Jag hoppas att jag skriver i rätt del av forumet.

Jag har ett problem med dimisionering av en balk.

Förutsättningar : jag ska bygga en altan 7*10m. Denna altan kommer ligga över ett altantak, jag kommer lägga två balkar på vadera sida av taket och en som spänner över taket. Denna balk kommer inte att ha stöd utan få en spännvidd på 9 meter. Vad jag funderar på är att lägga en h-balk på detta ställe då jag vill minimera höjden på den så mycket som är möjligt.

Är det någon som kan hjälpa till hur jag ska gå till väga för att få fram rätt storlek ? Eller om jag tänker helt fel så får det gärna komenteras oxå.

Mvh Eddie
 
Hehe det va inte så intresant märker jag.

Jag har hittat en bra tabell http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wrwrdq#/page62/ där kommer jag fram till att det krävs en HEB 300 för att göra jobbet.

Jag ser där att vid 4550 kg last jämt fördelat över balken blir nerböjningen 95 mm. Är det någon som vet formel för dedböjning om man tex har 1000 kg jämt fördelat?

Jag har hittat en beg balk 28 cm hög 35 cm bred kan denna vara lika stark som HEB 300 ? http://www.blocket.se/vi/13139659.htm?ca=15_s

Tacksam fr svar om det är någon som har en stund över.
 
Eddie_ja skrev:
Denna altan kommer ligga över ett altantak, jag kommer lägga två balkar på vadera sida av taket och en som spänner över taket.
Kan du förklara det där ytterligare? Är det en balkong du skall bygga?
 
Ojdå det blev lite fel. Denna altan kommer att ligga över ett vekstadstak (verkstaden ligger under jord bara kaket sticker upp.)
 
* Taket ska det stå inte kaket
 
Eddie_ja skrev:
Hehe det va inte så intresant märker jag.

Jag har hittat en bra tabell [länk] där kommer jag fram till att det krävs en HEB 300 för att göra jobbet.

Jag ser där att vid 4550 kg last jämt fördelat över balken blir nerböjningen 95 mm. Är det någon som vet formel för dedböjning om man tex har 1000 kg jämt fördelat?

Jag har hittat en beg balk 28 cm hög 35 cm bred kan denna vara lika stark som HEB 300 ? [länk]

Tacksam fr svar om det är någon som har en stund över.

Du får läsa det finstilta igen! Den möjliga lasten som beskriv för den balk du tittat på (q) är 45,5 kN/m.
Detta är inte "4550 kg last jämt fördelat över balken" utan betydligt mer!

För övrigt är nedböjningen för likformiga laster direkt proportionell mot lastens storlek.
Dvs om du har 10 kN/m istället för 45 kN/m blir nedböjningen ca 21 mm.

Har du en last på 10 kN/m ? Hur har du kommit fram till den isf?
 
Eddie_ja skrev:
Jag har hittat en beg balk 28 cm hög 35 cm bred kan denna vara lika stark som HEB 300 ? [länk]

Tacksam fr svar om det är någon som har en stund över.
Har tittat på blocket nu också: De balkar som syns där är svetsade plåtbalkar.
Utan att ha exakta mått på tvärsnittet går det inte att säga om de är starka nog.
Du borde kunna få data från företaget som säljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.