Känsligheten är nog mkt subjektiv precis som förmågan att känna av elektromagnetiska fält eller tex använda slagruta för att hitta ledningar eller vatten, vissa känner det i kroppen eller reagerar, andra inte. Om det ger några skador på sikt är som med all annan teknik fortfarande för tidigt att säga men jag tycker att om man har minsta tvekan inför att bo i närheten av starka fält så ska man absolut undvika det, finns ingen anledningen att gå och oroa sig för hälsan mitt i ett bygge eller köp av hus, det finns nog många osäkra faktorer ändå att oroa sig för men....för ngn annan kan det vara precis tvärtom precis som med allt annat...
 
Bob_the_builder
Vi är överens. Jag tycker inte heller att man ska bo på ett ställe där man inte känner sig säker. Dock tycker jag inte att osäkerheten ska baseras på onyanserad skräckpropaganda och rädsla för något nytt. Det är ingen som gnäller om att TV-nätet ska stängas ner, trots att de sändarna har uteffekter på tusentals watt.
 
Ang fråga ovan:
Byggstart i Jan/Feb - 2004

Ang mobilmast - Strålning
Såg ett program på dansk tv om hur man mätte strålningen vid mobil master. Det visade sig att man knappt kunde mäta strålningen som kom från masten, då den mätmetod som användes enligt "eu-normen" mätte ett så stort perspektiv att signalen mer eller mindre försvann i mängden.
Gick man i stället in och mätte exakt på den "frekvens" som sändaren hade så gick det långt över alla tilllåtna värden.
Ironiskt nog visade det sig att höga master var bättre än att placera sändarna på husväggar. (Som man börjat göra nu).

Slutsats - Som man mäter, får man svar.


Tiff
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.