Jag skulle aldrig acceptera ett 10%-igt påslag ens på butikspriserna. :mad:

Henkan76 skrev:
Firman har en egen butik där jag kollat lite priser och kommit fram till att det borde hamna på ca 8-10.000. Men döm om min förvåning när jag nu fått veta att butikspriserna inte gäller vid hantverksbesök, då är det någon "Rörmokarnas Riksprislista" som gäller.
Jag tror inte de har rätt att ta ut ett högre pris vid installation, såvida de inte har informerat om det innan. Henkan, kolla med din konsumentvägledare! ;)
 
Immobil skrev:
Jag skulle aldrig acceptera ett 10%-igt påslag ens på butikspriserna. :mad:



J
Antingen läste du inte vad jag skrev eller så var jag väldigt otydlig.

Du ber dom att redovisa deras fakturor från deras leverantörer. beloppet på deras fakturor är ju vad grejerna kostar dom att köpa in.
Efter det slår ni på 10% så att de får nån vinst på grejerna de säljer.
Finns ju inget företag i världen som förmedlar saker gratis.

Butikspriser har jag väl aldrig pratat om.??
 
Rörmokare verkar vara de som mixtrar mest med prislistor hit och dit. Har för ett tag sedan haft en röris hemma för lite enkla rördragningar. Han bor 3 km från mig, men tog 150 spänn i reskostnad per tillfälle han var förbi (även när han t.ex. bara kom för att mäta i några minuter eller för att lämna material till nästa dags jobb), materialet var mkt dyrare än vad jag själv kunde köpt exakt samma material för, trots att han gav mig 20% rabatt. Slutnotan för en knapp heldags arbete (fördelat på många korta tillfällen, vilket han själv kunde undvikit genom lite planering) blev > 13000 spänn varav material och reskostnader stod för en stor del.

Känns sjukt att jag ska betala för hans "småbesök" när han ska lämna lite rör eller mäta något han glömde mäta sist och dessutom ha mage att debitera 150 i reskostnad + 1 timmes arbete trots att han bara var där i typ 10 minuter... Inte minst när vi nästan är grannar och jag dessutom bor mellan hans hus och hans kontor.

Under samma period hade vi 2 elektriker på plats som drog om all el från elmätaren på ytterväggen och ut i hela huset (250 kvm) inkl ny central. Han bor 2 mil bort och tog 60 kr per tillfälle i reskostnad. Materialet var cirka halva priset mot vad jag kunde fått i butik och totalt blev notan 45000 för fem dagars heltid och 2 man. Han tog inte betalt för de tillfällen han lämnade material eller kom för att mäta eller diskutera något, dessutom drog han av för allt överblivet material, vilket ej rörmokaren gjorde.

Efter detta kommer jag aldrig anlita en rörmokare igen (har haft samma erfarenhet med flera stycken tidigare).

Även VVS-butikerna mixtrar mkt med prislistor. T.ex. skulle vi köpa en blandare som de hade på ordinarie pris 3200 kr. När vi köpte den satt en skylt med 50% rabatt på alla blandare. När jag skulle betala kostade den plötsligt 2100, dvs 4200 i ordinarie pris. Hon visade då upp en prislista med rek listpriser där priset var 4200 och sa att deras butik låg lägre än prislistan, men när de sålde på rea beräknades priset på listpriset. Har frågat runt i massor av andra butiker och ingen annan gör så förutom en annan VVS-butik i stan...
 
Tjoa skrev:
Antingen läste du inte vad jag skrev eller så var jag väldigt otydlig.
Jag läste vad du skrev, men nu förstår jag vad du menar. :p

Tjoa skrev:
Butikspriser har jag väl aldrig pratat om.??
Nä, men Henkan76 skrev om firmans märkliga prissättning i början av tråden. Trodde att det var det du syftade på. :(
 
Och man får väl utgå ifrån att på deras butikspriser ligger redan ett påslag på xx, ibland ända upp till xxx %
 
Nu är det så att alla som är installatörer av något slag har rätt att lägga på 15% på inköpspris. Gäller även om en byggare har ansvaret och har el,vvs och andra hantverkare in hyrda och de fakturerar byggaren. Han har laglig rätt att lägga på 15% på ALLT!
Men sedan kommer vi till den hel sjuka rör prislistan.(Jag är röris) Där leder Ahlsell med en konstig pris sättning. Det går att ha upp till 65-70% på deras lista.
Jag tycker det är ocker att ta ut det. Men alla är olika. Själv åkte jag till en lokal firma och hämtade material när det saknades men döm om min förvåning när de lägger på 20% på Ahlsells lista!
Det resulterar i att man skäms för att ta betalt för saker då.
Eller är jag ensam om detta?
 
Det är klart att det är ocker.
Det är som att snickaren skulle debitera 25kr metern för 45x70 reglar och 200 kr st för gipsskivor när normalt pris är 10 kr metern för regeln och 80 kr för gipset. Sen kan man i offerten låtsas vara schysst och lämna 15% procent rabatt på "gällande leveranörs prislista".
 
bybackarn skrev:
Nu är det så att alla som är installatörer av något slag har rätt att lägga på 15% på inköpspris. Gäller även om en byggare har ansvaret och har el,vvs och andra hantverkare in hyrda och de fakturerar byggaren. Han har laglig rätt att lägga på 15% på ALLT!
:eek: I vilken lagparagraf står detta? :rolleyes:
 
Mikael_L
bybackarn skrev:
Nu är det så att alla som är installatörer av något slag har rätt att lägga på 15% på inköpspris. Gäller även om en byggare har ansvaret och har el,vvs och andra hantverkare in hyrda och de fakturerar byggaren. Han har laglig rätt att lägga på 15% på ALLT!
Men sedan kommer vi till den hel sjuka rör prislistan.(Jag är röris) Där leder Ahlsell med en konstig pris sättning. Det går att ha upp till 65-70% på deras lista.
Jag tycker det är ocker att ta ut det. Men alla är olika. Själv åkte jag till en lokal firma och hämtade material när det saknades men döm om min förvåning när de lägger på 20% på Ahlsells lista!
Det resulterar i att man skäms för att ta betalt för saker då.
Eller är jag ensam om detta?
Man har väl rätt att lägga på 15%, 150% eller en miljon % ifall man vill.
I avtal och affärsuppgörelser är det väl fritt att bestämma vissa saker, såsom pris och betalningsvillkor. Men allt är inte fritt - det som regleras i konsumentköplagen samt konsumenttjänstlagen.
Är pålägget öppet redovisat och konsumenten har alternativ kan det knappast fällas som ocker heller. Om pålägget är oskäligt samt dolt så vetetusan...

Men däremot tror jag att alltfler börjar få upp ögonen för dessa påslag, så jag gissar att en sanering i branchen börjar snart (har börjat?).
 
bybackarn skrev:
Men sedan kommer vi till den hel sjuka rör prislistan.(Jag är röris) Där leder Ahlsell med en konstig pris sättning. Det går att ha upp till 65-70% på deras lista.
Jag tycker det är ocker att ta ut det. Men alla är olika. Själv åkte jag till en lokal firma och hämtade material när det saknades men döm om min förvåning när de lägger på 20% på Ahlsells lista!
Det resulterar i att man skäms för att ta betalt för saker då.
Eller är jag ensam om detta?
Jag skulle tro att det är det snart är ett avslutat kapitel med tanke på hur medvetna konsumenterna är numera och det öppna utbud som finns på material på internet och även säkert hos mindre firmor som inte följer grossistprislistorna.
 
Det skulle vara betydligt bättre om VVS-installatörer kunde göra som service personal inom IT/kopiatorbranschen gör. Ta betalt för kunskapen och inte för materialet. En Servicetekniker inom it ligger kanske på 800:- / timmen och en VVS-montör ca 400 - 450:-/timme.

Kunskap skall kosta, däremot inte materialpåslag.
 
Står det inte nåt om påslag på material i HUS-AMA ?? Har hört att det gör det men har ingen av AMA böckerna själv...någon som har ?
 
Det finns klara regler för detta. Och jag kommer att läsa dem imorron Måndag. Och åter komma om det när jag har tid.
Så att Immobil slipper vara undrande. Han är ju trts allt Gudfader!!
 
Jag tycker det är OK med materialpåslag men då ett rimligt sådant. 10-15% anser jag vara helt i sin ordning. Det är ju trots allt ett jäkla jobb att hämta och frakta dessa saker hit och dit.
 
Intressanta tankar. "Min" firma som jag inte kommer anlita igen, har ju en egen prislista som ska vara ett snitt av deras leverantörers riktprislistor. (Ahlsell, onninen, Dahls) Tyvärr har de inte tagit med Lundagrossisten, för de handlade inte så mycket där. Det tragiska är ju då att Lundagrossisten verkar ha halva priset mot tex Ahlsells. Men i mitt fall skulle jag ju hellre betala mer för hantverkaren och mindre för materialet. Då rotavdraget skulle hjälpt mig en del.
Deras ursäk för höga priser är ju att de har 13 rörisar som jobbar och det kräver ju administrativ personal som ska ha lön...... Så nu vet jag - anlita enmansföretagare.
Enligt min bror som bor i Tullinge tar deras lokala röris 1100:- /time inkl. moms. Men han har samma dyra pris i sin lilla butik som han tar när han jobbar. Detta gör att de som anlitat honom bara gör det en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.