jojje_99 skrev:
Finns det verkligen någon husbyggare som inte använder sig av byggdörr vid nybygge? Det låter osannolikt korkat i så fall...
:) Ja, denna "bygg-värld" är osedvanligt korkad! Detta är tyvärr bara en droppe i havet av "korkigheter" som vi upplevt...*suck*...! :'(
 
Det finns de som inte levererar nån dörr alls också.

Jag var visserligen sen med att bestämma vilken variant vi skulle ha, men kåken stod utan dörr hela sommaren. Vi diskuterade byggdörr , men sen blev det semester.

Vad är det egentligen för fel på pressenning?
 
Hmm låsa dörren?? sådant gör vi inte häromkring iaf, fick inte ens nyckel till huset när jag köpte det och låste följdaktligen det inte dom första 5åren och dom flesta grannarna gör det inte heller, däremot har dom flesta häromkring stora bössor och hårda nävar vilket troligtvis kan verka avskräckande?
 
kan säga att LB-Hus använder inte sig av byggdörr till följd av detta så ska 5 st dörrar i området där jag bor målas om när det blir "varmt"

när jag la golv åt Skanska som byggde hus åt myresjöhus i malmö så hade dom både byggdörr och larm till securitas om någon skulle ta sig in
 
Det spelar väl snart ingen roll om nycklar är på driven eller inte. Nu finns det ju en metod att dyrka upp vilket lås som helst. Det enda du behöver är en nyckel från samma typ av lås. När den här metoden blivit tillräckligt spridd bland tjyvarna får vi hitta på helt nya sätt att låsa.
 
Menar du kanske detta sätt? Länk klicka här

andersmc skrev:
Det spelar väl snart ingen roll om nycklar är på driven eller inte. Nu finns det ju en metod att dyrka upp vilket lås som helst. Det enda du behöver är en nyckel från samma typ av lås. När den här metoden blivit tillräckligt spridd bland tjyvarna får vi hitta på helt nya sätt att låsa.
 
Japp! Jag har kollat ganska mycket, och tekniken verkar vara väl etablerad i vissa grupper. Och jag är fundersam, för dels tycker jag att man ska göra så många som möjligt uppmärksamma på detta, samtidigt som man inte vill att informationen ska spridas i oödan. Tydligen är det andra som delar min tvehågsenhet, för filmen ni länkar till är borta.
 
Det var som sjuttsingen, får ta och se om jag hittar någon annan länk istället.
 
Själva videon är egentligen ointressant men googla på "bump key" eller "lock pick gun" så märker du snart att du egentligen kan ha din "taggnyckel" (cylinderlåsnyckel) kvar i låset när du går hemifrån.

Tillhållarlås är klart bättre och vi gör så att vi lämnar tillhållarlåset olåst och lämnar taggnyckeln till ev. hantverkare. Då kan vi i alla fall låsa det "riktiga" låset även om den andra nyckeln kommit på vift.

Själv lärde jag mig dyrka lås när jag tappat min enda nyckel till tanklocket på min Amazon. Det tog en kvälls googlande och övning på ett hänglås så klarade jag fyra stift i ett cylinderlås. Ett normalt cylinderlås i en husdörr har väl dubbla tror jag så det är inte speciellt svårt alltså om man nu vill.

Tyvärr så har man ju normalt bara cylinderlås på t.ex. balkongdörren och det räcker ju med att knäcka rutan så kommer man åt att dyrka det låset också på typ fem sekunder :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.