fsn skrev:
Skulle jag ha låtit mina snickare göra ventinstallationen så hade det antagligen blåst baklänges och läckt som ett durkslag....
:D Men jag har som tur är ganska stort förtroende för min hyfsat mångkunniga snickare, som dessutom råkar vara min svåger. Tror knappast att han skulle ställa till med det du beskriver :D
 
De som projekterar/ritar ritning skapar också en inköpslista, är ju en del av det jobbet. Alig hjälpte mig med det, kostade kanske en ca 2500kr (3plan). Man får också en 3D ritning, brukar de som skall installera tycka om. Jag köpte alla delar där. Naturligtvis så blir det en del ändringar, när man väl installerar. Har fått beställa ytterliggare delar, men också skickat tillbaks överflödiga.

Jag installerar själv. Vet inte exakt hur mycket tid jag lagt ner, men det är mycket mycket mer än en manmånad. Ännu inte klar.

Det mest trixia/viktigaste som kanske inte alla snickare känner till är kondensisoleringen av de kalla rören (uteluft och avluft). Görs det fel så kan det t.ex. bli massa vatten inne i väggar, inte bra.
 
J.A skrev:
:D Men jag har som tur är ganska stort förtroende för min hyfsat mångkunniga snickare, som dessutom råkar vara min svåger. Tror knappast att han skulle ställa till med det du beskriver :D
Det jag menade med att du inte skulle ha snickare till att dra rören, är att det kommer kosta mer pengar i form av timmar, då snickare inte gör det lika fort som en plåtslagare/ventilations montör.
Men eftersom det är din svåger så spelar det ju ingen roll...:)
 
Svågerns tid är (tyvärr ;-) också pengar. Han har firma och ska få betalt på helt rätt och lagligt sätt. Vi tänker ändå att det är enklast för svågern med underhuggare att dra rören 'allt eftersom', när väggar och bjälklag likaså är öppna. Ska man ha speciell montör till ventilationen kanske man måste stå och vänta och hålla vissa delar öppna utan att kunna komma vidare. Eller tänker jag helfel...?

Hur som helst så känns det roligare att kunna hålla honom och hans firma med jobb än plåtslagarens. Och något litet rör kanske vi kan dra själva också, om tid finns.
 
Installerade FTX för 1 månad sedan. Mycket nöjd. Flexit air 4SLR, 2 plans hus med 4 sovrum, 2 bad, 1 vardagsrum, 1 allrum, mellanbjälklag av betong = håltagning.
Offert på 72000 SEk inkl moms, hamnar netto på ca 53000 efter rotavdrag. Detta inkluderar all material och montering av ventfirman. Bra jobb de också + ett trevligt bemötande..
 
Har precis fått ett FTX installerat i min radon villa. 1 plan 103 kvm + lika stor källare. Aggregatet står på vinden och jag tog själv upp alla hål i taken för tilluften på övreplan. 8 hål totalt från vinden inklusive de två kanaler till/från som ska gå ner till källarplanet. Sen gjorde vent. montörerna resten. Fick en del faktura igår där arbetstiden och aggregatet finns med. Övrigt material var inte uträknat än.
Hitintills har de fakturerat 51,5 timmar a 350kr+moms + aggregatet (heter något med TX400) ca 34.000 kr på denna faktura

Återstår någon timme för elektrikern att koppla in strömen i elcentralen. Och isolering av några få meter rör på vinden. Huvudelen av rören blir isolerade då jag ända ska tilläggsisolera hela vinden med 30cm lös ull i nästa vecka,
(tilläggs isoleringen av hela vinden kostar 14600kr)

Gissar att jag landar på omkring 55.000kr (exlusive tilläggsisoleringen). Av det får jag sedan 15000kr tillbaka i Radon bidrag. Sen tänkte jag försöka dra av arbetskostanden på ROT avdraget. Förhoppningsvis så blir min slutnota på omkring 30-35.000kr för ventilationen.

Undrar om man kan utnyttja radon bidraget först (länstyrelsen betalar)och sen dessutom skicka samma faktura till skattemyndigheten och dra av halva arbetskostanden?? Någon som vet?
 
MickeK skrev:
....
Undrar om man kan utnyttja radon bidraget först (länstyrelsen betalar)och sen dessutom skicka samma faktura till skattemyndigheten och dra av halva arbetskostanden?? Någon som vet?
Tyvärr, tror inte det är tillåtet.

"...Men du kan inte få skattereduktion för arbete som man får bidrag eller annat stöd för från staten, en kommun eller ett landsting."
http://regeringen.se/sb/d/11257#item122324
 
Kolla mitt inlägg under juridik , "Radonbidrag + Rot avdrag"

Kortfattat: Det du skriver stämmer men övertigande arbetskostnader kommer man nog att kunna göras ROT avdrag på . Om man är van att läsa myndighets texter/lag texter så kan man ju se detta. Inga rot avdrag på bidraget...men allt det som blir kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.