det en ren lögn från förra ägaren och mäklaren.
 
Alla myndighetsföreläggnaden följer med fastigheten. Alltså får nuvarande ägare ta ansvaret, oavsett vad som står i köpehandlingarna.

Om säljaren och mäklaren lämnat felaktiga uppgifter, som inneburit skada för köparen kan han begära ersättning. Men det påverkar inte bygglovsmyndighetens ingripande.
 
Precis. Myndigheterna går på den nuvarande fastighetsägaren, som måste svara upp mot de krav myndigheterna ställer.

Finns det underlag kan fastighetsägaren civilrättsligt kräva åtgärd/skadestånd/hävning av köp mot tidigare ägare.
 
I alla fall om man kan göra gällande att man "lidit skada" av detta.
Som jag lekmannamässigt förstått det ...
 
Så här slutade det hela:

Efter att ha ringt kommunen om ritningar och bygglov bestämde jag mig för att idag personligen besöka kontoret eftersom det fanns för många ritningar och handlingar för att kunna avgöra per telefon vilka jag behövde.

Väl där får jag reda på att inga bygglov finns sedan 50-talet, bygget gjordes för cirka 5 år sedan. Mannen på kommunen satt med sina flygfoton där utbyggnaden syntes klart och tydlgt. Kallsvettig står jag och tittar över hans axel och ser detta, till en början lägger han inte märke byggnationen utan vi samtalar om det planerade bygget istället. Till slut inser han att det är ett svartbygge som är gjort.

Vi samtalar lite om det och han går inte vidare med detta eftersom bygglov nu kommer sökas för kommande inbyggnation.


Blir dock jävligt förbannad på mäklaren och/eller den tidigare ägaren. Hur kan man med att uppge att bygglov finns när det inte gör det?? Men jag tror att min ilska kommer pga att den tidigare ägaren tog betalt 200kr för gammal färg som stod i källaren,,, Blir nu sugen på att ringa till honom och säga att kommunen är efter honom för bygglovet + att jag vill tacka för de 3 liter färg jag fick pröjsa 200kr för!! Finns egentligen ingen mening med det men han kanske svettas några timmar iallafall...
 
Detta är ju en liten triumf för dig, spara denna och plocka fram den vid väl valt tillfälle. Jag tycker nog att säljaren bör få veta detta och att du nu har fått lägga en massa tid och energi på att söka bygglov och att du, tack vare din klokskap nu har fått bygglov för planerad utbyggnad. Men du bör nog vänta tills du fått bygglovet klart. En ersättning retroaktivt är nog svårt att få, men det kanske räcker med att du har rätt och han fel.

PS. Prova att byta färgen mot en flaska vin eller något annat trevligt, det kan han gott bjuda till med.
 
O
Frågan är om det är han som har gjort svartbygget? E
Isf har du en chans att få honom att svettas lite...
 
E Eld skrev:
Det enda som preskriberas är eventuella böter. Ett svartbygge är fortfarande ett svartbygge och man kan fortfarande bli tvingad att skaffa bygglov eller riva.
Där har du fel ingen kan tvinga dig att riva
Däremot om du vill ha ett bygglov på en ny byggnation så kan dom tvinga dig riva om du vill ha bygglov på den nya tänkta delen
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.