Hej,

Vi har precis köpt ett hus som är byggt av gråsten men som har blivit tilläggsisolerat på utsidan med någon slags frigolit och sedan har det puts utanpå frigoliten. Problemet är att alla innerväggar (iallafall på norrsidan) är mögliga. Huset var klätt med panel på insidan som jag rev bort för att finna att under denna panel fanns ytterligare tre lager skivor och panel som var ruttnare och ruttnare ju närmare stenväggen jag kom. Väl framme vid stenväggen upptäckte jag att den var genomvåt. De hade även stängt in krypgrunden med isolering så mycket av golvbjälklaget är helt förstört. Sen hade de bytt ut de gamla vackra fönstren mot treglas aluminium fönster!! helt lufttätt så klart!

All tillägssisolering måste ju så klart rivas bort, likt innerväggarna. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga i att få huset friskt. Jag vill ha tillbaka de gamla stenväggarna som varit vitkalkade på insidan och utsidan och ända ha huset varmt.... men hur?

Dessutom undrar jag om man kan få hjälp med detta på försäkringen eftersom det handlar om mögel och detta var ett sk. dolt fel.
Huset är från 1929 och har varit ett gammalt trägårdsmästareboställe. Det finns även en vitputsad gråstenslada som tillhör.
 
Hör med försäkringsbolaget vad dom säger, men är det är dolt fel så är det nog förra ägaren som kan bli ersättningsskyldig. Märkte inte besikningsmannen något eller anmärkte att det kunde vara en risk med isolering på gråstensväggen?
 
Dina akuta problem är grunden och fasaden. Grunden måste givetvis ventileras, och fasaden friläggas. Hus av natursten, tegel och betong är tunga konstruktioner, med förmåga att lagra värme. Lätta konstruktioner av trä kräver helt andra typer av isolering och vindtäta skikt.

Hellre än att isolera väggarna bör du rikta in dig på tak, alternativt vindsbjälklag. Värme stiger nämligen uppåt. Du bör också isolera ditt nya golvbjälklag rejält.

Treglasfönstren är ditt minsta problem (för att nu inte säga inget problem alls, åtminstone rent tekniskt). Dem behöver du inte byta. Luftväxlingen inne i huset ska fungera via ventiler och rökgångar. Är huset stort kan det löna sig med återvinning av värmen i evakuerad luft.
 
billy_baver

Menar du att jag ska isolera golvbjälkarna och golvet underifrån eller uppifrån? Så som det ser ut idag har de stängt inne golvbjälkarna med isolering underifrån och allt är helt ruttet med denna metod. Ska man inte ha en sk. varmgrund på ett gammalt hus som detta?

De som hade huset innan köpte det 1996 och rev bort den vattenburna värmen i hela huset, satte dit elvärme i köket och där uppe, byggde en täljstenskamin i vardagsrummet och tilläggsisolerade hela huset. Vi måste alltså elda hela tiden i täljstenskaminen för att hålla det varmt i huvuddelen av huset, vilket ger oss en genomsnitts inomhustemp av 16 grader, med elementen på! Däremot är det kanske inte en dum ide att ha en kakelugn eller liknande för att hålla grunden varm så som man gjorde förr i tiden... Vi tänkte i övrigt sätta in jordvärme.

Brukar det vara så att man "bara" kan riva bort tilläggsisoleringen utan att väggen under är skadad.....:surprised:

20-tal Österlen
Det är lite känsligt med att kräva av de förra ägarna då de var vänner till oss... Vi hade varit mycket i huset tidigare men alltså inte sett dessa dolda fel. Därför vill jag hellre att försäkringsbolaget tar hand om frågan.
 
Sexton grader tycker jag själv är ganska perfekt i sovrum. Men du har en poäng i att man inte ska vara TVINGAD att tycka så...

Nej, jag tror faktiskt att stommens väggar är oskadda innanför smäcket. Problemet är att bjälklaget är förstört (precis som jag redan från början tog för givet eftersom ni själva uppgav det). Jag menar att ni då självklart installerar nya golvbalkar med trossbotten och tillhörande isolering.

Eftersom det handlar om ett stenhus kommer sannolikt ni själva eller någon senare ägare att få infallet att lägga keramiskt material eller golvsten i rummen. Därför gör ni klokt i att lägga balkarna med mellanrummet cc400 istället för cc600. Om ni ändå tvingas lägga nytt bottenbjälklag kan det vara idé att installera golvburen värme. Jag skulle då, i ert ställe, inte tveka ett ögonblick på att välja någon typ av golvsten. Skulle ni vara fast beslutna om att lägga plankgolv ska ni däremot helst undvika golvvärme. Den får sämre effekt under tjocka plankor.

Om ni använder jordvärme, elpatroner, vedeldad panna eller annan värmekälla saknar betydelse för utförandet av grunden. När man idag talar om "varmgrund" menar man ett kryputrymme med kontrollerat klimat. INTE att grunden råkar värmas av läckage från (ibland) upphettat ugnsfundament och (ständigt) glipande trossbotten. Skillnaden mellan varmgrund och vanlig torpargrund är att sistnämnda "bara" är ordentligt ventilerad. Varmgrunden är en isolerad och integrerad del av byggnadens värmesystem.

Täljsten har bättre lagringsförmåga än materialet i någon annan nutida kakelugn eller kamin. Problemet med er eldstad är troligen att den helt enkelt är för liten. Skaffar ni tilltäckligt stor täljstensugn (eller ett par något mindre) behöver ni bara elda ett par gånger per dygn. Tycker ni att den grå täljstenen är ful kan ni alltid vitmena den, för att nu svära i kyrkan.

Frågan om skuld och vållande tänker jag inte spekulera i.
 
Vad jag vet så brukar man inte rekomendera att lägga in golvvärme i gamla hus.
Vi har sjäv hus från samma ålder o vi har inte känt något behov av isolera grunden.
 
Finns ingen som helst orsak att avråda från golvvärme när man ändå lägger in nytt bjälklag.
 
Förutsatt att golvet blir i sten eller keramik. Trä är ju mindre lyckat. Som du redan påpekat, Billy.
 
Tack för alla era svar! Jag tror att jag ska börja med att ta ut försäkringsbolaget för att kolla fukten/möglet. Sen blir det nog att börja riva av isoleringen. Huset är byggt i en sluttning så framsidan är ca 1,5 m högre upp än baksidan. Tror ni att huset eller grunden behöver dräneras på baksidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.