Hej, köpt ett hus ganska nyligen. Finns en inglasad altan som byggdes innan vi flyttade in på cirka 15 kvm (isolerade väggar och tak). Eftersom husköp går (gick) fort har inte detta kollats upp innan köp.

Min fråga är: Hur får jag reda på om bygglov finns för denna altan utan att "blotta" mig för kommunen. Om det inte finns bygglov och någon kommer på detta, är jag betalningsskyldig då, eller förra ägaren? Vågar inte ring kommun just nu och fråga om mitt hus.

Tacksam för svar,
 
Hemmakatten
Be en kompis eller släkting ringa och be om att få handlingarna hemskickade till sig. Eller be dem att gå upp till kommunen och be att få alla handlingar som rör er fastighet. Dessa handlingar är offentliga och vem som helst har rätt att få ut dem (en liten kopieringsavgift kan förekomma). Kommunen har inte ens rätt att fråga efter namnet på den som vill ha ut handlingen, så i princip kan du gå dit själv.
 
Hur gammal är inglasningen? Är det ett"svartbygge" som är äldre än 10 år så är det preskriberat, så du kan sova lungt. Annars så skulle jag inte bry mig ändå, finns hur många inglasningar som helst utan bygglov. Men för den skull så är det ju inte att rekomendera att bygga utan lov, speciellt inte om det skymmer grannens utsikt eller så.
 
Ja eller kontakta själv bygglovsenheten och begär ut kopior på alla ritningar de har på huset. Känner du ett behov att fröklara dig så hugg till med att ni fick så bristfälliga ritningar av säljaren.
 
Om huset har förmedlats via en mäklare så brukar kontraktet ha en standardformulering att "erforderliga bygglov finns", eller något liknande. Har du läst kontraktet?
Om du har köpt huset direkt utan mäklare så kanske detta blivit bortglömt
 
Tack för svaren, MEN

Saken är den att jag inte hade brytt mig om detta egentligen. Vi ska nu bygga in den inglasade altanen i huset. Den ska alltså bli bostadsyta. Då måste jag ha bygglov efter vad jag läst. Eftersom altanen ligger på långsidan av fasaden kommer en stor del av bärande vägg tas ner. Känns så dumt att lägga pengar på bygglov för något som kommer att se mer eller mindre samma ut som det gör i dagsläget.

Frågan är då vad som händer när: Jag vill ha bygglov, kommunen kommer på att det står en inglasad altan utan bygglov. Den ska visserligen "rivas" och ersättas av bostadsyta, men tänk om vi ångrar oss och inte känner för att bygga ut.
 
Nu när du äger huset så tycker jag du ska kontakta kommunen och be dem skicka hem de ritningar och dylikt som de har på ditt hus. Be dem även att skicka hem gällande detaljplan. Du behöver inte nämna något om uterummet för dem.
 
Ms_IT-Nisse attackerar saken väl. Kan bara tillägga att man inte alls måste äga en fastighet för att beställa fram de handlingar den berörs av.

Om detaljplanen tillåter den utbyggnad ni vill ha är saken biff. En handläggare beviljar troligen bygglov på delegation utan snack om befintligt uterum.

Men om detaljplanen INTE medger ert befintliga uterum och om det uppförts utan bygglov blir läget ett annat. Då kommer handläggaren sannolikt att överlämna beslutet som ett ärende i själva byggnadsnämnden. I gynnsamt fall betraktar man avvikelsen från detaljplan som ringa, och medger bygglov för er tilltänkta förändring.

Som "Havsutsikt" redan nämnt behöver man bara oroa sig för svartbyggen som är nyare än tio år. Straffavgifter och förelägganden riktas alltid mot sittande fastighetsägare. Sedan är det en annan sak att ni i er tur MÖJLIGEN kan ställa återkrav på tidigare ägare och/eller mäklare.

Om svartbygget är preskriberat, men strider mot detaljplan hamnar man på ruta noll. Då minskar sannolikheten att man kan driva igenom de ändringar ni önskar. Men inte ens den kinkigaste bygglovsenhet kommer att kunna tvinga er att riva befintligt uterum.
 
Inte dåligt Billy, verkar vara insatt!!

En tanke som slog mig, vem vet när en byggnad stått i 10 år? Hur ska kommun veta om jag byggde något för 10 eller 5 år sedan?
 
Bra fråga! Den kan man bolla vidare till kommunen, som har bevisbördan ... ;)
 
Redigerat:
psv79 skrev:
En tanke som slog mig, vem vet när en byggnad stått i 10 år? Hur ska kommun veta om jag byggde något för 10 eller 5 år sedan?
Google earth, flygfoton mm ger ju en del svar.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Havsutsikt skrev:
Hur gammal är inglasningen? Är det ett"svartbygge" som är äldre än 10 år så är det preskriberat, så du kan sova lungt. Annars så skulle jag inte bry mig ändå, finns hur många inglasningar som helst utan bygglov. Men för den skull så är det ju inte att rekomendera att bygga utan lov, speciellt inte om det skymmer grannens utsikt eller så.
Det enda som preskriberas är eventuella böter. Ett svartbygge är fortfarande ett svartbygge och man kan fortfarande bli tvingad att skaffa bygglov eller riva.
 
Kommunen flygfotograferar regelbundet, och jämför bilderna mellan olika årgångar.
 
Eld skrev:
Det enda som preskriberas är eventuella böter. Ett svartbygge är fortfarande ett svartbygge och man kan fortfarande bli tvingad att skaffa bygglov eller riva.
Njaa. Det där har varit uppe förr, personligen trodde jag att man faktiskt kunde tvingas att söka bygglov och betala för det även efter 10år. Men jag har frö mig att någon här hänvisade till lagtext eller liknande och att kommunen inte kan göra någonting efter 10 år. Framförallt inte lägga ett rivningsbeslut.

Däremot så kan de tydligen neka bygglov för andra åtgärder på huset om det finns svartbyggda delar.
 
O
en fundering bara varför är TS så negativ till att söka bygglov? Vi lever i ett land där man måste söka bygglov när man gör förändringar på fastigheten eller bygger nytt. Detta ska vi vara tacksamma för. Hur skulle det se ut annars?
Men hur ska ni kunna göra en utbyggnad av huset som ser likadan ut som den inglasade altanen? Men oavsett eftersom ni kommer att ta bort en bärande del så krävs bygglov/bygganmälan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.