Tänkte försöka knåpa ihop en ny sängstomme...Tanken var att ha stående limträskivor som en "form" med en list på innsidan som madrasserna ligger på.

Men jag kom direkt på att jag får problem när jag ska gera hörnen på limträskivorna, tänkte använda 300x30 mm och ha dom stående på högkant....Alltså blir 45 graders gerningen 30 cm... Har ni nå tips på hur jag får till det? Har inte tillgång till nå avancerade verktyg längre, då huset byts mot en lgh...

Tänkte också göra en huvudgavel av antingen pärlspont med nån sorts ram av virke, eller så tar jag en mdfskiva som jag limmar på panelbrädor på...Tror det kan duga...

Svar eller synpunkter? Om nån har nå andra förslag på enkla sängstommar så kan jag ju ta emot dom också, vill inte ha madrasserna på golvet längre :)

//Calle
 
carlbanan skrev:
Tänkte försöka knåpa ihop en ny sängstomme...Tanken var att ha stående limträskivor som en "form" med en list på innsidan som madrasserna ligger på.

Men jag kom direkt på att jag får problem när jag ska gera hörnen på limträskivorna, tänkte använda 300x30 mm och ha dom stående på högkant....Alltså blir 45 graders gerningen 30 cm... Har ni nå tips på hur jag får till det? Har inte tillgång till nå avancerade verktyg längre, då huset byts mot en lgh...

Tänkte också göra en huvudgavel av antingen pärlspont med nån sorts ram av virke, eller så tar jag en mdfskiva som jag limmar på panelbrädor på...Tror det kan duga...

Svar eller synpunkter? Om nån har nå andra förslag på enkla sängstommar så kan jag ju ta emot dom också, vill inte ha madrasserna på golvet längre :)

//Calle
Gjort något liknande (tror jag, lite osäker på varför du har svårt med 45-graders sågningen längs 30 centimeter). Nyckeln för mig är att det skall vara en sängkappa utanpå. Är det så för dig behöver du inte vara så noga med att inte visa ändträ, så 45 graders gering blir inte så viktig.

Jag använde MDF som en form runt sängarna, och en list i nederkanten på varje MDF-bit för att skapa stabiitet i MDFen över längden. Men istället för att gera hörnen och försöka få dem att ändå sitta fast körde jag med lösa tappar och kant mot kant. I mitt fall Dominos, förstärkt med skruvar (ligger ändå en sängkappa utanpå).

--- Mats ---
 
Kommer inte ihåg var jag såg att man använt en gammal spegeldörr som sänggavel. Kan har varit Gör Det Själv.
 
UlfY skrev:
Kommer inte ihåg var jag såg att man använt en gammal spegeldörr som sänggavel. Kan har varit Gör Det Själv.
Det svaret fick mig att inse att mitt första svar kan ha varit vilseledande. Jag byggde en sänggavel med, förutom inklädnaden runt sängarna. (Men en konstruktion typ flygplansvinge med spant och böjd plywood längs spanten).

Första frågan var dock om sängstomme. Skälet till att jag klarade mig med MDF är att jag har trätt MDF skalet utanpå resårsängarna, som inte står på den nya sängstommen som första frågeställaren tänkt sig, utan som står på egna ben (det är två helt olika sängar, och en av dem med höj och sänkbara maddrassdelar, så de gick inte att sätta på samma sängstomme). Så mitt svar är inte riktigt rätt för frågan som ställdes.

--- Mats ---
 
Tack för svaren...

Jag hade inte tänkt ha tyh runt om, så därför tänkte jag att det skulle va betydligt snyggare med gerade hörn, istället för att lägga dom mot varandra....

Är det inga problem att gera brädorna 30 cm? Det enda verktyget jag har tillgängligt är en kap och gersåg, och inte kan jag väl tänka mig att den kan gera 30cm breda brädor?
Jag kanske tänker fel på nå sätt, men hur ska jag göra för att få till hörnen snyggt då?
Jag kan antagligen få dom färdigkapade och gerade på bygghandeln, men det skulle ju va lite roligare om man gjort allt själv :)

//Calle
 
Mikael_L
carlbanan skrev:
Är det inga problem att gera brädorna 30 cm? Det enda verktyget jag har tillgängligt är en kap och gersåg, och inte kan jag väl tänka mig att den kan gera 30cm breda brädor?
Många av de med slide-funktion klarar 30cm +, men det beror som sagt på sågen.
Du har ingen vanlig handcirkel annars?
 
Ok, då ska jag genast gå ner och kika på sågen, hur brett den klarar av...Tog för givet att 30 cm var för mycket... Skulle väl iof vilja investera i en ny sån där, för den jag har tog nog lite stryk av att kapa panel till utbyggnaden i huset...

Kom genast att tänka på nästa problem, när man gerat hörnen så där, hur fäster man då styckena på bästa sätt? Tänkte ha en 45 regel invändigt längst ner, borde ju gå att skruva ihop allt i den, utan att gerningarna spricker. Försänker givetvis skruvarna lite snyggt också.
Var och inhandlade en bok på rean för ett tag sen, hobbysnickarens ABC, känns som att man borde börja läsa lite i den kanske? :)

//Calle
 
Mikael_L
carlbanan skrev:
Kom genast att tänka på nästa problem, när man gerat hörnen så där, hur fäster man då styckena på bästa sätt? Tänkte ha en 45 regel invändigt längst ner, borde ju gå att skruva ihop allt i den, utan att gerningarna spricker. Försänker givetvis skruvarna lite snyggt också.
Tänkte du ha skruvarna utvändigt?
Det känns lite som att förstöra vitsen med en snygg gerning i så fall.

Plugga och limma går väl, om du vill slippa synlig skruv, skruva från baksida går också ifall du har tillräckligt kraftigt material. Men lim + plugg sitter för alltid skruv lossnar för eller senare :surprised:

Givetvis ska du slanta upp för en festool domino och sätta ihop allt med den. :D
 
Ja, det kanske blir snyggare utan skruv...Men menar du att man skulle sätta in pluggarna i själva ramen av limträskivorna eller i den ev. 45regeln på insidan?

Skivorna är ju 3 cm tjock så det blir ju inte mycket plugga i, ännu tunnare ute i gerningarna där man kan tycka att pluggen borde sitta...
Det är fortfarande tidigt, så man får väl be om ursäkt om jag inte hänger med riktigt, måste nog ta lite kaffe och tänka till....

//Calle
 
  • Gilla
DarkHeffa
  • Laddar…
carlbanan skrev:
Ja, det kanske blir snyggare utan skruv...Men menar du att man skulle sätta in pluggarna i själva ramen av limträskivorna eller i den ev. 45regeln på insidan?

Skivorna är ju 3 cm tjock så det blir ju inte mycket plugga i, ännu tunnare ute i gerningarna där man kan tycka att pluggen borde sitta...
Det är fortfarande tidigt, så man får väl be om ursäkt om jag inte hänger med riktigt, måste nog ta lite kaffe och tänka till....

//Calle
Om du har en cirkelsåg med djupinställning kan du lösa både 45 graders geringen och hopfästning utan skruv. Med cirkelsågen förd längs ett stöd kan du såga ett rakt 45 graders kap av ditt trä till hörnet.

Därefter, med djuper rätt inställt, kan du såga ett lång spår på mitten av vardera 45 graders hörn (du har på mitten på 45 graders vinkeln utrymme för att såga lite mer är halva materialtjockleken neråt och du behöver bara säg 7 mm). I det spåret kan du sedan limma in någon typ av tunn träskiva längs nästan hela höjden. Kommer inte att synas (så länge du inte låter sågbladet komma ut överst).

--- Mats ----
 
Mikael_L
carlbanan skrev:
Ja, det kanske blir snyggare utan skruv...Men menar du att man skulle sätta in pluggarna i själva ramen av limträskivorna eller i den ev. 45regeln på insidan?

Skivorna är ju 3 cm tjock så det blir ju inte mycket plugga i, ännu tunnare ute i gerningarna där man kan tycka att pluggen borde sitta...
Det är fortfarande tidigt, så man får väl be om ursäkt om jag inte hänger med riktigt, måste nog ta lite kaffe och tänka till....

//Calle
Jag tänkte i 45-regeln. Men har du hela 3 cm materialtjocklek går det ju att plugga direkt i ändarna. Borra med centrum av pluggen 8-10 mm ifrån inre hörnet, 20 mm djupt. använd 5-6 mm plugg som kortas till 32-36 mm långa nåt.
Men däremot är det säkert rätt krångligt att borra helt vinkelräta hål på den lilla 45gr ytan som geringen utgör.
Fördelen jämfört med 45x45 innanför är att det blir mindre risk för någon glipa efter sammanfogningen.

Det finns helt klart många sätt att lösa detta på. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.