Vi har hittat en tomt vi gillar. Saken är den att det inte finns någon tillfartsväg. Servitut finns dock på att anlägga väg på maxbredd 3 m.
Min fråga är vad det kostar ungefär??? Kanske rör sig om 100 m till huset.
 
Att anlägga en väg kan vara svindyrt, finns flera trådar på forumet. Prova och sök på "grusväg" så hittar du ett gäng. Finns många faktorer som påverkar, dels beror det var i landet ni ska anlägga vägen, om det krävs extra dränering, sprängning. Tänk också att vägen skall hålla för tunga fordon om ni ska bygga på tomten.

Vi hade en tomt på gång förra året, det verkade inte bli så farligt dyrt med anläggningen av väg vid första anblicken men vi var tveksamma. De som köpte tomten fick en otrevlig överrasking då det var både mycket ojämt berg och sankmark strax under gräsytan. I vissa fall kan det dessutom kräva en massa tiillstånd för att ansluta till befintlig väg.
 
Ska jag göra. Gäller att försäkra sig innan man gör köpet så att man inte får otrevliga överraskningar. Detta skulle dock vara över en äng så jag tror att det inte skulle vara så stora problem.
Ska söka och läsa här i forumet. Tack för svar.
 
Hemmakatten
dyrt o dyrt, vet inte vad ni räknar med dyrt. men nånstans mellan 500 och 1000 per meter väg lär det kosta. Detta beroende på hur marken ser ut, sank mark kräver mer fyllning (ich kanske vägtrummor), ängsmark kan man skala av översta lagret och lägga dit fyllnung.

Vi betalade ca180' för vår 250 m långa infartsväg.Då ingick dike bredvid och nedläggning av el och tele.

Det viktigaste är att ni tycker om tomten. Infarten får ni prioritera-
 
Vet en som har fick ett anbud på c:a 400 kr per meter grusväg (50 meter) med olika lager grus och dukar. Då var det med viss kompensering för sank mark. Vaxholms kommun i Stockholms län med bilväg ända fram.

Lycka till! :) :) :)
 
Vi har lagt en väg på ca 75, sprängde ett par hundra enheter, lade ner rör i rörgrav och toppade med 0-150 ( storleken på gruset i mm). Landar på ca 400' kr inkl transportkostnader. Men sprängingen är värst pga alla besiktningar och alla stenmassor. Själva vägbygganden var inte mer än hälften.
 
Om du ska göra en väg i jungfrulig mark var observant så att du kan dränera vägkroppen hela sträckan. Kolla så du inte har en svacka på mitten där du kan få problem med fallen.
 
Ett tips (väcker tråden lite) är att kolla på lrf:s hemsida. Där finns det länkar till lantbrukare som gör sådana här jobb. Jag har precis fått en prisuppgift (ej offert) på ca 700 kr/meter, inkl moms. Ingen sprängning, men trädfällning och markberedning, bortfraktning av material mm.

Bönderna har ju kanske tid över ibland, mellan sådd och skörd, kan vara värt att kolla upp!
 
Tror absolut att det finns många lantbrukare som gärna hjälper till då det finns tid över....de har maskinerna och bra kunskaper.
Då man bygger nytt är ju en väg en liten kostnad om man jämför med allt annat,dessutom torde en sådan tomt (som behöver en väg) vara billigare.
Tänkbart är ju bara att en grusväg behöver underhåll,som också kostar....man kanske t.o.m måste köpa en egen traktor eller liknande för att kunna skotta m.m vintertid.
Även det småsaker om man inte vill ha en tomt på 700m2 och grannen vägg i vägg ( till samma kostnad )
 
Vi har tagit in offerter på 30 meter grusväg/uppfart och alla landar runt 150 000 (inkl. moms), dvs 5000 kr/meter. Marken är i det närmaste plan ängsmark. Ok, den är lite våt ibland på ett ställe, men absolut ingen sankmark. Vägen blir hyfsat bred (4 meter och ännu lite bredare de första 8 metrarna), men efter att ha sökt och läst här på forumet så hade jag inte väntat mig 5000 per meter... Då ingår inte bortforsling av schaktmassorna. Om någon kan rekommendera en prisvärd duktig entreprenör i Stockholmsområdet så vore det kanon.
 
foxmulder skrev:
Vi har tagit in offerter på 30 meter grusväg/uppfart och alla landar runt 150 000 (inkl. moms), dvs 5000 kr/meter. Marken är i det närmaste plan ängsmark. Ok, den är lite våt ibland på ett ställe, men absolut ingen sankmark. Vägen blir hyfsat bred (4 meter och ännu lite bredare de första 8 metrarna), men efter att ha sökt och läst här på forumet så hade jag inte väntat mig 5000 per meter... Då ingår inte bortforsling av schaktmassorna. Om någon kan rekommendera en prisvärd duktig entreprenör i Stockholmsområdet så vore det kanon.
Vart i Stockholm finns bor du? På södra sidan kan vi tipsa om en entrepenör som hjälpte oss till ett rimligt pris.
 
Vi bor på Värmdö, så det borde vara inom räckhåll. Jag känner på mig att det kan löna sig att betala milersättningen för de extra milen, om det skulle behövas, med tanke på offerterna hittills :). Det vore kanon med en rekommendation av en pålitlig entreprenör som jobbar till rimligt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.