Hej på er! Jag och min sambo funderar på att flytta och var därför på en visning idag. Huset är ett enplanshus på ca 100kvm och är byggt 1965. Det var byggt på platta med vattenburen golvvärme i hela huset som orginal. Detta drevs idag med en elpanna. Då driftkostnaden hade hamnat någonstans mellan 25-30000kwh/år så fundera vi självklart på ett bättre alternativ till drift. Min fråga är därför kan man byta ut elpannan mot någon typ av varmluftspump som är kompatibel med detta golvvärmesystem? Ev kostnad för detta? Hur pålitliga är dessa vattenburna system som byggdes som standard på 60-talet? Finns det någon form av livstid på dessa rör som ligger i denna platta? Fördelar/nackdelar med golvburen värme? Jag är idel öra om åsikter och egna erfarenheter. Tack på förhand / Johan
 
Hej,

Är såklart jättesvårt att veta hur läget är med de ingjutna rören.
Men rent tekniskt går det såklart bra att byta elpannan mot någon annan panna.
Tex. jordvärme eller luft-vatten värmepump. Värmepumpar och golvvärme är en väldigt bra kombination då verkningsgraden är bättre för värmepumpar vid den låga framlednings temp som behövs till golvvärme i förhållande till radiatorer.

Vet inte om jag gav dig så mycket info egentligen. Men kan ni ta reda på vad det är för rör i betongplattan dom börjar ju trots allt närma sig 50 år nu!

//GVB
 
Hm, en spontan tanke som dyker upp - hur väl isolerat är det mot själva grunden. Om det inte är tillräckligt isolerat neråt så är det väldigt varmt o gott för maskarna men desto tristare för elräkningen.

Bor själv i ett 70-tals hus och skulle inte lägga golvvärme här just för att grunden inte är så väl isolerad.
 
Hej
Jag är också intresserad av ett hus men lite orolig för golvvärmen. Huset är byggt -61 torpargrund med betongbjälklag och på det ingjuten golvvärme.
Golvvärmen går i en slang (liknande PEM-slang) som ligger i en skyddsslang (av gummi-karaktär)

Man ser på fördelaren att det har hänt lite på 50 år, kopplingarna mellan slang och fördelare är en mässingskoppling med "handgrepp" och på något ställe är denna utbytt till någon nyare PEM koppling.

Då slangen nu är närmare 50 år funderar man ju på hur länge det kan tänkas hålla?
Är det någon som har erfarenhet av denna golvvärme?

Dagens slangar har väl ungefär 50 års garanti = livslängd?
 
  • DSC00263.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00264.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu undersökt lite med en VVS'are och han säger att det är risk att slangen inte är
syrediffusionstät detta behövs för att hindra att luft tränger genom plasten och syresätter vattnet med konsekvens att detaljer i systemet av stål rostar.
Han menar också att efter 50 år är risken stor att något kan hända men att det även kan fungera länge till om det inte finns några rörelser i huset och man inte pillar på något ;)
 
I hus byggda på 60-70 talet var det rätt ovanligt med golvvärme, då visste man nog egentligen inte hur mycket isolering som verkligen behövdes så det blev oftast 50 el 100 mm på sin höjd. Jämför detta mot dagens minimum på 300 mm, men de flesta kör med mera.

Kan hålla med vvs killen du pratade med, slangen kan vara av tveksam kvalitet o livslängden kan vara förbrukad/ på gränsen.

En dyrare men bra lösning är att bila bort den gamla plattan o göra det ordentligt från början....men du ska nog få säljaren att gå ned på priset för detta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.