Hejsan,

Jag undrar vilken lösning man gjort för nockavslutet på bilden?

I mitt hus kommer luftningen vara via ventiler på kortsidorna. Det jag undrar över är hur de avslutat plåten så snyggt vid nock? Någon som har bilder eller mer info om detta?

Jag vill varken ha en ful stor låda eller en plåt stump som sticker upp. Så detta på bilden är snyggt.

Stort tack om någon kan hjälpa mig. Eller om Ni har förslag då det är svårt att se på bilden.
 
  • tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bandteckingen ska falsas i nocken. Vill du inte att den ska sticka upp så fråga plåtslagaren lite snällt om han vill göra en låg fals. Ska inte vara några problem.
 
På bilden är det en helt vanlig falsad nock som man alltid gör på falsade plåttak om det inte skall vara en luftad nock. Falsen kan enkel- eller dubbelfalsas, men den blir normalt sett alltid ca 2,5 cm hög (den kan dock göras på alla möjliga olika vis eftersom den klipps till och falsas manuellt). Det betyder att nocken ser precis likadan ut som falserna mellan banden (alltså strecken ner längs takfallet).
 
nej det är inte falsad nock. Säkerligen under men se denna bild lite närmre.
 
  • nock.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en bild till
 
  • nock3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppladdningsfunktionen pajar ju bilderna. nytt försök att zooma in lite
 
  • nära.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men va fan,skorstenen är ju inte falsad ihop med taket... Undra om det där inte är nån form av "click" tak. Snickare som fått färdiga skivor att skruva dit.
Tittar man på skorstenen så är vinkeln vid knäcken mellan tak och skorsten skarp.
Den ska vara rundad och fin om man ska kunna falsa ihop den.

Tycker inte det var snyggt gjort, om man tittar på detaljerna.
Men smaken är som r*ven, klöven... ;)

Men om du tycker det ser snyggt ut, så be plåtslagaren falsa ihop det som vanligt och sen lägga en nockplåt som bilden visar.
 
Redigerat:
nej skorstenen var inte detaljen jag var ute efter utan själva nockplåten. Snyggare med nockplåt en en vals som stycker rakt upp och ofta är bucklig
 
Det där såg ju tyvärr inge vidare ut på nära håll. Massa synliga skruvskallar som sticker upp, dessutom sticker ju hela nockplåten upp 2-3 cm, så du får ju ändå något som sticker upp.

Men tycker du att det är snyggare, så kan du säkert be din plåtslagare tillverka och montera någon liknande lösning (men det kommer nog tyvärr bli dyrare och sämre än en vanlig falsad nock). Vad skall du ha för tak på ditt hus? Kanske skall köra clix eller liknande på hela taket om du tycker deras lösningar är snyggare?
 
Vilket gnäll. På normalt avstånd ser nocken mycket bättre ut än en falsad nock. Garaget bredvid just detta huset har en falsad nock. Varianten med massor av bucklor som det ju blir. På håll syns skruvar och sånt inte men man har ett "v" över nocken istället för en plåtbit som sticker upp. Tala inte om en luftad låda för det ser ju för hemst ut!!!

Det blir aluzink och plåtslagare som gör jobbet.

Synd att ingen kunde ge mig lite vettiga kommentarer om konstruktionen istället för att gnälla och komma med dumma kommentarer...
 
På vilket sätt har du fått "dumma kommentarer"? Jag med flera tyckte inte vissa detaljer på bilderna var så snygga, men samtidigt sagt att det är du själv som bestämmer vad du tycker är snyggt och vill ha på ditt tak.

Du har fått tips om att det liknar ett sorts clix-tak på bilderna. Du kan ju köpa deras nock och skruva ditt den själv efteråt, eller så ber du din plåtis tillverka och montera något liknande.

Luftad låda är det ingen annan än du som pratat om.

Tycker faktiskt mest att det är du som gnäller om vi nu skall vara sånna..

Prata med din plåtis och beskriv hur du vill ha det, så fixar han det under förutsättning att du vill betala. Då får du det precis som du vill.
 
Jag frågade vad konstruktionen var inte någon åsikt om hur det ser ut. Det är inte mitt tak utan ett hus i närheten. Jag gillar inte hur de gjort med skorstenen men som sagt nocken ser kanon ut enligt mig. Bilden är mycket förstorad och man ser inte några skruva från marken. Det är ett riktigt bandat tak och inget clix tak. Nocken ser ut att vara en bräda lagd längs med nocken och sedan har man skruvat fast den plus huven. Men som sagt det är just detta som är min fråga. Inte ute efter gissningar.

Åter igen om någon har varit med eller gjort något liknande kan Ni väl svara. Ni som inte har en aning kan ju skippa att kommentera utseendet eller annat då det inte är frågan i tråden. Vore kanon om någon plåtis vet hur detta är gjort eller om det finns liknande lösningar där man får ett "v" på taket och inte ett "I".
 
Hybris skrev:
J
Åter igen om någon har varit med eller gjort något liknande kan Ni väl svara. Ni som inte har en aning kan ju skippa att kommentera utseendet eller annat då det inte är frågan i tråden. Vore kanon om någon plåtis vet hur detta är gjort eller om det finns liknande lösningar där man får ett "v" på taket och inte ett "I".
Du har ju fått svar, visa en plåtslagare bilden så fixar han det.
Eller be hus ägaren om numret till den som gjort det. Måste väl va ännu enklare.:D
 
Huset är ett Trivselhus visningshus. Bara som info om någon undrar. Jo jag löser det med plåtis fiskade bara om det fanns någon duktig plåtis som gjort något liknande utan att det är ett Clix system. ;-)
 
Är ju inga problem att fixa alls. Bara som sagt att göra en kortfals på nocken å knäcka till en plåt å lägga över. Jag hade skippat å falsa sista viket c:a 5cm en bit ner från nock å sen poppat plåten med trycktäta nit i falsen som inte vikts de sista 90 graderna. Finns många lösningar. Men kan lova att din plåtslagare fixar detta :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.