7*5 utvändigt, ca 100 kvm vägg, topp/rot, handbilad utsida, 6" eller 145 mm, endast stomme. Inte heller jag tänker på planktimmer. Jag kanske ska säga 130-150 för att ha lite marginal. / Knut
 
Knut skrev:
7*5 utvändigt, ca 100 kvm vägg, topp/rot, handbilad utsida, 6" eller 145 mm, endast stomme. Inte heller jag tänker på planktimmer. Jag kanske ska säga 130-150 för att ha lite marginal. / Knut
Iof - med över 300kkr+, så menar jag de offerter som jag fick på rejäla riktiga timmerhus med materialsatser som i princip inkluderade allt.
Om man finner sig i att isolera timemrhuset, alltså har lite klenare dimensioner av timmer, men inte "plank" så kommer man ned lite i pris - men betänk att det tillkommer en del förutom stommen...

När jag gjorde mitt val så tittade jag på en massa leverantörer - de som offererade "hela hus" var naturligtvis dyrast...

En timmerstuga jag tittade på då var bla fastwoodtimber, som är prisvärda för att vara timmerhus.
Man måste dock tänka på att dom endast leverar stommen - inget annat !
Här nedan är ett utklipp från min beräkning med fastwood:
www.fastwoodtimber.se
45 kvm med loft, timmerstomme 80000
fönster/dörr 24000
Tak 20000
isolersats 35000
frakt 5000
grundfördyring rek. Sockel (40k?)
Summa: 164000

Och härunder den lösning jag till slut valde (fast jag ändrade en del tillval):
www.caboden.se
Mega-Onsala 48 kvm 80600
sovloft 4100
37 - takvinkel 1800
Loftfönster 1290
isolersats v+t 19440
Frakt 5000
Takpapp(shingel)
Extra fönster 2090
Summa 112230

Den mer detaljerade budget jag gjorde efter att ha fattat beslutet landade på ca260 kkr inklusive tomt (den kostade 40 kkr)..

Totalsumman exkl tomt ligger nu på ca 250000 kr, för Ca-bodens Onsala - då har jag bara anlitat en elektriker samt grävare för viss markberedning - resten har jag gjort själv med hjälp av släkt och vänner, men i summan inkluderas även all inredning som köksskåp, badrum, VVS etc etc.

Här nedan är en sammanställning som jag också gjorde:




/K
 
  • landet_offerter.jpg
Redigerat:
Poängen med en gammal timmerstomme inser man i full vidd först när man jämför med en identisk stomme i nyskick. Där kan man tala om prisskillnad! Och där inser man poängen med "återvinning"...
 
Har nu pratat med lite folk ang frakt av stugan.
Det går till 99% säkerhet flytta hela men uppskattat pris ligger på minst 50k för frakten.
Det är för mycket anser jag så det skiter vi i.

Efter långa disskusioner med min far så kom vi fram till att vi har tid i vår att plocka ner den och sen bara anlita en timmerbil för att köra timmret till tomten och sen timmrar vi upp under sommaren.
Farsan har gjort detta en gång tidigare så han anser att det även denna gång ska gå fint :)

En trevlig överaskning var oxå att stommen kostade inte 25k, den kostade 15k. Så att anlita en timmerbil går på 5-10k och då har jag stommen på min tomt för 25k.
Sen är det bara att börja med grund och markarbete och sen timmra.

På söndag ska vi åka och kolla på stommen och se vilket skick den är i innan man gör något beslut.
 
Lycka till! Hoppas du och farsan får minnesvärda dagar tillsammans. :)
 
Hej,
Vi tillverkar timmerhusen och kan att leverera dem och montera på plats där i Sverige. Besöka vår galleri på http://www.scandbuild.eu
 
När vi var och kollade på stommen så såg vi att det inte var så intressant längre.
"Stugan" har nog inte varit en stuga utan mera en lada.
Den var oerhört otät i timmret med stora springor.

Så med tanke på den stora frakten och att stommen ej var i så bra skick som vi hade hoppats så blev det helt enkelt inte något.

Som det ser ut nu så blir det en liten friggebod och sen massa tid på att ta ner stugan som står på tomten min. Han som skulle ta den har nämligen helt gått upp i rök och det lutar väl åt att jag får ta ner den själv.

Men det ska bli intressant det oxå! Har man tur så är den inte i så dåligt skick som det har befarats så man kanske kan använda den stommen istället!
 
Många från förr bebodda stugor har faktiskt en förhistoria som fähus eller lada. Under 1800-talets svenska jordreformer rev man ut de gamla bondbyarna, och bönderna byggde nytt i sina utskiftade hemman. De gamla byarnas utrangerade gamla skräphus fick hemmansägarnas nyblivna torpare ta hand om.

Dessa synnerligen halvbra byggnader blev på så vis människorboningar ute på nyodlingar. Några av dem står fortfarande kvar. Men av de allra flesta hittar man i våra dagar bara snöpliga rester, som knappt ens skickliga arkeologer kan hitta.

Jag vidhåller att du har kommit över ett fantastiskt litet hus. En dyr och fin klenod, som turligt nog är så liten att den blir lite billigare att ta hand om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.