Som den minnesgode vet har jag frågat här fidigare om badrummsfläkt i fritidshus. Min fläkt ska gå upp genom badrummstaket ytterligare ca 1 meter lodrätt och max 0,5 meter vågrätt och ut genom ytterväggen isolerat med 100mm matta Allt för att slippa hål i kaklet och slippa genomföring i taket

Min fråga är vilka villkor som måste uppfyllas för att självdrag ska uppstå, det beror ju på temskillnad m.m. får jag självdrag i denna ventilation om badbrummer håller 22 grader
Blir det självdrag om badrummer håller 5 grader och yttertempen är under 0
Finns risk för kallras
 
Något lite vid gynnsam väderlek och vindstilla men blåser det det allra minsta mot ytterväggsgallret är det kört.Ibland räcker det med det sug som skapas när du öppnar ytterdörren för att draget i kanalen "vänder". Risken är sedan att självdraget aldrig kommer igång igen då baksuget har kylt ner plåtröret och den termiska stigkraften försvunnit.Självdrag fungerar i stort sett bara när kanalen omgärdas av en stabil värmelagrande massa (som i en murad skorsten) Vill du att det ska fungera så är det nog en fläkt som skall till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.