Spekulativt, hur mycket skulle NI låna för att bygga nytt hus om ni hade en brutto inkomst på 55 tkr/mån tillsammans och inga barn? Det är givetvis individuellt. Men hur tänker DU? Hjälp oss att hitta argument. Dvs om ni hittade drömhuset och måste låna absolut MAX .
 
Redigerat:
Idag spelar det mindre roll vad jag tycker om hur mycket jag vill låna. Banken kommer att säga något annat och de är väldigt mer restriktiva idag än i somras. Exempelvis räknar Nordea med att man med marginal ska klara en ränta på 8 procent i sina kalkyler för bolån idag.
 
Kan ju säga att det inte stämmer...var in till banken för 2 veckor sen och fick lån på 2,6 att bygga nytt hus för.....har ungefär samma inkomst som ni....då lägger jag 300k själv..och jag har ett barn
 
1,5 kanske jag skulle våga låna med de inkomsterna, och förhoppningsvis peta in en halv själv så att man äger i alla fall 25% av huset från början.

Då skulle man klara av att den ena blir arbetslös eller sjuk, eller att man vill gå åt varsitt håll, utan att man riskerar en alltför häftig ekonomisk snyting. Man skulle klara av att det dök upp en tråkig sak som går sönder för ett sexsiffrigt belopp och den där räntan kan få bli nästan vad den vill, man klarar det. Man har råd att skaffa barn, man har råd med hobby, man kan leva utan att ha det ekonomiska svarta molnet hängande över axeln och man har råd med semester.

Fast jag tillhör den försiktiga typen som i inte ens har huslån (eller andra lån) idag.
 
Swetrot skrev:
1,5 kanske jag skulle våga låna med de inkomsterna, och förhoppningsvis peta in en halv själv så att man äger i alla fall 25% av huset från början.
Klokt, men jag tror att det är försiktigare tänkt än vad dom flesta som köpt/byggt hus dom senaste åren resonerat.
 
Har själv varit i kontakt med Nordea och min uppfattning är att de inte är seriösa...
8% kommer vi inte att få uppleva under överskådlig framtid, kanske om 5-7 år, dvs. nästa högkonjuktur.
Lånar 3,7" , 100´ i kontantinsats och har 4 barn och 73´/mån.
 
Hej

Tråkigt svar men jag tror att det som vanligt handlar mer om vilka utgifter som man har och mindre om vilka inkomster som man har. Oavsett vad bankerna tycker och ställer som krav för att låna ut pengar så är det första steget att titta igenom era fasta utgifter för senaste ett eller två åren och se vilka fasta utgifter man har och utifrån det avgöra vilka marginal man har. Gillar man att ha en ny bil, en eller flera semsteresor till solen per år och gillar det goda livet så krävs det rätt mycket för att ha råd med ett stort och dyrt hus också. Men värdesätter man boendet och har hyfsat normal ekonomi så kan man lägga ganska mycket på ett hus.

Självklart ska man vara försiktig, men om man som Swerot resonerar med ett max på 1,5 miljoner så har ni 7000 i lån efter jämkning om räntan ligger på 8% så det borde ni väl utan problem klara av med eran lön även om ni kör ny BMW, åker utomlans några gånger per år och äter goda luncher på stan så lite högre borde ni kunna sikta.

Jag tycker att ni ska gå igenom era levnadskostnader och resonera hur mycket ni är beredda på att lägga på boendet och sedan gå till banken och lägga fram era önskemål. Om sen banken går med på det eller tycker att det inte går ihop det får ni väl se men ingen annan än ni kan bedömma vilka kostnader som ni känner att ni klarar av.

Vi har en liknande inkomst som ni har och vi har utan problem lånat strax under 3 miljoner och vi har med de levnadsvanor vi har bra marginal innan det börjar brännas under fötterma även om räntan stiger till 8% så återigen det handlar mer om vilka utgifter ni har än vilka inkomsterna är!
 
Vi har något högre inkomster och två barn. Vi kan utan större problem lägga 20.000 på boende och jag skulle räkna med en maxränta på 8-9% så runt en 2,5-3 miljoner i lån sätter jag min gräns.

(Jag tror inte på maxränta och arbetslöshet samtidigt)
 
Nyfniken skrev:
Vi har något högre inkomster och två barn. Vi kan utan större problem lägga 20.000 på boende och jag skulle räkna med en maxränta på 8-9% så runt en 2,5-3 miljoner i lån sätter jag min gräns.

(Jag tror inte på maxränta och arbetslöshet samtidigt)
Jag håller med dig, tror inte på maxränta +arbetslöshet samtidigt, iaf inte mer än ngn månad eller ett par.
Däremot kan man ju gå och bli sjuk eller skada sig - så det är ju bra att ha marginal för det!?

Er fråga är givetvis omöjlig att svar på generellt - men personligen för mig så kan jag ju göra ett försök:
Ni har inga barn men kommer troligen att skaffa det så det får ni ta höjd för.
55 tkr för skatt ger ju ca 35-38 netto?

Jag skulle nog kunna tänka mig att ge uppåt 15000/mån för drömhuset - totalt för boende, inkl. räntor, drift, el osv - det ger väl kanske 7-9kkr i räntor - dvs uppåt 2 milj i lån räknat på 5% ränta.


Så säg ett hus för 2.5-3.5 milj beroende på hur mkt jag fick för mitt nuvarande boende...


/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.