C
Ingen orsak :)

Du skrev att det var tre anmärkningar och att en av dem var 7.2. Vilka är de andra två anmärkningarna? Anmärkningarna torde vara uppradade för sig i protokollet med en kommentar skall eller bör åtgärdas.

Självdrag eller mekanisk frånluft ser du på ventilen:

Mekanisk frånluft:
t-3868-703.jpeg

Självdrag:
t-4729-845.jpeg
= tallriksventil eller helt enkelt bara ett glest galler.

Verkar inte så lyckat med kombination självdrag och mekanisk frånluft om det nu är så. Självdraget klarar knappast att "hålla emot" undertrycket som skapas av fläkten även om tilluften skulle fungera som den skall.

Det är glasklart fastighetsägaren som ansvarar för att ventilationen fungerar som den skall, så om jag vore i din sits skulle jag börja med att be föreningen fixa problemet innan jag gjorde några egna åtgärder. Dessutom är det hög tid för en ny besiktning om det nu är mekanisk frånluft - besiktningsintervallet är då 6 år.
 
De andra två anmärkningarna gällde smuts i frånluftsventiler och på fläktblad.

Att döma av ventilerna är det då definitivt mekanisk frånluft på alla tre ställen. Tilluften i köket ser däremot ut som den andra bilden. Då ska man alltså tolka det som att fläkten/fläktarna för kanalerna i kök och badrum är för klen/trasig eftersom draget är så dåligt där.

Vid närmare besiktning av protokollet står det att sista datum för ny kontroll är slutet av 2008. Så som sagt hög tid.
 
Om det gjordes en OVK 2002 och ni har mekanisk frånluft med frånluftuttag på 3 ställen (sovrum,badrum och kök) men endast har en tilluftventil och den sitter i köket.
Då har besiktningsmannen som utförde den OVK begått ett fel!

En lägenhet som set ut på det sättet KAN aldrig bli godkänd med mindre än att besiktningsmannen av en eller annan anledning har valt att "fuska".

Begär av styrelsen att ny OVK(vilket som nån annan redan skrivit det är dags för ändå)
ocg begär sedan in protokollet.
Var gärna hemma när OVK görs och "fråga" om tilluft i köket är OK. :)
 
nizze_putt skrev:
Då har besiktningsmannen som utförde den OVK begått ett fel!

En lägenhet som set ut på det sättet KAN aldrig bli godkänd med mindre än att besiktningsmannen av en eller annan anledning har valt att "fuska".
Njaaaa...;) Nu vet vi inte om husets ventilations system är "kraftigt omgjort"
Men lek med tanken att det inte är det, utan att det ser ut ungefär som det gjorde på 60talet.
Då är det så att det är 1946 års regler som gäller....
Citat:

De statliga tillämpningsförordningarna från BABS 46
och framåt angav areor på frånluftkanaler, överluftdon
och uteluftdon. De angav dock inte något flöde. Man
angav även att det skulle finnas frånluftöppning i badrum
och i kök samt typ av från- och tilluftdon.

Och OVK baseras på reglerna som gällde när huset byggdes...:rolleyes:

Om det inte är byggt efter 1januari 1968, för då kom det nya regler..:)

Men det borde finnas ett påpekande iallafall att det saknas fönsterventiler.
Typ som en upplysning till fastighetsägaren, detta borde ni fixa.
 
Nu är det dags för ny OVK på torsdag, så jag tänkte jobba hemifrån för att kunna vara med och höra vad de säger.

Huset är byggt 1963, så då hänger det alltså på om systemet är "kraftigt omgjort" efter 1968 för att avgöra vilka regler som gäller? Säg att det var ett S-system från början och vid något tillfälle byggdes om till F, skulle det vara att göra om det kraftigt?
 
Ja det skulle räknas som en omändring.
 
Jag har tittat igenom http://www.boverket.se/upload/publi...nktionskontroll_av_ventilationssystem_OVK.pdf och då särskilt regeltabellerna på s. 64 och framåt. Om jag förstår rätt så gäller det från BABS 50 för F-system, delvis indirekt via S-system, att:

  • "Uteluft via lätt reglerbara och stängningsbara friskluftsintag. Area minst 30cm2..." (BABS 46, F-ventilation)
  • "80m3/h i kök, 60m3/h i badrum [...] minst 45m3/h i rum större än 8m2" (BABS 46, F-ventilation)
  • "Till- och frånluftsdon lika S-ventilation." (BABS 50, F-ventilation), d.v.s. "Bestämmelser motsvarande tidigare krav." (BABS 50, S-ventilation), d.v.s. "Frånluftsöppning i kök och badrum. Frånluftsdon i rum lätt reglerbara. Friskluftsintag i sovrum." (BABS 46, S-ventilation)

Eftersom jag, av allt jag kan döma, saknar friskluftsintag i sovrummet borde OVK:n alltså inte godkännas, åtminstone av den anledningen?
 
-67 kom de statliga reglerna.
Innan var det bara anvisningar.(Stockholmstads byggnadsnämds anvisningar.)
Gissar att om man ska hårdra det hela borde det inte varit lag på det förrens -67.

Men håller med dig om att det står lite tvetydigt i regelsamlingen.
 
Nu är OVK:n gjord och godkänd om de inte hittade något i någon annan lägenhet (jag var hemma när mätningarna gjordes). De hävdade att tilluften uppfyller de krav som fanns när systemet installerades (när huset byggdes då antar jag).

Däremot framkom det att den fläkt som skall dra luften från mitt kök och badrum har stått stilla en längre tid, att den stod stilla kom inte till styrelsens kännedom förrän jag kontaktade dem. Det har tydligen hänt förut att den har slagit ifrån och kräver manuell återstart.

Nu är luften betydligt bättre, även om det ändå ibland luktar lite skumt i badrummet om än inte alls lika mycket. Det är helt klart undertryck i lägenheten, men fläkten mäktar ändå med att suga ut lite luft från badrummet. Om ett fönster så blir det kraftigt drag så att det viner, så nu kan jag åtminstone lätt upptäcka om fläkten skulle stanna igen, nu när jag vet att det kan hända. Men det kan nog bli att riva bort några fönsterlister för att bättra på cirkulationen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.