Jag behöver skapa en sovplats åt mig i ett vardagsrum. Är det någon som har tips på det eller någon länk till bra idéer? Vill inte ha loftsäng eller sängskåp.
 
En vän till mig som bodde i en etta sov i en bäddsoffa under många år. Soffbordet och mattan kunde lätt dras undan så att soffan kunde fällas ut. För att den lösningen ska fungera krävs det nog att bäddsoffan har bra kvalitet så att ryggen inte tar stryk + att den är lätt att fälla ut/fälla ihop så att man orkar göra det varje morgon och kväll.

Om du vill ha en vanlig säng så går det kanske att ställa den bakom en skärm/ett draperi (panelgardiner?). Eller att ha flera stora kuddar att bulla upp där på dagarna, så att den (åtminstone visuellt) kan fungera som en slags extrasoffa.
 
Har du en bild eller ritning på vardagsrummet? Är det helt rektangulärt eller kvadratiskt, finns det alkov?

Jag har sett flera fina lösningar med en sas inbyggd himmelssäng, med draperier.

Har också sett "japanska" lösningar där sängen är rätt låg och nedbyggd i låga (ca 40-50 cm) bokhyllor som "sarg".

Jag förklarar som en kratta.
 
En enkelsäng trollar du enkelt fram och bort med Monza bäddpall från Mio. Snygg och bekväm är den.
 
En klassiker är väl annars sängen bakom lagerhyllan/bokhyllan..
Fast jag skulle ibland vilja ha en säng bakom soffan, bara att rulla över ryggstödet, så är man isäng..
 
Innan jag själv bestämde mig för sängskåp, var det just bäddpall jag funderade på. Men inte Mios (som inte är fullängd), utan den lite nättare "Xtra" från BoConcept. Har för mig den skulle kostat strax under 2500 om jag köpt den utan överdrag och istället sytt ett eget - för att passa ihop med befintlig fotölj/soffgrupp.
 
Det här är ett annat sätt att gömma undan sängen (om man har 30-tusen som ligger och skräpar ... känns som man borde kunna bygga nåt liknande "à la torkhiss" för en bråkdel med hjälp av en vanlig el-vinsch).

http://www.bedaway.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.