Hej!
Jag har läst igenom trådar här på forumet, men inte funnit bra svar, spännviddstabellen blir jag inget klok på.

Vi skall bygga en altan som mäter ca 6.60m*3.50m

Jag har tänkt mig att använda 2"8 (45*195)? som bärlinor, 2"6 (45*145)? som golvreglar.

Är det klokt att sätta en bärlina i huset? Eller är det bara dumt? (Jag har träfasad), tänkte närmast på om nu altanen "lever" sitt egna lilla liv, eller huset, riskerar då inte panelen på fasaden att ta stryk (spricka)?

För om jag sätter en bärlina i huset, så kan jag väl "spara" en rad med plintar?

Hur många plintar bör (minst) jag använda mig av till min konstruktion? Och vilka avstånd mellan dem, både mellan plintarna och mellan de olika plintraderna? Hoppas ni förstår vad jag menar.

MVH Patrik
 
Det är ingen risk att fästa bärlinan i fasaden. Ja den rör sig men då rör den sig på bredden och svullnar lite på vintern. Längdmässigt så kan den röra sig om max 1 eller 2 millimeter. Kan även krympa lite i tjocklek men det påverkar inte fasaden. Sätter du en bärlina i fasaden så ja, du sprar en rad med plintar.

Man räknar att man har max 2 meter mellan varje plint. Beroende på hur längderna skall fördelas på din altan så får man ut hur antalet plintar skall fördelas.

Skall det vara 6.60 längs fasaden eller 3.50?
 
Hej Bonan!

Det skall vara 6.60 längs med fasaden (gavel) och 3.50 ut från huset.
 
Hej hej, du hade klarat dig med 3-4 plintar vid varje primärbalk vilket du behöver två av så 6-8 plintar allt som allt.
 
Hej igen!

Alltså summasummarum:

Fästa en bärlina i huset.

Å sedan 2 rader plintar efter det, vid lämpligt avstånd.

2 meter mellan varje plint säger du, är det mellanrummet mellan varje plint på en plintrad eller avståndet mellan de 2 plintraderna jag tänkt sätta?
 
Redigerat:
Hur gör jag enklast med stolparna?

Jag har tänkt att köpa färdiga plintar med en 4"stolpsko, å där sätta en 95*95 stolpe där bärlinan fästs i, rätt tänkt? Skall bärlinan skruvas? "Hänger" den inte i skruvarna (vagnsbult)? Eller skall man göra en "klack" där bärlinan vilar på?

Eller finns det någon annan lösning på det?
 
2 st 2"4" där ena e kortare som du vilar bärlinan på!!
 
Hej!

Haha, jag som drömde att just du Estwing skulle svara på min altanfråga! So sweet! :)

Då kör vi på det! Skall bärlinan skruvas/spikas fast i stolpen?

2"4" är det 45X120?? :)

Vad anser du om en bärlina i fasaden? Jag har träfasad (lockpanel).

Du kanske kan råda mig angående antalet stolpar åxå? Jag vill vara på den säkra sidan, vill ju att altanen skall bli stabil! :)
 
Redigerat:
Altanen mäter 6.60*3.50=ca 23m²

Vid köp av 28*120 trallvirke, hur mycket behöver jag till min altan? Alltså hur många meter...

Hur räknar man ut det + lite spill får man väl räkna med..... :)
 
Redigerat:
Poggan. 2"x4" är ungefär 45x95. Egentligen 50 x 100.
 
Poggan skrev:
Hej!

Haha, jag som drömde att just du Estwing skulle svara på min altanfråga! So sweet! :)

Då kör vi på det! Skall bärlinan skruvas/spikas fast i stolpen?

2"4" är det 45X120?? :)

Vad anser du om en bärlina i fasaden? Jag har träfasad (lockpanel).

Du kanske kan råda mig angående antalet stolpar åxå? Jag vill vara på den säkra sidan, vill ju att altanen skall bli stabil! :)
QUOTE=estwing;821841]haha du ela rolig du*ler*
gubben i lådan tittar fram igen...
jag brukar bara skjuta fast bärlinan med spikpistolen 4" spik ett helt gäng så sitter det. *vart skall det komma?*
annars kan du givetvis dra fast med vagnsbult 120x10 mm 2 st på diagonalen...lite överkurs...
2"4" = 45x95
menar du med bärlina i fasaden?
du behöver ej lägga en planka under golvbjälkarna där....
bärlinan på 45x195 ändrar du till 45x220. golvbjälkarna tar du 45x170, då har du garanterat inget skap i kaffekopparna på bordet.
det däringa att kolla på hur mycket en regel tål m.m gå förbi detta och använd dessa mått jag gav dig nu.
plintar: räcker med 1 plintrad. den har du 3 m ut från fasaden. gå in ½ m på vardera sida och sen dela in på 186 cm. summa 5 plintar.
mellan plintraden och fasaden gör du en kryssning mellan golvbjälkarna. detta utgör en extra plintrad.
hoppas du förstår mitt skrivande ???
bor du nära ale kommun? kan komma förbi... e ej dyr...:p

hare gött
snickar estwing[/QUOTE]
 
Redigerat:
Hej igen....

Nu har vi snackat runt lite med folk.

Blir som följer: 3 bärlinor (4 plintar på varje rad) 45x195 som bärlina, kör således ingen bärlina i fasaden. Dessa 12 plintar fördelas jämnt ut för konstruktionen.


2" plintar där vi kör 45x145 som "stötta" för bärlinan, sedan 1st 45x145 på var sida som spikas.

Golvreglarna kör vi även dem med 45x145, som färsts med balkskor.

Som stolpar till räcket kör vi 95x95.

Trall: 28x120

Detta lär ju hålla.

P.S Du behöver inte komma förbi, men tack ändå! D.S
 
Poggan skrev:
Hej igen....

Nu har vi snackat runt lite med folk.

Blir som följer: 3 bärlinor (4 plintar på varje rad) 45x195 som bärlina, kör således ingen bärlina i fasaden. Dessa 12 plintar fördelas jämnt ut för konstruktionen.


2" plintar där vi kör 45x145 som "stötta" för bärlinan, sedan 1st 45x145 på var sida som spikas.

Golvreglarna kör vi även dem med 45x145, som färsts med balkskor.

Som stolpar till räcket kör vi 95x95.

Trall: 28x120

Detta lär ju hålla.

P.S Du behöver inte komma förbi, men tack ändå! D.S
dumt med 95x95 stolpar bara. jobbigt att jacka ur å fästa.
där tar du 2 st 45x95 istället.
ja klart du kan gå ner på dim på golvbjälkarna när du kör så många linor under.
å va du skall 12 st plintar till får du gärna förklara för mig...;):D

mvh
snickar estwing
 
Hej!

Stolpar i 95x95 känns stadigare för mig.

Varför inte 12 plintar, klarar jag mig på färre menar du?????

Tycker att spannet mellan plintarna blir för långt emellan annars.

MVH Patrik
 
klart du kan ha 12 st plintar.
men det behövs ej i detta fallet. räcker med 5 st för din altan om du bygger på min förklaring.
klart går du ner i så klen dimension du gjort då kan man ha flera plintar. men varför så klent matrial????
massa mer grävande för dig
blir ej stadigare med 95x95 stolpar än 2 st 2"4" .

mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.