Vi funderar på att renovera upp farfars timmerhus, parstuga från 1860-tal.
Och ju fler byggherrar vi talat med desto mer förbryllande blir vi.
Speciellt när frågan om gamla eller nya fönster OCH isolering eller tätning kommer på tal.

Själv skulle jag föredra att renovera de gamla charmiga fönstren med vågigt glas. Men de flesta har rått oss att byta. Och till viss del har de rätt, fönstren läcker värme. Vi bor ändå så långt norrut att vintrarna blir ordentligt kalla.

Sen till isoleringen/tätningen. Den ska göras på utsidan, panelen är ändå ganska sliten. Men samma sak där, eftersom jag vill bevara fönstren ser jag helst inte att väggen byggs utåt 10-12cm. Det skulle förstöra utseendet. Och ifall det ändå görs måste vi flytta fönstren utåt, NYA fönster då eftersom det är enklast så.


SÅ... på vilka sätt ska man isolera/täta ett timmerhus för att ändra på utseendet minst (speciellt tjockleken) så att man kan bevara de gamla fönstren på den plats de är nu?

Andra synpunkter på mina funderingar välkomnas
Jag vill ha lite råg i ryggen nästa gång en byggherre domderar att det är bäst att riva precis ALLT och lägga in nytt nytt nytt.
 
Oj, det finns ju hur många argument, goda råd och synpunkter som helst... Det första rådet är väl att ni absolut inte ska anlita en byggherre som inte är van att arbeta med sådana lösningar som ni vill ha. Det kommer aldrig att bli lyckat för någon, varken att ni försöker tvinga honom(henne?) till att arbeta med lösningar och metoder som han inte är van vid, eller att han försöker övertala er att göra lösningar som ni inte är bekväma med.

Steg ett för er är absolut att tacka alla inblandade byggherrar för intresset, och be att eventuellt få återkomma längre fram.

Sen tar ni ordentlig tid på er och läser in er ordentligt på vård av gamla hus, det finns många bra böcker (ex Så renoveras torp o gårdar). Sen funderar ni noga igenom vad det är ni vill göra och inte.

Först därefter är det dags för er att börja leta hantverkare, och då ska ni leta efter sådana som är vana att arbeta med gamla hus, traditionella metoder och gedigna material, och som vet hur man tar tillvara de kvaliteer som finns hemma hos er. Detta steg ska ni också lägga mycket tid och energi på, det brukar finnas fantastiska hantverkare att få tag i, men det kan kräva lite research innan man hittar dem. Att ta hjälp av ert länsmuseum kan vara ett bra tips, de har ofta koll på bra hantverkare i trakten.

Men som sagt, ni måste börja med att läsa in er på ämnet och bilda er en egen uppfattning först.
 
Roligt om ni kommer att renovera en släktgård, ser att ni kommer från Vörå och vet ju vilka vackra hus man hittar där! Som Sara skriver gäller det att hitta rätt sorts byggnadsfolk som har en förståelse för hur man bör gå tillväga vid renovering av gamla hus, och de finns! Vi har en hel del kontakter som vi säkert kan förmedla, (bor själva ca 80 km från Vörå). Vi är just i startgroparna med att börja renovera våra gamla fönster och helt klart är det något av det vackraste med gamla hus, om man kan bevara originalfönstren.

Om ni nödvändigtvis tycker att ni vill ha tillägsisolering kan ni ju sätta träfiberskivor på innerväggarna (och vindskydd om ni byter ytterpanel). Vi har flyttat ett timrat hus vilket räknas som nybygge och innebär att vi inte slipper undan tilläggsisolering men när man renoverar borde inte något sådant krav finnas. För värmens skull är det ju ändå viktigare att satsa på isolering i golv och tak och förhindra drag än att överisolera ett hus på väggarna.

Om ni ändå vill isolera och skall byta panelen så är ju ett alternativ att våtspruta celluslosafiber på ytterväggarna och flytta fönstren i liv med fasaden, varför det skulle vara enklast i sådana fall att sätta in nya fönster förstår jag inte, det borde väl gå lika bra med de gamla, de skall ju hur som helst flyttas på i så fall.

Att riva allt och ersätta med nytt är nog något man skall tänka efter många gånger innan man gör. Kul att ni verkar ha intresset åt ett annat håll!
 
Ooja, jag plöjer igenom böcker som bäst :)
Har hittat några fina på stadsbiblioteket i Vasa.

-Österbottengården, handbok för renovering (1978) E. Härö, P. Kaila
-Flyttning av gamla hus (2001) G. Gundmundsson
-Invändig renovering (2002) G. Gundmundsson
-Trähus (2003) A. af Malmborg, J. Månsson
-Puutalon remontti (2006) Olenius, Koskenvesa, Penttilä
-Hirsitalon kunnostaminen (2006) R. Vuolle-Apiala

Där va alla böcker jag hittills skummat igenom. Kanske just pga av dessa böcker jag fått den inställning som jag beskriver ovan.

Nån som känner till böckerna? Eller nån som kan rekomendera en riktigt bra färsk bok om timmerstockhus? SKa söka upp "så renoveras gård o torpar"
Hoppas bara att jag kan hitta litteratur som faktiskt tar i beaktande oss som bor lite mer norrut.

Sen e de med gamla böcker, man vet inte hur väl informationen stämmer i dags läge. Har ju en om österbottensgården som verkar lite förlegad, den e ändå 30 år gammal.
 
Fönstren låter trevliga, byt inte om de är funktionsdugliga i övrigt! Hur märker du att fönstren läcker värme – skulle det kunna vara någon annan källa? Är fönstren är kopplade eller inte?

Fönsterbågarna i sig med glaset är sällan problemet, det är snarare att det inte är tätt mellan fönsterbågen och karmen, eller mellan karmen och väggen.

Du kan täta de inre fönsterbågarna (men inte de yttre) mot karmen med lister av ull eller lin (eller syntetmaterial) och se till att beslagen håller fönstren tätare mot karmen, gärna med fönsterskruv i mittposten eller liknande. Du kan även försöka lossa på fodren runt fönstret och trycka in lin eller ull så att det blir tätare.

Att isolera ytterfasaden är den minst ekonomiska åtgärden i förhållande till effekten, värme stiger uppåt! Satsa på att tilläggsisolera bjälklag samt täta dörrar och fönster först istället. Ska ni ändå slå på ny ytterfasad är det bättre att täta mot vind än att satsa på isolering.

Om ni som en absolut sista utväg måste tilläggsisolera fasaden ska ni göra det utifrån trots de estetiska problemen - det är bättre att låta värmen från huset hålla timmerstommen varm (och därmed torr) och låta den yttre isoleringen hålla kylan borta från stommen. Det går ju faktiskt att flytta ut fönster och förlänga takfoten m.m. När man isolerar inifrån kyls stommen ned och risken för skador ökar även om stommen ser snyggare ut...
 
Precis som Rasmusax skriver läcker fönstren mellan själva fönsterbåge-karm och själva karmen och väggen. Ungefär hälften av de yttre fönsterbågarna är ganska dåliga. Men klart möjliga att renovera upp.

Men jag funderar också på om det är möjligt att "switcha" fönsterbågarna. De innre bågarna flyttas ut och sen beställer man nya innerfönsterbågar med nån sorts isolerruta. På det sättet får jag ju bevara de vackra gamla glasen på ytterfönstren.
Frågan är då hur effektiv en "isolerfönsterbåge" är om den appliceras i en gammal fönsterkarm... det går väl inte? Alltså måste det vara en tilläggskarm lika den gamla... eller?

Förstår ni vad jag menar :) ??
 
Träet i innerbågar är ofta av sämre kvalitet än i ytterbågarna, iaf i gamla hus. Varför inte byta glasen i innerbågen mot energiglas och behålla de gamla glasen i ytterbågarna?
 
Med energiglas menar jag alltså glasrutor som man måttbeställer och som är belagda med metalloxid som hindrar strålningsvärme och som helt enkelt sätts direkt i den gamla bågen. Blir lite, lite mörkare i rummet efteråt, men värmen hindras effektivt från att läcka ut. Själv skulle jag iofs inte göra det eftersom jag gärna tar lite "kallras" med mina 100 år gamla glas än byter till moderna glas i innerbågen.
 
Börja med att behålla originalfönstren innan ni gör något förhastat. Vi har alltid bott i hus med gamla fönster och det går hur bra som helst. Med papperstejpremsor och tätningssnöre förhindrar du draget och ni slipper att betala för nya fönster som ändå skulle bli fulare.
 
Jag har kastat flera fönster från 60 talet som satt i vårat hus och ersatt dessa med fönster från 1905 dom var mycket bättre och snyggare.
 
Så skönt att höra att det är flera som vill bevara de gamla fönsterglasen.
HELST vill jag faktiskt bevara hela fönstret som det är...
Så energiglas o dyl. är mörkare, nej då vill jag verkligen inte ha dem :)
Idéen att kombinera energiglas o gamla glas kom som en kompromiss då svärföräldrarna var här och diskuterade saken. Dom liksom mina egna föräldrar bor själva i supertäta tegelhus från 70-talet... Kan vara lite svårt att övertyga dem.

Men det är ju vi som ska bo i huset :))
 
Det brukar räcka ett tag innan folk slutar övertala en att bygga annorlunda, förstå kommer de väl aldrig att göra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.