Slaggsten från ett järnbruk fungerar fint och svarar vid vattenkastning så att :surprised: ….. hett blir det. Ett aggregat som knappast blir varmt på utsidan vart ska man få det att svara när man häller vatten på det?
 
Vet du om gammal slaggsten från en fd masugn skulle fungera. Det finns en hel ås med sten från en 1800-tals masugn där vi har sommarstugan, stenar i olika blå nyanser. Vet att man tidigare använt restprodukterna till att mura med.
Kanske bara lägga övre lagret med dessa effektfulla stenar?
 
Jag använder bara slaggsten men några gråstenar kan man lägga dit för sysns skull, tvätta dom först.
 
Är inte slagg väldigt lätt? Det borde i så fall betyda att den magasinerar värme dåligt, eller?
 
Mycket järn i slaggen så är den inte lätt.
 
Är inte slagg restprodukten efter att järnet tagits bort? Jag har använt slagg som fyllnad och dränering under garageuppfarten, och den vägde inte mer än ett drygt ton/m3. Slagg hör till de lättaste fyllnadsmaterialen man kan hitta. Råkar man bo nära ett stålverk är det också det billigaste!
 
Vet att du har rätt men den slaggstenen jag hämtar kommer nog från en gammal hytta så den är väldigt järnrik.
Letade lite på nätet och fann: "Masugnsslagg har också använts som vägfyllning och som värmeisolering; porös, "granulerad" slagg, avtappad i vatten.
Att bygga hus med slaggsten gjordes ända in mot år 1900. När masugnsprocessen utvecklades med ny teknik, blev slaggen oduglig som byggmaterial. "

Slaggsten för bygga med är inte lätta.
 
Ok, det är nog skillnad mellan slaggen efter dagens processer och de processar man använde förr. Dagens slagg är mycket lätt, men fungerar bra som fyllmaterial och dränering.

Vad är anledningen att du valde att använda slagg? Vacker? Lagom stora stenar? Håller bra? Råkade bara hitta den?... Om man bara ser till värmelagringsförmåga borde ju malmen innan man tar ur järnet fungera bättre i bastun, men det kan ju finnas andra aspekter?
 
Diabas eller svart Granit är en vanlig bastusten och anledningen till att den är svart är järn i graniten vilket gör den värmetålig och kan lagra värme bra, där fanns likheterna med slaggen.
Det var inget jag kom på själv utan fick tipset av en infödd bastubadare, Jorma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.