Skulle du köpa radhus med tomträtt i västra Göteborg?
Motivera gärna.

Själv är jag tveksam, men käre maken håller inte med mig. Jag tror att tomträttsavgälden nog kommer att öka rejält var 10-e år och att det är dyrt att friköpa, men det tror inte han.

Vad tror ni? :confused:
 
Jag tror att du har rätt, men det skall ju ställas i preoportion till hur mycket billigare det är att köpa radhus med tomträtt jämfört med om man haft en friköpt tomt.

Är det över huvudtaget möjlighet att friköpa just nu skulle jag kolla vad det kostar, och sedan göra en kalkyl.
 
Självklart kan man köpa med tomträtt så länge man har tagit reda på fakta först:
- vad är tomträttsavgiften?
- hur långt är avtalet för tomträtten?
- hur har höjningarna blivit historiskt när avtalen löpt ut? (Ofta rör det sig om ganska stora höjningar)
- hur mycket billigare är ett radhus med tomträtt jämfört med friköpt tomt?
- vad är lösenpriset på tomten? (I Malmö är det taxeringsvärdet, man kan friköpa när man vill)
 
Tomträtt är väsentligt bättre än arrende ur juridisk synpunkt. Vi överlåtelse skall jordabalkens regler för överlåtelse av fast egendom tillämpas, så i praktiken gäller samma som vid ett vanligt fastighetsköp.

Vad gäller avgälden så finns det domslut på att det som skall tillämpas är att markägaren skall få en skälig avkastning på sitt markvärde inklusive värdestegring. Så visst, ligger huset i ett område där markvärdet har stigit eller förväntas stiga på lång sikt får man räkna med en högre avgäld vid avgäldsperiodernas utgång.
 
Historiskt (med historia menar jag 20-30 år bakåt) så har ju avgälden ökat kraftigt i många områden. I många områden här i Stockholm så har ju avgälden ökat med 2000% uppmot 10 000% över en 20 - 30 årsperiod.

Jag tycker att man skall ha det i åtanke, men inte nödvändigtvis bortse från tomträtt ändå.

Om du idag är ung, på väg mot ditt första egna ägda boende, då kanske tomträtt är skillnaden mellan att ha råd med hus överhuvudtaget. De kostnadsökningar man får i framtiden (gäller bara att kolla så det inte blir jättehöjning de närmsta 2-3 åren) kommer man troligen att ha råd med då.

Min erfarenhet, både för personlig del, och hos vänner och släktingar är att när man precis köpt ett nytt boende så är det lite oroligt med ekonomin i några år, men situationen förbättras alltid på några år.
 
Om man ens ska fundera på att köpa ett hus med tomträtt i Göteborg,
så ska man också ta reda på vad det kostar att friköpa. Det pågår ju diverse protester från besvikna husägare som fått en chock när avgiften räknats om.

För att räkna rätt, ta inte med nuvarande tomträttsavgift i boendekostnaden.
Kolla i stället vad det kostar med det extra lån som behövs för att friköpa tomten. Det ger en mer rättvis bild.

/Hasse
 
Det verkar faktiskt inte som att det avspeglas i köpeskillingen att somliga hus har tomträtt och andra är friköpta. Folk bjuder likadant oavsett. Eller i alla fall nästan, det är min uppfattning. Men vi har ju bara på allvar gett oss in i leken sen årsskiftet och för tillfället är folk som galna i västra Göteborg, pga räntorna kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.