Vi undra om det är någon skillad i stommen inkl tak konstruktionen/grunden och isoleringen på Älvsbyhus,Smålandsvillan och Hjältevadshus.vi vet att det skiljer lite på kvalite´n invändigt men vill veta mer om själva huset.
Kom gärna med synpunkter ( inga priser eller tillval)
:rolleyes:
 
Jag blev lite förvånad idag när hjältevadshus (som är dyrast) faktiskt har likadana spånväggar som älvsbyhus (som är billigast) av dessa tre. Prisvärdast är nog ett älvsbyhus som man monterar eget kök i och lägger gips utanpå de innerväggar som behöver ljudisoleras ex mot bad o tvättstuga. Jag hade nog valt bort golvet oxå o tagit in egen golvläggare med omslipbarparkett. Sedan är det alltid bättre att måla/tapetsera på plats med det gör nog alla företagen nu eftersom det blev för mkt anmärkningar med tapetsering i fabrik. Smålandsvillan tror jag har bättre isolerade innerväggar. Annars så har jag fått helt klart att smålandsvillan inte gör ngra som helst ändringar i planslösningen, älvsbyhus något o hjältevadshus är väldigt flexibla. Deras hus kan man oxå få på suterränggrund vilket inte går alls nu med älvsbyhus. I ett smålandsvillan o ett hjältevadshus kan du oxå köpa kaklad bad som tillval vilket inte älvsbyhus har. Sedan känns det som att man kan ha mer otur med älvsbyhus och får man många anmärkningar så tar det längre tid att få dom att fixa det. Jag har gjort ordentliga undersökningar av dessa företag men blir bara mer snurrig. Billigast per m2 blir ett lb hus ugglan 117 men det slutar tillverkas nu i januari. Det huset har oxå högre kvalitet.
 
malinwi skrev:
Jag blev lite förvånad idag när hjältevadshus (som är dyrast) faktiskt har likadana spånväggar som älvsbyhus (som är billigast) av dessa tre. Prisvärdast är nog ett älvsbyhus som man monterar eget kök i och lägger gips utanpå de innerväggar som behöver ljudisoleras ex mot bad o tvättstuga. Jag hade nog valt bort golvet oxå o tagit in egen golvläggare med omslipbarparkett. Sedan är det alltid bättre att måla/tapetsera på plats med det gör nog alla företagen nu eftersom det blev för mkt anmärkningar med tapetsering i fabrik. Smålandsvillan tror jag har bättre isolerade innerväggar. Annars så har jag fått helt klart att smålandsvillan inte gör ngra som helst ändringar i planslösningen, älvsbyhus något o hjältevadshus är väldigt flexibla. Deras hus kan man oxå få på suterränggrund vilket inte går alls nu med älvsbyhus. I ett smålandsvillan o ett hjältevadshus kan du oxå köpa kaklad bad som tillval vilket inte älvsbyhus har. Sedan känns det som att man kan ha mer otur med älvsbyhus och får man många anmärkningar så tar det längre tid att få dom att fixa det. Jag har gjort ordentliga undersökningar av dessa företag men blir bara mer snurrig. Billigast per m2 blir ett lb hus ugglan 117 men det slutar tillverkas nu i januari. Det huset har oxå högre kvalitet.
Hej!

Intressant läsning! En fråga bara: När det gäller Älvsbyhus...du skrev nåt om att man inte kan välja kaklat badrum som tillval, vet du om man kan välja bort våtrumstapeten då och fixa badrummet själv osv? har kikat på Älvsby men kan man inte få kaklat så vetesjutton...
 
jo visst kan man få välja bort o kakla själv eller ta in firma!! Vissa säljkontor har tom uppgraderad standard där kakel/klinkers är standard, tyvärr inte göteborgskontoret. Där ingår däremot parkett (mkt tunn sådan o ej slipbar) i torra utrymmen. Men man får inga stora pengar för avdrag för kök, bad o golv, men jag tror ändå att det kan kännas roligare o inte bli så mkt dyrare att ex köpa ett ikea kök. På ikea jobbar ju duktiga köksdesigners som med din ritning gör ett mkt exklusivt kök för en lite peng, så i det stora hela så. Jag har sett enormt snygga älvsby hus med både Ikea kök o kök från ex myresjö, det blir ett helt annat hus.
 
Okej!
Det låter ju bra iallafall!
Då jag jobbar på Ikea vill jag absolut välja bort köket då jag redan nu vet preciiiis hur det ska se ut...hahahahhaa!!
Tack för ditt svar!
 
Ok,men skiljer det något på ytterväggarna typ tjocklek på isoleringen?
Kan man få LAN installerat?
har någon råspont på taket tex?
 
Vi har byggt ett Hjältevads Västangården, flyttade in i oktober 2007. Har fungerat mycket bra, från offert till inflyttning. Ca 6 månader från att vi fick offerten tills att vi fick nyckeln!

I vårt urval hade vi med (bl.a.) Hjältevads och Älvsbyhus. Efter att ha varit inne i ett Älvsbyhus så konstaterade vi att det inte var något alternativ för oss. Vi upplevde det som allt för "spartanskt" och "billigt".

Ang. tak så har Hjältevads inte råspont (inte på vårt som har vind i alla fall). Det ligger oljehärdad masonitboard med 2x3"-regel som teglet ligger på. Ang. Älvsbyhus är jag inte säker, men jag har hört att de bara har plast under reglarna/teglet(?).

Älvsbyhus har så vitt jag vet en annan typ av grund än Hjältevads. De Älvsbygrunder jag sett verkar vara uppbyggd på plintar och någon typ av betong-balkar(?). Vår grund är murad av leca-block och har isolering mot marken.

Hjältevads erbjuder LAN, men det är ganska dyrt. Vi kör med WLAN (trådlöst) istället, smidigare och billigare... Det finns dock fördragna rör till alla TV-dosor så man kan dra egna LAN-kablar om man skulle vilja senare.

Ytterväggarna har 200 mm isolering. Fasaden levereras "färdigmålad", men den är bara struken en gång.

Vårt hus gjordes i princip helt färdigt på fabrik (tapeter, golv, tak kök, badrum etc.). Bygglaget satte upp vårt hus (inkl. garage) på sex (6) dagar!!!
 
kan man få övervåningen isolerad på någon av dessa?
kan man välja bort köket,innetaket och golvet och göra detta själv?
 
dajjes skrev:
kan man få övervåningen isolerad på någon av dessa?
kan man välja bort köket,innetaket och golvet och göra detta själv?
Ja, när vi byggde med Hjältevadshus för 3 års gick isolerad övervåning på 58.000:-
 
Hur mycket avdrag får man om man väljer bort tex köket? golvet?
 
Hej!

Vi bygger ett Backsippan från Hjältevadshus. Jag tänkte komma med lite priser på övervåning ect.

Färdiginredd övervåning: 380 000:-
Snickarfärdig övervåning: 280 000:- (Innebär att man får lägga golv, tapetsera samt sätta innertak själv. Badrum är inte inräknat)

LAN: 16600:-
Väljer man bort köket får man 40000 i rabatt.

Hur vi har gjort kan man läsa i våran blogg: http://husetbacksippan.blogspot.com/

/Snart husägare :)
 
Jag är nyfiken av min natur och har en fråga, Varför jämför du bara modulhus? Varför vill du inte ha platta på mark?
 
Har du några specade kostnader för ditt husbygge ?
perso skrev:
Vi har byggt ett Hjältevads Västangården, flyttade in i oktober 2007. Har fungerat mycket bra, från offert till inflyttning. Ca 6 månader från att vi fick offerten tills att vi fick nyckeln!

I vårt urval hade vi med (bl.a.) Hjältevads och Älvsbyhus. Efter att ha varit inne i ett Älvsbyhus så konstaterade vi att det inte var något alternativ för oss. Vi upplevde det som allt för "spartanskt" och "billigt".

Ang. tak så har Hjältevads inte råspont (inte på vårt som har vind i alla fall). Det ligger oljehärdad masonitboard med 2x3"-regel som teglet ligger på. Ang. Älvsbyhus är jag inte säker, men jag har hört att de bara har plast under reglarna/teglet(?).

Älvsbyhus har så vitt jag vet en annan typ av grund än Hjältevads. De Älvsbygrunder jag sett verkar vara uppbyggd på plintar och någon typ av betong-balkar(?). Vår grund är murad av leca-block och har isolering mot marken.

Hjältevads erbjuder LAN, men det är ganska dyrt. Vi kör med WLAN (trådlöst) istället, smidigare och billigare... Det finns dock fördragna rör till alla TV-dosor så man kan dra egna LAN-kablar om man skulle vilja senare.

Ytterväggarna har 200 mm isolering. Fasaden levereras "färdigmålad", men den är bara struken en gång.

Vårt hus gjordes i princip helt färdigt på fabrik (tapeter, golv, tak kök, badrum etc.). Bygglaget satte upp vårt hus (inkl. garage) på sex (6) dagar!!!
 
SMV har fibernät som ingår i "paketet". Jag tycker för övrigt att det inte är OK att jämföra SMV med Älvsbyhus. De tillhör inte samma nivå. Grunden är t ex en stor skillnad. Sedan isolering och tak. Vad jag hört. SMV kostar mer för att det är ett mer gediget hus.
 
orstigsnybro skrev:
SMV har fibernät som ingår i "paketet". Jag tycker för övrigt att det inte är OK att jämföra SMV med Älvsbyhus. De tillhör inte samma nivå. Grunden är t ex en stor skillnad. Sedan isolering och tak. Vad jag hört. SMV kostar mer för att det är ett mer gediget hus.
Fibernätet kan väl inte "ingå" bara sådär...

Smålandsvillan och Älvsbyhus tillhör samma prissegment och är fullt jämförbara! Vi tittade länge på smålandsvillan men valde sedemera Älvsbyhus för att det fanns fler valmöjligheter som passade oss till bättre pris.

Älvsbyhus hade (då iallfall) tjockare isolering i ytterväggarna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.