Min renovering av badrummet går ett steg i taget Just nu letar jag fläkt men fy f---n
Blir inte klok på relationen pris/kvalité

Vill ha en tyst fukt och tids styrd och kan tydligen betala allt mellan 1400 Pax på C.O.
ner till några hundralappar på vilket byggvaruhus som helst
Vad är era erfarenheter av fläktar, vad har ni valt och hur nöjda är ni?
 
Skit i pax fläkten och sätt in ett spirorör med en kanalfläkt istället.
 
Pax = Kvalité!
 
Instämmer, tysta är dom också.
 
Pax 230 eller 231 är suveränt lätta att göra rena och jag tror att dom är på endast 4W mot andra billigare som är på 15-20W,så den drar lite ström.
 
välj pax, =kvalitet, har aldrig bytt ut en PAX p.g.a dålig kvalitet
 
Har funderat på kanalfläkt som ett alternativ men då kommer underhållet i klämm kommer garanterat inte att gå upp på den trånga vinden så offta som man borde
Men PAXen är ju så UFO liknande kan man bygga in fläkten i taket så att undersidan av fläkten går kant i kant med takets undersida, en trätrumma på några cm upp så man slipper se eländet
 
Tänk på att om du drar upp röret på vinden så måste du isolera det.
OCH fläkten måste gå hela tiden. annars kommer luften i röret att kylas ner, oavsett hur mycket isolering du sätter dit. Med följden av att det kommer bli kondens, som sen kommer rinna ner i din paxfläkt och tillslut kortsluta den. Been there seen that.
Enklare att sätta den i väggen då.
Kanalfläktar är fantastiskt underhållsfria. Så sådär jätte ofta behöver du ju inte springa på vinden.
 
Jag köpte en Fresh-fläkt. Har funkat skitbra. Något lite för hög ljudnivå, men vet inte om det är lägre på PAX.

Fläkten sitter i taket ovanför duschen. Isolerad spiro på vinden. Ingen kondens ner i fläkten och den går inte hela tiden heller.

Och den är skitsnygg! Bara typ 5 millimeter som sticker ner från taket. Inte som PAX monster till fläkt.

Jag var först också inne på att köpa PAX eftersom man har hört så mycket om att det är hög kvalité osv, men med den designen så sket jag i det.
 
Tompa74 skrev:
Fläkten sitter i taket ovanför duschen. Isolerad spiro på vinden. Ingen kondens ner i fläkten och den går inte hela tiden heller.
Du har säkert ett viss självdrag i ditt rör, annars väldigt varm vind.;)

Men att du skulle bryta mot en naturlag har jag svårt att tro,oavsett vad du säger. :D
 
  • Gilla
Luntan70
  • Laddar…
Lasse B skrev:
Har funderat på kanalfläkt som ett alternativ men då kommer underhållet i klämm kommer garanterat inte att gå upp på den trånga vinden så offta som man borde
Men PAXen är ju så UFO liknande kan man bygga in fläkten i taket så att undersidan av fläkten går kant i kant med takets undersida, en trätrumma på några cm upp så man slipper se eländet
Den ser ut som den gör för att du ska kunna ta loss fläkt o motor och göra rent den lätt.Du tar loss den på några sekunder och raen som är skruvad i taket behöver du aldrig röra,suverän. och så strömförbrukningen på Pax 230med sin effekt på 4 w. Den är riktigt tyst också.
 
Tjoa skrev:
Du har säkert ett viss självdrag i ditt rör, annars väldigt varm vind.;)

Ja, där är nog lite självdrag! Har ju röret upp i taket i badrummet och sen vidare ut på hustaket.

Men det funkar bra iallafall :)

Vill tillägga att fläkten är tids- och fuktstyrd. Den är kopplad så att den startar med lysknappen, och går sedan en viss tid efteråt. Är det fortfarande fuktigt då så fortsätter den gå.

Dessutom startar den av sig själv utan att man har tryckt på lysknappen om det blir fuktigt i rummet. Suveränt!

Så är det kanske på alla fuktstyrda i och för sig. Men jag är nöjd iallafall.
 
En sak som slår mig när du skriver om lysknapp
Ska inte fläktar i våtutrymmen ha "2-pols brytning med minst 3mm" som det heter
Gissar att jag missuppfattan något men Ni får gärna ge mig ett ljus så jag fattar
 
Vilken typ av ventilation är det i huset?
Regeln är att man monterar en fläkt utan kallrasskydd om man monterar den i ett hus med självdragsventilation. Rörledningen ovanför innertaket måste vara isolerad. Självdraget fungerar då när inte fläkten går och det håller borta kondensen.
Om fläkten är kopplad till en egen kanal ut genom ex vägg så köper man en med kallrasskydd.
I ett hus med frånluftsventilation så evakueras lite luft hela tiden om toalettröret är anslutet, en pax eller likn. står då för en tillfällig forcerad extra utsug om flödet känns för lågt och behöver inte ha kallrasskydd.
 
Lasse B skrev:
En sak som slår mig när du skriver om lysknapp
Ska inte fläktar i våtutrymmen ha "2-pols brytning med minst 3mm" som det heter
Gissar att jag missuppfattan något men Ni får gärna ge mig ett ljus så jag fattar
Det är en 2-polig som huvudbrytare, att starta fläkten med ljusknappen är en bonus som du kan koppla till om du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.